Strona główna>Automoto>Nowy Mercedes-Benz Klasy G z bliska możliwości off-roadowe, silniki i systemy bezpieczeństwa
Automoto
Nowy Mercedes-Benz Klasy G z bliska możliwości off-roadowe, silniki i systemy bezpieczeństwa
Źródło: Mercedes-Benz Polska
Dodano: 15.04.2024
Nowy Mercedes-Benz Klasy G
Udostępnij
Konsekwentnie rozwijane właściwości jezdne na utwardzonych drogach i w terenie
Dodatkowe programy jazdy ułatwiające przygody poza utartymi szlakami: Trail, Rock i Sand
Nowy widok OFFROAD COCKPIT zapewnia przegląd najważniejszych danych i funkcji przydatnych w off-roadowej jeździe
Nowa Klasa G korzysta z 45 lat doświadczenia i specjalistycznej wiedzy w budowie pojazdów terenowych. Off-roadowa ikona niezmiennie bazuje na sprawdzonej ramie drabinkowej, ma trzy mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych i łączy niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz sztywną oś tylną. Podstawę dla terenowych właściwości nowej Klasy G stanowią duży prześwit oraz znaczny skok zawieszenia. Gama silnikowa obejmuje zelektryfikowane jednostki, a lista dostępnych systemów z zakresu bezpieczeństwa wzbogaciła się o nowe funkcje wspomagające.
Liczby mówią same za siebie:
zdolność pokonywania wzniesień (na odpowiednich nawierzchniach) o nachyleniu nawet 100%, czyli 45°
prześwit między osiami: co najmniej 241 mm
maksymalna głębokość brodzenia w przypadku wody i błota: 70 cm
stabilna jazda na pochyłościach o nachyleniu bocznym dochodzącym do 35°
kąt natarcia 31° (z przodu) oraz kąt zejścia 30° (z tyłu; bez haka holowniczego)
kąt rampowy 26°
Zawieszenie nowej Klasy G standardowo korzysta z adaptacyjnego, regulowanego tłumienia, które w poprzednich modelach było dostępne jedynie jako opcja. Podczas jazdy off-roadowej zapewnia to jeszcze większą kontrolę nad pojazdem. Adaptacyjne amortyzatory skuteczniej kompensują nierówności podłoża i wytrzymują znacznie większe siły tłumienia niż te pasywne. Stabilizując przechyły poprzeczne i wzdłużne, system w sposób ciągły reguluje charakterystykę amortyzatorów w zależności od sytuacji na drodze i automatycznie ogranicza ruchy nadwozia. Adaptacyjne amortyzatory zaprojektowano w taki sposób, aby zapewnić im odporność na ekstremalne warunki, takie jak jazda w wodzie i błocie, uderzenia kamieni czy brud.
Standardowa specyfikacja obejmuje sprawdzony, elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy z przekładnią zębatkową. Zużywa on mniej energii niż w przypadku wspomagania hydraulicznego. W zależności od wybranego trybu jazdy zapewnia komfortowe lub sportowe wyczucie drogi, a w terenie dostarcza precyzyjne informacje zwrotne. W wyposażeniu standardowym znajduje się elektryczny hamulec postojowy. Przednie tarcze mają średnicę 354 mm i 32 mm grubości, a tylne – odpowiednio, 345 mm oraz 22 mm.
DYNAMIC SELECT z trzema dodatkowymi programami do jazdy terenowej
Gama programów jazdy DYNAMIC SELECT pozwala modyfikować naturę nowej Klasy G za naciśnięciem przycisku. Tryby wpływają na charakterystykę silnika i skrzyni biegów oraz pracę zawieszenia, ESP® i układu kierowniczego. Na utwardzone drogi przeznaczono programy: Comfort, Sport, Eco oraz Individual. W nowej Klasie G dostępne są trzy dodatkowe tryby jazdy przygotowane z myślą o wyprawach w teren. Trail oferuje zoptymalizowane ustawienia pod kątem lekkich warunków z luźnymi nawierzchniami (na przykład drogi gruntowe lub żwir). Program Rock przeznaczono do jazdy po średnio wymagającym lub trudnym, nierównym terenie z kamienistą nawierzchnią. Zawieszenie i konfiguracja układu kierowniczego koncentrują się wówczas na zapewnieniu stabilności. Trzeci tryb – Sand – oferuje lepszą dynamikę jazdy i większe bezpieczeństwo na piaszczystych nawierzchniach, w tym podczas hamowania. To zasługa precyzyjnych interwencji ESP®.
Wszystko w zasięgu wzroku – nowy widok OFFROAD COCKPIT
Przeprojektowana jednostka sterująca funkcjami off-roadowymi prowadzi kierowcę bezpośrednio do nowego widoku OFFROAD COCKPIT, który zapewnia przegląd najważniejszych danych dotyczących jazdy terenowej – zarówno na wyświetlaczu kierowcy, jak i na ekranie multimediów. Oferuje także funkcje wspierające jazdę w terenie. Treści są prezentowane w postaci różnych kafelków, które można zmieniać za pomocą strzałek lub przesuwając palcem. Znajdują się tu także pola dotykowe zapewniające szybki dostęp do wybranych funkcji, istotnych podczas jazdy off-roadowej. Zakres wyświetlanych danych obejmuje tzw. sztuczny horyzont, pozycję, kompas, wysokość terenu, kąt skrętu kół, aktualne moc i moment obrotowy, temperaturę opon oraz ciśnienie w ogumieniu, a także stan blokad mechanizmów różnicowych.
Funkcja widoku „wirtualna maska” – jeszcze większy komfort podczas jazdy w terenie
Funkcję widoku „wirtualna maska” można wywołać za pośrednictwem menu off-roadowego na centralnym wyświetlaczu. Korzystając z kamery 360°, zapewnia ona wirtualny podgląd nawierzchni pod przednią sekcją Klasy G. Aby wygenerować obraz na ekranie, samochód łączy widok z przedniej kamery oraz dwóch kamer w lusterkach bocznych. W doborze toru jazdy dodatkowo pomaga wizualizacja pasa ruchu. Dzięki temu kierowcy nowej Klasy G mogą w razie potrzeby szybko zareagować – na przykład w przypadku napotkania przeszkód takich jak gruz lub duże kamienie. Funkcja ta pomaga także w optymalnej ocenie wzniesień, nasypów i zagłębień, gdy – z uwagi na stromiznę – przednia szyba nie zapewnia odpowiedniego widoku.
Najbardziej zróżnicowana gama silnikowa w historii – dostępne silniki i przekładnie
Łagodne hybrydy z instalacją 48 V
Nowy rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy w nowym wariancie G 500
Lepsza reakcja, większy komfort na asfalcie i mniejsze zużycie paliwa
Gama silnikowa nowej Klasy G jest w pełni zelektryfikowana – obejmuje jednostki z instalacją łagodnej hybrydy, z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem (ISG) oraz 48-woltową instalacją elektryczną. Oferują one zwiększone osiągi przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Dzięki elektryfikacji nowe warianty legitymują się również lepszą reakcją na gaz i zapewniają zwiększony komfort. Oprócz nowego Mercedesa-AMG G 63 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 14,7–15,7 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 335–358 g/km; WLTP) do portfolio należą nowy Mercedes-Benz G 500 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,9–12,3 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 248–281 g/km; WLTP) oraz nowy Mercedes-Benz G 450 d (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,7–10,0 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 227–261 g/km; WLTP) .
Nowy Mercedes-Benz G 500 jest napędzany 6-cylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l z podwójnym turbodoładowaniem, realizowanym za pośrednictwem klasycznej turbosprężarki oraz dodatkowej sprężarki elektrycznej. Benzynowa jednostka wytwarza moc 330 kW (449 KM) i maksymalny moment obrotowy 560 Nm. ISG na krótko zapewnia dodatkowe 15 kW (20 KM) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego. Zasila również 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Gamę silnikową uzupełnia nowy Mercedesie-Benz G 450 d z 6-cylindrowym motorem wysokoprężnym. Jednostka dostarcza moc 270 +15 kW (367 + 20 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 750 + 200 Nm.
Sprawdzona przekładnia automatyczna
Za przeniesienie siły napędowej w wersjach G 500 oraz G 450 d odpowiada automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC z konwerterem momentu obrotowego, która została specjalnie dostosowana do wymagań off-roadowej ikony. Szeroka rozpiętość przełożeń sprawia, że jazda jest komfortowa i cicha, a jednocześnie pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Mechanika i hydrauliczny zespół sterujący zapewniają szybką, płynną zmianę przełożeń. Umożliwiają też szybkie przyspieszenia. Trzy czujniki prędkości pozwalają na tzw. przeskakiwanie biegów, w ramach którego – w zależności od sytuacji na drodze – pomija się jedno lub kilka przełożeń. Charakterystyka przekładni zależy od wybranego programu jazdy. Jak zwykle w przypadku automatycznych skrzyń Mercedes-Benz kierowcy mogą zmieniać biegi również ręcznie, za pomocą manetek DIRECT SELECT przy kierownicy.
W programie jazdy ECO ekonomiczną jazdę wspomaga na przykład funkcja ECO start/stop – poprzez wyłączanie silnika podczas postoju. Oszczędzanie paliwa wspiera również funkcja żeglowania. Jak to działa? Sprzęgło przekładni otwiera się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. W rezultacie prędkość obrotowa silnika spada do poziomu biegu jałowego, ograniczając opory jazdy. Następnie nowa Klasa G żegluje i przez krótki czas do napędu wykorzystuje własną energię kinetyczną. Ciąg zostaje przywrócony po ponownym wciśnięciu pedału gazu lub hamulca.
Skrzynia rozdzielcza z reduktorem
Skrzynię rozdzielczą skonfigurowano w taki sposób, że 40% momentu napędowego trafia na oś przednią, a 60% – na oś tylną. Stały napęd na wszystkie koła gwarantuje doskonałą przyczepność. Reduktor znacznie zwiększa moment obrotowy na napędzanych kołach na potrzeby jazdy off-roadowej. Jednocześnie ogranicza prędkość maksymalną i poprawia przyczepność. Dzięki temu nowa Klasa G sprawnie radzi sobie nawet w bardzo wymagającym terenie. Reduktor można włączyć w pozycji przekładni N, za pomocą przełącznika LOW RANGE, podczas jazdy z prędkością do 40 km/h. Przełożenie skrzyni rozdzielczej zmienia się wówczas z 1,00 – w ustawieniu drogowym HIGH RANGE – na 2,93. Zmianę z pozycji LOW RANGE na HIGH RANGE można przeprowadzić do 70 km/h.
Odpowiednią elastyczność zapewnia inteligentne sprzęgło wielopłytkowe, które zachowuje się jak automatycznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu, regulując zachowanie napędu podczas jazdy. Po uruchomieniu przełącznika środkowej blokady mechanizmu różnicowego przełącza się na stałą blokadę ze 100-procentowym efektem zblokowania.
Blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego to klasyczne blokady dyferencjału ze 100-procentowym efektem zblokowania. Działają one wyłącznie elektromechanicznie i są w pełni połączone. Poszczególne blokady można włączać osobno podczas jazdy, zarówno w trybie LOW RANGE, jak i HIGH RANGE. Po włączeniu blokad samochód automatycznie przełącza się na program jazdy terenowej Rock. O tym, czy i która z blokad jest włączona, stale informują ich przełączniki, a także status na ekranie multimediów.
Wysoki poziom bezpieczeństwa – dodatkowe i udoskonalone systemy wspomagające kierowcę
Dostępne po raz pierwszy w Klasie G: Aktywny asystent układu kierowniczego, Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania oraz adaptacja prędkości na podstawie trasy
Pakiet technologiczny obejmuje wszystkie dostępne systemy wspomagające
Dodatkowe i udoskonalone, najnowszej generacji systemy z zakresu bezpieczeństwa sprawiają, że zupełnie nowa Klasa G jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. Standardowo kierowcę wspiera Aktywny asystent układu hamulcowego. Wykorzystuje on swoje czujniki do rozpoznawania ryzyka kolizji z pojazdami jadącymi z przodu, przecinającymi tor jazdy lub nadjeżdżającymi z naprzeciwka. W przypadku ryzyka kolizji może ostrzec o tym kierowcę wizualnie i akustycznie. Jeżeli jego hamowanie okaże się zbyt słabe, system może zwiększyć siłę hamowania do odpowiedniego poziomu, a w przypadku braku reakcji – zainicjować autonomiczne hamowanie awaryjne.
W standardzie dostępny jest także Aktywny asystent pasa ruchu, który może pomóc kierowcy w utrzymaniu pasa ruchu. Ponadto seryjna specyfikacja obejmuje prewencyjny system ochrony podróżujących PRE-SAFE®. Potrafi on wcześnie rozpoznać krytyczne sytuacje na drodze, wyemitować stosowne ostrzeżenie i zainicjować zapobiegawcze działania ochronne (np. odwracalne napinanie pasów bezpieczeństwa oraz automatyczne zamykanie otwartych okien bocznych lub przesuwnego szklanego dachu). W standardzie dostępny jest także Aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC. System ten może aktywnie wspomagać przy parkowaniu i rozpoznawać odpowiednie miejsca parkingowe podczas jazdy z prędkością do 35 km/h.
Opcjonalny pakiet technologiczny obejmuje wszystkie dostępne systemy wsparcia, zapewniając maksymalny poziom bezpieczeństwa i umożliwiając szczególnie zrelaksowaną jazdę. Aktywny asystent odległości DISTRONIC pomaga kierowcy m.in. w zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Pakiet wspomaga także jazdę w ruchu miejskim. Na przykład funkcja ostrzegania przy wysiadaniu potrafi ostrzec kierowcę o zbliżających się rowerzystach. Asystent martwego pola może pomóc uniknąć wypadku podczas zmiany pasa ruchu i cofania, emitując wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Asystent rozpoznawania znaków drogowych monitoruje obowiązujące ograniczenia prędkości i przypomina o nich kierowcy. Z kolei pakiet parkowania z zestawem kamer 360° pomaga w parkowaniu i manewrowaniu, prezentując najbliższe otoczenie pojazdu na centralnym ekranie. Za stworzenie obrazu samochodu z lotu ptaka odpowiadają cztery kamery (przednia, tylna i dwie po bokach). Ponadto wyświetlacz pokazuje widoki z różnych perspektyw, przydatne w wymagających sytuacjach. Ponadto w nowym Mercedesie Klasy G dostępne są następujące systemy:
Aktywny asystent układu kierowniczego
Aktywny asystent układu kierowniczego wspiera kierowcę podczas jazdy z prędkością do 160 km/h poprzez umiarkowanie ingerencje w działanie układu kierowniczego celem utrzymania auta pośrodku pasa ruchu. W ten sposób zmniejsza obciążenie prowadzeniem, szczególnie na monotonnych odcinkach trasy. W połączeniu z opcjonalnym zestawem kamer 360° system umożliwia także wykrywanie pasa ruchu.
Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania
Aktywny asystent awaryjnego zatrzymania zatrzymuje samochód na własnym pasie ruchu, jeśli rozpozna, że kierowca przestaje ingerować w prowadzenie. Nim rozpocznie procedurę zatrzymania, inicjuje szarpnięcie za pas bezpieczeństwa oraz na krótko uruchamia hamulce.
Regulacja prędkości na podstawie trasy
System pomaga kierowcy dostosować prędkość jazdy do trasy. W połączeniu z Aktywnym asystentem odległości DISTRONIC samochód automatycznie zmniejsza prędkość przed zakrętami, skrzyżowaniami, rondami, punktami poboru opłat i zjazdami, a później – zależnie od warunków – ponownie przyspiesza.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.