Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje właśnie w Hamburgu nowego e-Craftera1 – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony. e-Crafter osiągający moc 100 kW (136 KM) będzie pierwszym dużym elektrycznym samochodem użytkowym marki. W ofercie auto pojawi się we wrześniu, a jego debiut oznacza początek ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe będzie uzupełniała paletę o kolejne modele częściowo lub całkowicie elektryczne.
Ponieważ e-Crafter nie emituje żadnych szkodliwych substancji znakomicie sprawdza się w tzw. czystych strefach miejskich na całym świecie. Nie musi się także obawiać zakazów wjazdu, takich jak w Hamburgu czy w Paryżu, które zależnie od klasy szkodliwości i od rodzaju silnika będą dotyczyły wielu aut. Jeszcze zanim pojawił się w sprzedaży, nowy e-Crafter został wyróżniony „Europejską Nagrodą Transportową dla Aut Zgodnych z Zasadami Zrównoważonego Rozwoju 2018” w kategorii Samochody Transportowe i Dostawcze”.
Zasięg dostosowany do rzeczywistych potrzeb
e-Crafter został stworzony dla tych firm, które działają w centrach miast, dostarczając towar do końcowego odbiorcy, czyli kurierskich i logistycznych, dla zakładów rzemieślniczych, właścicieli sklepów, dostawców energii czy przedsiębiorstw taksówkarskich i świadczących innego rodzaju usługi przewozowe. Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prędkość maksymalną ograniczono celowo do 90 km/h – odpowiada to rzeczywistym codziennym potrzebom firm działających w miastach.
Parametry e-Craftera dobrano w wyniku obszernych analiz. Zanim marka Volkswagen Samochody Użytkowe rozpoczęła prace konstrukcyjne przeanalizowała 210.000 realnych przewozów z wykorzystaniem tego rodzaju aut, wykonanych przez ponad 1.500 klientów. Okazało się, że większość kierowców samochodów dostawczych przejeżdża dziennie od 70 do 100 km. I właśnie z myślą o takich odległościach – z uwzględnieniem licznych przystanków po drodze – skonstruowano eCraftera. W jego wypadku nie chodziło więc o jak największy zasięg, lecz taki, jaki będzie rzeczywiście potrzebny podczas codziennych zastosowań tego auta. Dzięki temu akumulatory e-Craftera nie musiały być zbyt duże, a przez to cena auta jest konkurencyjna. e-Crafter będzie kosztował w Niemczech od 69.500 euro netto. Polskie ceny będą znane za kilka tygodni. Nowy samochód, jak wszystkie Craftery, będzie produkowany w fabryce we Wrześni. Końcowy montaż komponentów elektrycznego układu napędowego będzie się natomiast odbywał w głównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze.
Elektryczne auto na bazie Craftera drugiej generacji
e-Craftera konstruowano równolegle z modelami wyposażanymi w zmodyfikowane pod względem emisji silniki Diesla (TDI) spełniające normę Euro 6. Wynika z tego bardzo ważna zaleta: e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napędu elektrycznego, lecz został od samego początku zaprojektowany jako model bezemisyjny. Volkswagen Samochody Użytkowe wykorzystał konstrukcję dużego auta dostawczego, by optymalnie umieścić w niej elementy elektrycznego układu napędowego. I tak np. akumulator litowo-jonowy znajduje się w podłodze e-Craftera, co oznacza dużą oszczędność miejsca. Dzięki temu można w pełni wykorzystywać całą przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Wysokość e-Craftera – furgonu z wysokim dachem – wynosi 2.590 mm; szerokość otworu ładunkowego to 1.380 mm, wysokość przedziału ładunkowego wynosi z kolei 1.861 mm. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.
Silnik elektryczny, przekładnia i mechanizm różnicowy tworzą jeden moduł
W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi, jak wspomniano, 100 kW; maksymalny moment obrotowy to 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą 1biegowej przekładni (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł; jest on wytwarzany w zakładach produkcji komponentów w Kassel. Pozostałe elementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepływem energii między silnikiem elektrycznym a akumulatorem. Prąd stały (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dzięki elektronice jest zamieniany w prąd zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napięcie o wartości 12V na potrzeby pokładowej sieci elektrycznej.
Silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym znakomicie sprawdza się w tak dużym aucie jak Crafter
Silniki elektryczne praktycznie już w chwili rozpoczęcia pracy wytwarzają maksymalny moment obrotowy. Dzięki temu e-Crafter jest samochodem dynamicznym. Zarówno na wzniesieniach dzielnicy Altona w Hamburgu, jak i na Montmartre w Paryżu e-Crafter dzięki możliwości pokonywania wzniesień o nachyleniu 20 procent znakomicie sprawdza się wszędzie, gdzie droga wiedzie pod górę. Jest przy tym bardzo oszczędny – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym ładunkiem wynosi (w cyklu mieszanym) 21,54 kW/100 km. Stacja ładowania prądem przez złącze CCS pozwala w ciągu 45 minut naładować akumulator do 80 procent pojemności
Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegającego światowej standaryzacji Combined Charging System – systemu zasilania prądem stałym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie. Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC dostarczającej prąd zmienny 7,2 kW, akumulator zostanie napełniony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut; odbywa się to zazwyczaj w nocy na posesji firmy będącej właścicielem auta.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa, komfortu i multimedialne
Jak wspomniano, nowy e-Crafter został stworzony w oparciu o Craftera drugiej generacji, który na rynku pojawił się w 2017 roku. Innowacyjny technicznie i atrakcyjny stylistycznie, Crafter również w 2018 roku należy do bardzo popularnych modeli – tylko od stycznia do czerwca Volkswagen Samochody Użytkowe dostarczył klientom 26.800 egzemplarzy, czyli o 24,5 procenta więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.
e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące bezpieczeństwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się: Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierający funkcję ochrony nadwozia (dzięki 16 czujnikom rozmieszczonym w różnych miejscach karoserii zmniejsza ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych aut podczas manewrowania), wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyłu. Ponadto jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie Crafter jest wyposażony seryjnie w automatyczny hamulec po kolizji (daje możliwość uniknięcia po wypadku kolejnych zderzeń). Poza tym w standardzie znajdują się system zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory (świateł drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepła i ogrzewana przednia szyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny „Discover Media” z „App-Connect” (umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie), system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a także interfejs telefonu komórkowego. W ramach wyposażenia dodatkowego, za pośrednictwem „Car-Net Guide & Inform”, można korzystać z mobilnych usług internetowych.
Przetestowany praktycznie przez profesjonalnych użytkowników z całej Europy
W proces projektowania nowoczesnego samochodu dostawczego Volkswagen Samochody Użytkowe zaangażował klientów z całej Europy. Doświadczenia i propozycje właścicieli parku samochodów dostawczych zostały drobiazgowo przeanalizowane po to, żeby debiutująca dzisiaj seryjna wersja e-Crafetra była jak najlepiej przygotowana do codziennych wyzwań. W końcowych testach e-Craftera wzięło udział 25 przedsiębiorstw z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Do swojej floty samochodów dostawczych włączyły one 38 przedseryjnych e-Crafterów. Elektryczne auto bardzo dobrze przeszło tę próbę. Ważnym wnioskiem było m.in. to, że nawet podczas najcięższych codziennych zastosowań samochody przejeżdżały średnio 100 km. Inne uwagi wynikające z testu praktycznego: „poręczny i pojemny”, „nawet gdy jest w pełni obciążony ma wystarczające przyspieszenie”, „bardzo wysokikomfort, zwrotny i stabilny na drodze”. Chwalono e-Craftera za to, że jest wygodny i ławy w prowadzeniu, a także za jego „dobre przyspieszenie”.
Lista 25 firm uczestniczących w testach:
– Alebrt Heijn (supermarkety)
– Cambridge City Council (hrabstwo Cambridge)
– Coca-Cola (napoje)
– DHL (branża kurierska i logistyczna)
– dpd (branża kurierska i logistyczna)
– EnBW (branża energetyczna)
– enercity (branża energetyczna)
– Enercon (branża energetyczna)
– Gatwick (London Airport)
– GLS (branża kurierska i logistyczna)
– GO! (branża kurierska i logistyczna)
– heijmans (przedsiębiorstwo budowlane)
– Hermes (branża kurierska i logistyczna)
– Lekkerland (handel hurtowy i logistyka)
– medux (branża medyczna)
– N-Energie (branża energetyczna)
– ocado (supermarket internetowy)
– Postnl (branża kurierska i logistyczna)
– Sandd (branża kurierska i logistyczna)
– Scania (samochody użytkowe)
– Southwark Council (dzielnica Londynu Southwark)
– temps (firmy malarskie)
– UPS (branża kurierska i logistyczna)
– Volkswagen NL (importer holenderski)
– Volkswagen UK (importer brytyjski)