Reklama

Automoto

Jarek i Marcin Szejowie wygrali 33. Rajd Rzeszowski

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 11.08.2024
  • Pochodzący z Ustronia bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) triumfowali w Marma 33. Rajdzie Rzeszowskim. Fot. Maciej Niechwiadowicz
Pochodzący z Ustronia bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) triumfowali w Marma 33. Rajdzie Rzeszowskim. Fot. Maciej Niechwiadowicz
Share
Udostępnij

Pochodzący z Ustronia bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) triumfowali w Marma 33. Rajdzie Rzeszowskim. Impreza była piątą, przedostatnią rundą mistrzostw Polski (RSMP) i piątą odsłoną walki w słowackim czempionacie (MSR). Dzięki zwycięstwu Szejowie objęli prowadzenie w punktacji RSMP. Zawodów nie ukończyli dotychczasowi liderzy tabeli – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda.

Na drugim miejscu finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), osiągając swój najlepszy wynik w tym sezonie RSMP. Wicemistrzowie Polski stracili do Szejów 18,6 s. Walkę o drugie miejsce minimalnie przegrali Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo). Zwycięzców poprzedniej rundy mistrzostw Polski – Garrett 50. Rajdu Koszyc – od Byśkiniewicza i Siatkowskiego dzieliło zaledwie 0,1 s!

Do rywalizacji z Rzeszowa ruszyły 94 załogi

Podobnie jak wiele poprzednich edycji Rajdu Rzeszowskiego, także tegoroczna miała międzynarodową rangę. Zawody zorganizowane przez Automobilklub Rzeszowski, przy współpracy z Auto Klubem Koszyce, zaliczały się również do kalendarza rajdowego pucharu Europy (FIA ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Na asfaltowych trasach na Podkarpaciu mierzyli się też uczestnicy historycznych mistrzostw Polski oraz Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP), jadący w ramach 10. Rajdu Rzeszowiak.

Łącznie do rywalizacji z Rzeszowa ruszyły 94 załogi, a 27 z nich walczyło o punkty do klasyfikacji RSMP. Organizatorzy przygotowali trasę o długości 564,64 km, z czego 151 km to całkowity dystans 11 asfaltowych odcinków specjalnych.

Przed piątą rundą mistrzostw czołową trójkę tabeli tworzyli Grzyb (111 pkt), Szeja (101 pkt) oraz Matulka (87 pkt).

Kluczowa Lubenia, decydujące Kołaczyce

Jarosław i Marcin Szejowie zostali liderami Marma 33. Rajdu Rzeszowskiego już po otwierającym zmagania oesie (Blizianka, 9,4 km). Ich przewaga była jednak nieznaczna. Kluczowy atak przypuścili na pierwszym przejeździe najdłuższego w harmonogramie odcinka Lubenia (OS2, 24,55 km). Duet z Ustronia pokonał Grzyba i Biniędę o 8 sekund, umocnił się na prowadzeniu, wywierając w ten sposób presję na pochodzącego z Rzeszowa lidera punktacji. Szeja wygrał także trzecią próbę, na kolejnej zremisował z Grzybem, a dzień zakończył trzecim czasem na miejskim oesie w Rzeszowie, co dało mu pozycję lidera zawodów.

W sobotę Grzyb zaatakował na pierwszej pętli. Czterokrotny triumfator Rajdu Rzeszowskiego pokonał Szeję na siódmej próbie i zmniejszył stratę do rywala z 10 do 5 sekund. Kończący sekcję odcinek specjalny Kołaczyce (19,9 km) okazał się decydujący w walce zwycięstwo w rajdzie, a być może także o mistrzostwo Polski. Do jego mety nie dotarli Grzyb z Biniędą. Broniący tytułu duet wypadł z trasy i dachował. Załoga wyszła z tego zdarzenia bez szwanku, ale o dalszej jeździe nie było już mowy.

Szejowie utrzymali przewagę i zwyciężyli prowadząc od startu do mety. Zaciętą walkę o drugie miejsce stoczyli Byśkiniewicz z Matulką. Wicemistrz Polski spadł na trzecią pozycję po pierwszym starciu w Kołaczycach, ale odzyskał tę pozycję na przedostatniej próbie Brzostek (8,85 km). Matulka był szybszy od Byśkiniewicza na finałowym oesie, ale zabrakło mu 0,2 s, by wrócić na drugie miejsce.

W czołowej piątce uplasowali się jeszcze Zbigniew Gabryś i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2, +34,3 s) oraz Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2, +1:29,9 s).

Najtrudniejszy moment rajdu

– Lepiej być nie mogło. Tak mogę podsumować finał tego rajdu. Wygraliśmy go i zostaliśmy liderami. Walczyliśmy przez dwa dni pokazując dobre, szybkie tempo. Pokonaliśmy Grzegorza Grzyba na Lubeni – klasyku, na którym wydawało się to niemożliwe. Dziś staraliśmy się kontrolować sytuację w rajdzie, ale jak minęliśmy samochód Grzegorza poza drogą, to strasznie się zdekoncentrowałem. Od razu w głowie pojawiło się milion myśli o tym, że nie mogę teraz popełnić błędu, rozbić auta, muszę dojechać. To był najtrudniejszy moment tego rajdu – mówił Jarek Szeja, zwycięzca Marma 33. Rajdu Rzeszowskiego.

– Niesamowite! 0,1 sekundy to najmniejsza możliwa różnica, jaka mogła zdecydować o tym, że zajęliśmy drugie miejsce. To mniej niż mgnienie oka. Po przejechaniu 151 km jest to niesłychane. Wymienialiśmy się z Kubą i Danielem ciosami. Raz oni byli wyżej, raz my. Przedostatni oes pojechałem jednak bardzo szybko, ryzykując trochę. Zyskaliśmy 2,7 sekundy przewagi a na finałowym oesie Kuba i Daniel byli szybsi od nas o 2,6 sekundy. Tutaj zdecydowało szczęście, które nam dopisało – cieszył się Łukasz Byśkiniewicz, drugi kierowca rzeszowskiej rundy RSMP.

– Na pewno to szczęśliwy wynik – podium w pierwszym starcie w Rajdzie Rzeszowskim w samochodzie Rally2. Jestem zadowolony, choć ta jedna dziesiąta sekundy pozostawia niedosyt. Podjęliśmy kilka błędnych decyzji, trochę czasu oddaliśmy rywalom, ale były też dobre przebłyski i je chcemy zapamiętać – podsumował Jakub Matulka, który zajął trzecią pozycję.

Marma 33. Rajd Rzeszowski – klasyfikacja końcowa RSMP

  1. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:27:35.1 s
  2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +18.6 s
  3. Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +18.7 s
  4. Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) +34.3 s
  5. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +1:29.9 s
  6. Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) +5:45.2 s
  7. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +6:38.7 s
  8. Grodzki/Spentany (Peugeot 208 Rally4) +7:50 s
  9. Chorbiński/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +8:12.8 s
  10. Długosz/Martynek (Ford Fiesta Rally3) +8:28.3 s

Marma 33. Rajd Rzeszowski – klasyfikacja Power Stage (OS 11 Kołaczyce, 19,95 km)

  1. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) 11:44.8 s (5 pkt)
  2. Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) +7.4 s (4 pkt)
  3. Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +7.8 s (3 pkt)
  4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +10.4 s (2 pkt)
  5. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) +12,5 s (1 pkt)

Marma 33. Rajd Rzeszowski – klasyfikacja końcowa RSMP 2WD

  1. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) 1:34:14.2 s
  2. Grodzki/Spentany (Peugeot 208 Rally4) +1:10.9 s
  3. Chorbiński/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +1:33.7 s
  4. Gazda/Mikuliszyn (Renault Clio Rally4) +3:35.4 s
  5. Butyński/Pochroń (Renault Clio Rally4) +5:51.3 s

Marma 33. Rajd Rzeszowski – zwycięzcy odcinków specjalnych

• Szeja/Szeja – 4 (1 ex aequo)
• Grzyb/Binięda – 3 (2 ex aequo)
• Kołtun/Pleskot – 3
• Matulka/Dymurski – 2
• Byśkiniewicz/Siatkowski – 1 (ex aequo)

RSMP 2024 – punktacja po Marma 33. Rajdzie Rzeszowskim (runda 5/6)

  1. Szeja/Szeja 132 pkt
  2. Grzyb/Binięda 111 pkt
  3. Matulka/Dymurski 111 pkt
  4. Gabryś/Syty 106 pkt
  5. Byśkiniewicz/Siatkowski 88 pkt
  6. Kołtun/Pleskot 63 pkt
  7. Kowalczyk/Hryniuk 46 pkt
  8. Sobczak/Marczewski 41 pkt
  9. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
  10. Laskowski/Kuśnierz 33 pkt

RSMP 2024 – punktacja 2WD po Marma 33. Rajdzie Rzeszowskim (runda 5/6)

  1. Laskowski/Kuśnierz 139 pkt
  2. Sobczak/Marczewski 103 pkt
  3. Gazda/Mikuliszyn 99 pkt
  4. Michał Chorbiński 99 pkt
  5. Grodzki/Spentany 66 pkt
  6. Butyński/Pochroń 64 pkt

===================================================================

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2024 zaplanowano sześć rajdów, wszystkie rozgrywane na asfaltowych odcinkach specjalnych.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy