Reklama

Świat

Reżyser ceremonii otwarcia Igrzysk: nie inspirowałem się Ostatnią Wieczerzą

Z Paryża Anna Wróbel/PAP
Dodano: 28.07.2024
Thomas Jolly, Artistic Director of the Opening Ceremony speaks during a press conference to mark one year to the Paris 2024 Paralympics Games, in Paris, France, 28 August 2023. The French Organising Committee presents the organizational process one year until the opening ceremony of the Paris 2024 Summer Paralympic Games, which will take place from 28 August to 08 September 2024. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
Thomas Jolly, Artistic Director of the Opening Ceremony speaks during a press conference to mark one year to the Paris 2024 Paralympics Games, in Paris, France, 28 August 2023. The French Organising Committee presents the organizational process one year until the opening ceremony of the Paris 2024 Summer Paralympic Games, which will take place from 28 August to 08 September 2024. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
Share
Udostępnij

Thomas Jolly, dyrektor artystyczny ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu, zaprzeczył w niedzielę, by inspirował się Ostatnią Wieczerzą w scenie, która wywołała protest ze strony Kościoła katolickiego. Zapewnił też, że nie chciał z nikogo szydzić.

Pytany o kontrowersyjną scenę, która mogła kojarzyć się z obrazem Ostatniej Wieczerzy, Jolly zapewnił, że “nie była to jego inspiracja”. “Myślałem, że było to dość jasne, ponieważ do stołu przybywa Dionizos. Jest on tam, bo jest bogiem święta, wina, ojcem Sekwany, bogini związanej z rzeką” – tłumaczył Jolly w rozmowie z portalem BFMTV.

Pomysł polegał na tym, by zrobić wielkie święto pogańskie, związane z bogami Olimpu…

“Pomysł polegał raczej na tym, by zrobić wielkie święto pogańskie, związane z bogami Olimpu… Olimp – olimpizm” – dodał.

Jolly zapewnił, że nie chciał nikomu uwłaczać ani szydzić “z czegokolwiek”, a kierowała nim chęć, by ceremonia była pojednaniem i “potwierdzeniem wartości” republiki.

Pytany o inny kontrowersyjny motyw – postać zdekapitowanej Marii Antoniny trzymającej w rękach własną głowę – Jolly zapewnił, że nie była to “gloryfikacja narzędzia śmierci”, czyli gilotyny. Scenę tę skrytykował w niedzielnym komentarzu dziennik “Le Figaro”, podobnie jak kilka innych, w tym domniemane nawiązanie do Ostatniej Wieczerzy oddanej w obrazie Leonarda da Vinci.

Konferencja Episkopatu Francji wyraziła ubolewanie z powodu “ośmieszania chrześcijaństwa” podczas ceremonii otwarcia Igrzysk

W sobotę Konferencja Episkopatu Francji (CEF) wyraziła ubolewanie z powodu “ośmieszania chrześcijaństwa” podczas ceremonii otwarcia Igrzysk. Nie wskazała przy tym na konkretny element. Media we Francji wymieniły scenę zaprezentowaną w części ceremonii pt. “Świętowanie”, w której wystąpiło kilka drag queens, a całość – jak ujął to dziennik “Sud-Ouest” – “przywodziła na myśl Ostatnią Wieczerzę”. Analogiczne oceny wyraziły media włoskie.

Jak przypomina AFP, w mediach społecznościowych niektórzy internauci w związku ze sceną z ceremonii wskazywali z kolei na obraz “Uczta bogów”. Dzieło to, pędzla XVIII-wiecznego malarza Jana Harmensza van Biljera znajduje się w muzeum w Dijon w środkowej Francji.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy