Reklama

Lifestyle

Rowerstrada łącząca Bieszczady z Tatrami? Pomysł na nową trasę!

Natalia Chrapek
Dodano: 20.01.2020
49424_rowerostrada
Share
Udostępnij
Rowerstrada – tak nazwano trasę rowerową, która miałaby połączyć Solinę z Zakopanem. Internetową petycję w sprawie budowy nowego szlaku podpisało już blisko 2 tys. osób. Ta liczba wciąż rośnie…
 
Sanok oddalony jest od Zakopanego o jakieś 250 kilometrów. Samochodem to ponad 4 godziny drogi, rowerem – przeszło 13. Wybierając tę dłuższą, chociaż bardziej wymagającą opcję, z pewnością można więcej zobaczyć. Dlatego Stowarzyszenie Aktywny Beskid przy wsparciu portalu internetowego Gorlicebike.pl wpadło na pomysł budowy Rowerstrady, łączącej Sanok z Zakopanem. Jak mówią pomysłodawcy, to ważna inicjatywa, bo na Podkarpaciu wciąż brakuje tras rowerowych, przybywa za to wielbicieli dwóch kółek. 
 
– Pomysł pojawił się jesienią ubiegłego roku, ale dopiero teraz nabiera tempa i z dnia na dzień zyskuje coraz większe grono zwolenników – mówi Katarzyna Madej, prezes Stowarzyszenia Aktywny Beskid. – Chcemy zachęcić podkarpackie miasta do rozwoju turystyki rowerowej, szczególnie te, przez które mogłaby przebiegać nowa trasa. 
 
W sieci pojawiła się nawet petycja w tej sprawie, którą do tej pory podpisało już 1,8 tys. osób. Ta liczba wciąż rośnie. „Wysyłając i wypełniając interaktywny formularz, można zadeklarować poparcie dla inicjatywy na rzecz budowy dwóch tras rowerowych w obrębie województwa podkarpackiego tj. Velo Karpatia oraz Velo San. Odcinki te, będą wchodzić w skład docelowej trasy, łączącej Solinę z Zakopanem” – czytamy w opisie internetowej petycji.
 
Velo Karpatia ma mieć swój początek w mieście Biecz, na granicy województwa małopolskiego i podkarpackiego. Następnie będzie prowadzić w kierunku wschodnim przez Jasło, Krosno, Rymanów, aż do Sanoka, by połączyć się z kolejnym, nowo powstającym szlakiem rowerowym – Velo San. Ten z kolei, jak sama nazwa wskazuje, rozpocznie się w Sanoku nad Sanem i pobiegnie brzegiem rzeki do Zagórza, Leska i Zalewu Solińskiego. Niewykluczone, że w przyszłości połączy się ze Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo w okolicach Dynowa. 
 
To właśnie wspomniane dwie trasy w połączeniu z tymi, z województwa małopolskiego, czyli Velo Beskidem oraz Velo Dunajcem, będą tworzyć docelowy szlak rowerowy Solina – Zakopane.
 
Bieszczady połączą się z Tatrami!

Nowa trasa rozpoczynałaby się w Sanoku, by następnie poprowadzić turystów przez atrakcyjne turystycznie miejscowości, m.in. Iwonicz Zdrój, Krosno, Jasło, Biecz, Gorlice, Stary Sącz i Nowy Sącz – wprost do Zakopanego. – Chcemy, aby było to najkrótsze z możliwych i zarazem najbezpieczniejsze połączenie między tymi miastami. Mile widziane będą też boczne odgałęzienia tego szlaku, interesująco zaaranżowane pod rowerzystów, na wzór tych, które posiada Green Velo – dodaje Katarzyna Madej. 
 
Z Rowerstrady mogłyby korzystać całe rodziny, bo droga, ze względów bezpieczeństwa, miałaby zostać wybudowana z dala od najbardziej ruchliwych, miejskich traktów. – My stawiamy na turystykę rowerową, ale w tym przypadku nie tylko ona zyska. Nowy szlak napędzi potrzebną infrastrukturę – bazy noclegowe oraz punkty gastronomiczne i sanitarne. Będą też potrzebni doświadczeni przewodnicy. Jeśli trasa powstanie, skorzystają na tym wszyscy – podkreśla prezes.  
 
 
Fot. Facebook
 
Od pomysłu do realizacji krótka droga?
 
8 lutego podkarpackie i małopolskie stowarzyszenia, którym zależy na budowie Rowerstrady, podpiszą porozumienie, dzięki któremu będą wspólnie organizować happeningi, zachęcające mieszkańców wymienionych wcześniej miejscowości do tej inicjatywy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mniej więcej na przełomie sierpnia i września wszystkie zebrane w tej sprawie podpisy zostaną złożone u Władysława Ortyla, marszałka województwa, który ostatecznie zadecyduje o dalszych losach inwestycji. Jej ewentualną realizacją zająłby się Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich.  
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy