Reklama

Kultura

Jak Szatan z Bogiem urządzają świat

Aneta Gieroń
Dodano: 09.02.2014
10765_Scenariusz_112
Share
Udostępnij
Jeśli komuś się wydaje, że stworzenie porządku świata to jest taka prosta robota… Albo myśli, że odwieczna walka dobra ze złem, zawsze przynosi rozstrzygnięcie?! Na „Scenariuszu” Piotra Biesa w wykonaniu Teatru Przedmieście, będzie musiał się natrudzić, by znaleźć odpowiedź, jakie życie wybrać, a przede wszystkim, w jakim świecie. Bardzo dobrze zagrany spektakl przez Macieja Szukałę i Pawła Srokę. Aktorów Teatru Przedmieście nie dało się nie zauważyć już we wcześniejszych spektaklach, ale „Scenariusz” dał im możliwość „wygrania się”. Zwłaszcza Pawłowi, ale to już tak bywa, że Szatan i zło bywają dużo bardziej atrakcyjni scenicznie niż poczciwy Bóg.
 
Premiera „Scenariusza” na pewno zaskakuje. Teatr Przedmieście, który przyzwyczaił widzów do spektakli autorskich, tym razem zdecydował się na premierę sztuki napisanej przez Piotra Biesa, zakopiańskiego artystę plastyka i dramaturga. 
 
– Jak wszystko, co w naszym życiu, moje spotkanie z Piotrem przy kawiarnianym stoliku było przypadkowe, a zakończyło się wystawieniem „Scenariusza” – stwierdziła przed premierą Aneta Adamska, założycielka Teatru Przedmieście. Trzeba to jeszcze uzupełnić o obecność Piotra Biesa na spektaklu „Za szafą” Teatru Przedmieście wystawionego przy okazji Europejskiego Stadionu Kultury 2013 w rzeszowskim BWA, rozmowy o różnych sztukach zakopiańskiego artysty, w końcu wyborze „Scenariusza”, czyli historii o odwiecznej grze między dobrem a złem, dialogu między Bogiem a Szatanem, którzy po wielkiej zagładzie próbują zbudować świat na nowo. 
 
Widz zostaje niejako zaproszony na scenę i do przewrotnego pojedynku, jaki toczy się w teatralnej przestrzeni. Świetnym zabiegiem scenicznym okazuje się rozpoczęcie sztuki od przeczytania przez Piotra Biesa, autora „Scenariusza” i Anetę Adamską, reżyserkę spektaklu, miejsca, gdzie toczy się akcja. Widz staje się uczestnikiem gry, przy czym nie ma pojęcia, w którym kierunku się ona potoczy.
Szybko jednak okazuje się, że dowcipny, inteligentny dialog, zmusza nas do szukania odpowiedzi w nas samych. Tutaj Bóg wcale nie ma monopolu na mądrość, a Szatan nie jest li tylko wcieleniem zła. Gdy Bóg po zagładzie świata mówi: „I po co oni tak gorliwie się modlili, nie wystarczyło, żeby żyli uczciwie”. Albo stwierdza: „Zrobimy, jak było, ale już nie pozwolę się ukrzyżować, bo i tak nic z tego nie zrozumieli” – widz sam musi sobie odpowiedzieć, na ile świat tradycyjnych wartości jest w jego życiu prawdą, czy fikcją. Na ile, czymś realnym, czy może tylko tęsknotą.
 
Intelektualny dialog między Bogiem a Szatanem jest po części publicystycznym opisem współczesnego świata, nie brakuje w nim żartobliwych aluzji do feminizmu, matriarchatu, czy religijnego fanatyzmu, bez względu na to, czy chodzi o islam, judaizm, katolicyzm, czy afrykański animalizm. Gdy Szatan z szelmowskim uśmiechem proponuje, by w nowym świecie mężczyźni nie mieli zarostu, widz śmieje się… i pewnie przed oczyma ma islamskich mudżahedinów, chrześcijańskich duchownych, ale i żydowskich rabinów. Przysłuchuje się argumentom Boga i Szatana uzmysławiając sobie, jak ułomny jest świat, w którym żyje i jak ułomne są jego wyobrażenia o lepszej wersji tego świata. Niestety, to człowiek okazuje się najważniejszym i najbardziej destrukcyjnym elementem porządku świata. I tak skromna miniatura sceniczna okazuje się współczesnym moralitetem.

Co Bóg i Szatan wypisują na "wall-u"
 
Świetnym pomysłem scenograficznym przedstawienia, w którym scenografia już bardziej ascetyczna być nie mogła, co jest atutem spektaklu, okazuje się „wall”. Najbardziej znana ściana świata, czyli wall z Facebooka, tutaj staje się ścianką, na której Bóg i Szatan zapisują nowy porządek rzeczy, tylko czy na pewno lepszy, od tego, który uległ zgładzie. Bo co by było, gdyby to nie Ewa, ale Adam dał się skusić szatanowi, albo co by było, gdyby…
 
O tym już trzeba podyskutować przy kawie, ale czy można tak siedzieć przy małej czarnej bez słodkości?! To trzeba sprawdzić na „Scenariuszu” w Teatrze Przedmieście, widz może być zaskoczony. Także spostrzeżeniem, że o rzeczach ważnych można dużo i z sensem, bez patosu i naciąganego psychologizmu w 60 minut.
 
"SCENARIUSZ"
TEATR PRZEMIEŚCIE 
Autor: Piotr Bies
 
Reżyseria: Aneta Adamska
Występują: Paweł Sroka, Maciej Szukała
Muzyka: Marek Telwach
 
Bilety: 20 zł
Rezerwacje: tel. 667 714 730
 
Szczegółowe informacje: www.teatrprzedmiescie.pl
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy