Malarstwo profesora Jacka Rykały z ASP w Katowicach zamieniające pospolite obrazki podwórek i zaułków w cudowną rzeczywistości oraz ułożone z setek kawałeczków ceramiczne mozaiki profesora Mirosław Kociński z ASP we Wrocławiu już od czwartku 14 września będzie można oglądać w BWA w Rzeszowie. Wernisaż z udziałem śląskich artystów rozpocznie się o godz. 18.00.
Od czwartku 14 września przez miesiąc w rzeszowskim Biurze Wystaw Artystycznych będą prezentowane dwie wystawy.
Na górnej sali gościć będzie malarstwo Jacka Rykały – malarza, poety, reżysera teatralnego i dramaturga. Artysta ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie – Wydział Grafiki w Katowicach w 1976 r. Jest profesorem zwyczajnym na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, prowadzi Pracownię Malarstwa. Zorganizował ponad 80 wystaw indywidualnych.
W latach 1989-1996 jego prace były prezentowane na Targach Sztuki m.in. w Kolonii, Frankfurcie, Tokyo, Los Angeles, Londynie. Jego prace znajdują się w zbiorach muzeów w całym kraju oraz w kolekcjach prywatnych, w kilkudziesięciu krajach świata. Otrzymał kilkadziesiąt nagród i wyróżnień a w 2020 został uhonorowany Złotym Medalem Gloria Artis. O artyście powstało kilka filmów, a twórczość była omawiana w kilkuset artykułach – analizach i recenzjach.
Czarne słońce melancholii w obrazach Rykały
Obrazy Jacka Rykały rozjaśnia czarne słońce melancholii, postawy egzystencjalnej, w której – jak pisała Agata Bielik-Robson – „najpełniej wyraża się monotonia istnienia oddanego bez reszty ciężarowi, nuda tożsamości, powagi, głębi, pamięci – wszystkich tych modi egzystencjalnych, które opierają się na wytrwałym i sumiennym, zamkniętym w sobie powtórzeniu”.
Violetta Sajkiewicz w tekście „Blask czarnego słońca” opisując bezludne podwórka z obrazów Jacka Rykały, na których mieszkańców przypominają jedynie znalezione w wyburzanych domach zdjęcia i drobne przedmioty, zauważa: „Wbudowane w obrazy okruchy odchodzącego świata przekształcają je w relikwiarze przeszłości, ale proces sakralizacji przebiega też w drugą stronę, wydobyte z mroków zapomnienia, uratowane przed zniszczeniem skrawki „tego-co-było” zyskują nowy wymiar, żyją własnym życiem, trwając wbrew zagładzie rzeczywistości, której były częścią. Takie animistyczne postrzeganie świata jest jednym z przejawów myślenia magicznego. Cudowność rzeczywistości jest dla Rykały wynikiem stadium przejściowego, procesów zmiany, graniczności i niejedno-znaczności. Nadnaturalna atmosfera jego obrazów budowana jest bez oddalania się od natury, poprzez zacieranie granic między tym, co rzeczywiste i cudowne. Jej istotą jest element niejasności, napięcie wyrażające się w kontrastowych zestawieniach światła i cienia, tego, co ulotne, zjawiskowe i tego, co materialne, zanurzone w banalności życia. Silny snop światła wydobywa z mroku tła najistotniejsze motywy, wskazując w ten sposób artystyczne i ideowe centrum obrazu: jaśniejące blaskiem bramy, tajemnicze przejścia, ławki i porzucone samochody”.
Mirosław Kociński i „Aspekty”
Druga z otwieranych 14 września wystaw – „Aspekty. Zapis procesu” – poświęcona jest ceramice artystycznej Mirosława Kocińskiego. Artysta zaprezentuje obrazy mozaikowe, patery użytkowe, soczewkowe obiekty, zawieszone w przestrzeni albo na ścianie jako wypukłe tonda, które nazywa tarczami.
Mirosław Kociński urodził się w 1958 roku, dyplom przygotował na PWSSP, obecnie ASP im. E. Gepperta, we Wrocławiu. Od ponad 30 lat pracuje na macierzystej uczelni. Swoje prace prezentował na 136 wystawach, w tym 24 indywidualnych oraz 15 konkursowych – m.in. Vallauris (Francja), Faenza (Włochy), Gualdo Tadino (Włochy), Zarautz (Hiszpania), Kair (Egipt), Mino (Japonia). Mozaikowe obrazy tworzy od kilkunastu lat.
– Wytwarzanie ceramiki wymaga dostępu do pracowni. Niezbędna jest powierzchnia do pracy, tworzywo, kilka naczyń i prostych narzędzi oraz piec do wypalania. Jego kubatura w znacznym stopniu określa wielkość tworzonych obiektów – opisuje artysta. – Kilkanaście lat temu, moim celem w rozwoju twórczych działań, stało się zminimalizowanie warunków warsztatowych przy tworzeniu prac z materiałów ceramicznych łączonych na zimno z innymi surowcami. Wyborem stała się autorska modyfikacja metody tworzenia mozaiki ceramicznej. Eksperymentowałem z materiałami na podobrazia (płyta mdf, sklejka, tkaniny i maty szklane), które pozwoliły tworzyć lekkie mozaiki o dużych formatach. Przy małych rozmiarach sprawdziło się również klasyczne płótno malarskie napięte na krośnie. Opracowana technologia pozwala mi tworzyć duże płaszczyzny o malarskim charakterze, zbliżając ich możliwości i warunki ekspozycyjne do malarstwa sztalugowego, a także obiekty przestrzenne, które są lekkie i trwałe.
Z płata plastycznej porcelany lub kamionki artysta wycina metalowym wykrojnikiem małe trapezowe elementy, resztę płaszczyzny dowolnie docina nożem. Wysuszone komponenty szkliwi, a następnie wypala w niewielkim piecu laboratoryjnym. Cienkie ceramiczne płytki przykleja i spoinuje elastyczną zaprawą cementową na podobraziach ze sklejki usztywnionej stelażem, tarcze na podkładzie kompozytowym z maty szklanej.
– W całym procesie każdy nawet najmniejszy element ceramiczny przekładam w palcach cztery razy – opisuje artysta. – Pracuję nad kilkoma obiektami równocześnie. To wynika z metodyki wytwarzania elementów mozaikowych. Uzyskuję równocześnie trzy rodzaje płytek: trapezy, zwierzęta i kształtki nieregularne i one wytyczają mi zasadnicze cykle prac, które roboczo nazywam: „tupot” – czyli otwarte kompozycje układane z figur zwierzęco podobnych; „ścinki” – moje odniesienia do fascynacji szkliwami crackle czy interpretacje zmienności palącego się drewna, od ognia przez żar do popiołu; „przecinki” – chaotyczne albo uporządkowane struktury z elementów trapezowych.
Efekty od 14 września można podziwiać w rzeszowskim BWA przy ul. Jana III Sobieskiego 18. Wystawy czynne od wtorku do niedzieli w godz. 12.00 – 18.00.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.