Strona główna>Kultura>Tomasz Domański z wystawą “OBRAZ NIE OBRAZ” w rzeszowskim BWA do 30 marca
Kultura
Tomasz Domański z wystawą “OBRAZ NIE OBRAZ” w rzeszowskim BWA do 30 marca
Opracowanie AC / Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
Dodano: 28.02.2025
Źródło: Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
Udostępnij
W Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie od 27 lutego do 30 marca 2025 roku prezentowane będą prace Tomasza Domańskiego.
W swoich „obrazach nie obrazach” Tomasz Domański bada treściowy i kreacyjny potencjał materii. W tym obszarze swojej artystycznej praktyki korzysta on bowiem z niezwykle bogatego i różnorodnego spektrum tworzyw. Poddaje twórczemu recyklingowi substancje i przedmioty, uchodzące za bezwartościowe. W obszarze jego zainteresowań znajdują się więc organiczne odpadki, szczątki, przypadkowo znalezione wytwory natury, zużyte produkty czy artefakty uprzemysłowionego, miejskiego życia. Podnosząc do rangi sztuki materię poślednią, artysta poniekąd uwzniośla to, co banalne, odrzucone i uznane za bezużyteczne.
Rzeźbiarski sposób patrzenia na obraz oraz bezwzględne zawierzenie narracyjnej sile tworzywa sytuuje ten obszar twórczej działalności Domańskiego na styku takich zjawisk artystycznych, jak arte povera (sztuka uboga) oraz malarstwo materii. Podobnie bowiem, jak w przypadku obu tych nurtów, w „obrazach nie obrazach” to właśnie materiał jest właściwym nośnikiem treści – samoistnym medium, które już w samej swojej symbolice lub skojarzeniowym uwikłaniu kształtuje specyfikę przekazu.
Włączanie pozornie bezwartościowej materii w artystyczny kontekst nosi w sobie pierwiastek jej rytualnego przywracania do życia. U podstaw tej twórczej praktyki leży afirmatywna postawa Domańskiego wobec kategorii czasu pojmowanego w sposób cykliczny. Odnosi się on w ten sposób do kolistego rytmu natury z jej naprzemiennymi cyklami narodzin i śmierci. Chociaż więc twórca wypowiada się z pozycji mimowolnego przedstawiciela antropocentrycznej cywilizacji, za pośrednictwem swojej sztuki stara się on odtworzyć stan duchowej harmonii i pełni, na który pozwala kontakt z przyrodą, a który w naszej stechnicyzowanej i zindustrializowanej epoce jest niezwykle utrudniony. Dodatkowo, eksplorując symboliczno-magiczną wymowę wykorzystywanych przez siebie surowców i przedmiotów, Domański niejako nakłada na siebie rolę mistyka rytualnie integrującego ze sobą odległe od siebie uniwersum pragmatycznej i szybkiej współczesności oraz uduchowiony świat natury.
Katarzyna Zahorska
Tomasz Domański (ur. 1962). Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie w 1993 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w dyscyplinie rzeźba. W 2003 roku obronił doktorat na temat rzeźby efemerycznej jako monumentu relatywnego. Jest autorem rzeźb, instalacji, obiektów artystycznych, performansów, rysunków i fotografii. Pracuje przeważnie z naturalnymi materiałami takimi jak woda, lód, ogień, drewno, słoma, popiół i metal, wykorzystując ich właściwe procesy. Tworzy filmy i animacje jako integralne elementy wielu realizacji artystycznych.
Nagrody, stypendia:
W latach 1995–1996 studiował na stażu artystycznym w Banaras Hindu University w Waranasi, Indie. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (99, 08, 16) oraz wielu fundacji i instytucji, m.in.: Fundacji Pollock-Krasner z Nowego Jorku (97, 02, 24), Fundacji Laurenz z Bazylei (97), Montag Stiftung z Bonn (02, 08), CEC ArtsLink z Nowego Jorku (98), UNESCO-Aschberg z Paryża (99, 06), KulturKontakt z Wiednia (99), Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej z Berlina (14) oraz Fundacji Adolph i Esther Gottlieb z Nowego Jorku (18). W 1997 roku był nominowany do
Paszportu „Polityki” w tym samym roku reprezentował Polskę na IX Triennale Sztuki w New Delhi. W latach 2022-2024 oraz 2000-2003 Członek Rady Programowej, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Prace w kolekcjach:
Kolekcjach Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Wrocław I Muzeum Narodowego, Wrocław I Muzeum Współczesnego we Wrocławiu I Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku I Muzeum Archidiecezjalne, Wrocław I Muzeum Regionalne, Jarocin I Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra I Griffiss International Sculpture Garden, Rome, USA INature Art Museum, Gongju, Korea I Galerie v Přirodě, Hořice, Czechy I Kolekcja Bernheim, Clermont, USA I Kolekcja Miejska, Ma’alot, Izrael I Skulpturenpark, Katzow, Niemcy I Musèe de Sculpture Monumentale, Comblain-au-Pont, Belgia
Główne wystawy indywidualne:
2024/2023 „Obraz nie Obraz”, Galeria Miejska we Wrocławiu, MOSART – Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, Akademia Sztuk Pięknych – Galeria NEON, Wrocław, Biuro Wystaw Artystycznych, Kielce, Biuro Wystaw Artystycznych, Rzeszów
2021 „Maszyna czasu”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu
2020 „Pomniki czasu/retrospektywa”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Rzeźby Współczesnej
2019 „Pomniki czasu/retrospektywa”, Centrum Nauki i Sztuki, Muzeum Przemysłu i Techniki w Wałbrzychu, Stara Kopalnia
od 2016 Cztery reliefy z roku 1997 włączone do wystawy stałej „Kolekcja sztuki polskiej II połowy XX wieku i XXI wieku”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Pawilon Czterech Kopuł
2016 „Sen Jakuba”, Europejska Stolica Kultury – Wrocław
2014 „Kwadratowa kopuła”, Europejska Stolica Kultury – Umeå, Szwecja
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.