Reklama

Kultura

Kultura jako soft power – uczestniczymy w Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie

MKiDN
Dodano: 19.10.2025
MKiDN
MKiDN
Share
Udostępnij

Od 15 do 17 października br. w Sopocie trwa 14. Europejskie Forum Nowych Idei – coroczna konferencja, która obejmuje debaty o globalnych trendach, nowych ideach i przyszłości Europy. W wydarzeniu uczestniczyła Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, która wzięła udział w panelu „Kultura jako soft power. Czy Polska ma swoją opowieść dla świata?”, oraz wiceminister Maciej Wróbel.ku

Polska kultura jako soft power – sukcesy, wyzwania i rola gamedevu

W ramach panelu pt. „Kultura jako soft power. Czy Polska ma swoją opowieść dla świata?” omówiono kluczową rolę kultury w kształtowaniu wizerunku Polski na arenie międzynarodowej.

W panelu uczestniczyli: Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego; Miłosz Bembinow, prezes ZAiKS; Łukasz Filipowicz, burmistrz Miasta Zakopane; Michał Kulisiewicz, główny specjalista, kierownik programu współpracy z biznesem w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN; prof. Andrzej Leder, filozof kultury oraz Agnieszka Lajus, dyrektorka Muzeum Narodowego w Warszawie. Dyskusję moderowała Joanna Podolska-Płocka z Katedry Teorii Literatury Uniwersytetu Łódzkiego.

Dziś w świadomości świata dominuje się dzięki dostępowi do środków przekazu i wytworzonemu wizerunkowi państwa, a niekoniecznie faktycznym działaniom czy twardym wskaźnikom. Soft power buduje się przede wszystkim zdobywając uwagę i kształtując świadomość ludzi przekazem, który uwodzi, zdobywa akceptację i fascynację, a w konsekwencji może prowadzić do dominacji danego państwa i jego kultury. Współcześnie dzieje się to za sprawą mediów i popkultury – od kinematografii i telewizji po gry wideo i interaktywne formy narracji, które coraz bardziej kształtują świadomość i działania człowieka– mówiła Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego. – Rynek gier wideo, dzięki niskiemu progowi wejścia, daje dziś szansę niezależnym twórcom na globalny sukces. Przykłady takich produkcji to m.in. „Balatro” czy „Manor Lords” – dodała.

Ministra Cienkowska omówiła przykładowe sukcesy najważniejszych polskich inicjatyw kulturalnych na świecie, m.in. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina oraz Pawilon Polski na światowej wystawie EXPO w Osace, który otrzymał złoty medal organizatorów dla najlepszej ekspozycji. Mówiła również o fenomenie polskiego sektora gier komputerowych.

Rynek gier ma unikalną siłę oddziaływania dzięki temu, że angażuje graczy, zanurza ich w akcji. Dzięki temu gry w niepowtarzalny sposób mogą być wehikułem dla wartości i treści kulturowych. Sukces podmiotów z danego kraju w tej branży przyczynia się do budowania jego wizerunku. Osiągnięcia takich polskich studiów developerskich, jak: CD Projekt, Techland, 11 Bit Studios czy Bloober Team budują na świecie wizerunek Polski jako kraju z bogatą, nowoczesną i atrakcyjną kulturą. Ich produkty nie muszą wprost odnosić się do polskiej historii czy kultury – one tę kulturę tworzą i przyczyniają się do budowania polskiej soft power, która ma wymiar nie tylko kulturowy, ale i ekonomiczny. Polski gamedev należy do jednych z największych na świecie, a polscy specjaliści w tej branży należą do najbardziej pożądanych – wskazała ministra kultury.

Marta Cienkowska odniosła się również do zagrożeń dla polskiej soft power, jakimi są m. in. niekontrolowany rozwój sztucznej inteligencji oraz dominacja podmiotów amerykańskich w popkulturze.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy