Strona główna>Kraj>Nowe podejście do Programu CPK i rozbudowy sieci kolejowej. Odkłamanie mitów i wnioski na przyszłość
Kraj
Nowe podejście do Programu CPK i rozbudowy sieci kolejowej. Odkłamanie mitów i wnioski na przyszłość
Adam Cynk
Dodano: 27.08.2025
Grafika CPK
Udostępnij
Czy poprzedni zarząd spółki Centralny Port Komunikacyjny „budował 2 000 km linii kolejowych” w modelu „piasty i szprych” w różnych częściach Polski, a teraz „zostało z tego tylko 480 km linii Y”? Czy poprzednio projektowane linie kolejowe „obsługiwały małe i średnie miasta”, podczas gdy obecnie dotyczą „głównie potrzeb aglomeracji”? Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych sprostowali dziś te i wiele innych mitów dotyczących rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Spółka przedstawiła dokument opisujący podejście do realizacji Programu CPK.
Dokument „Nowa droga CPK” jest opracowaniem przygotowanym w spółce CPK w 2025 r., które zestawia wnioski z audytów wewnętrznychz 2024 r. oraz opisuje nowe podejście do budowy Lotniska CPK, rozbudowy sieci kolejowej i rozwoju regionu okołolotniskowego w ramach Programu CPK.
Audyty wewnętrzne miały na celu kompleksową ocenę dotychczasowych działań spółki CPK, w tym identyfikację słabych punktów w dotychczasowej działalności. W konsekwencji doprowadziły do wypracowania nowego podejścia do Programu CPK pod względem m.in. zakresu inwestycji, harmonogramów i modeli finansowania.
Mit powielany dziś często np. w social mediach jest taki: „Poprzednicy budowali pajęczynę „szprych” CPK, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadzącą ze wszystkich stron Polski do CPK, a obecna ekipa realizuje tylko linię „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław”
Prawda jest taka, że na sieć tzw. szprych składały się dłuższe nowe linie do realizacji przez CPK oraz krótkie nowe odcinki i modernizacje linii istniejących, za które miał odpowiadać już inny inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe. Warto zaznaczyć, że poprzez planowane modernizacje nie planowano uzyskania na istniejących liniach parametrów KDP.
Rzeczywisty stan przygotowań był taki, że prawie 500 km linii (z obiecanych 2 000 km) do 2023 r. nie rozpoczęły się nawet żadne prace studialne i projektowe.
Proponowany układ „szprych” nie odzwierciedlał rzeczywistych potrzeb transportowychmieszkańców, które wynikają z Pasażerskiego Modelu Transportowego. Pomijał np. całkowicie szlak Rzeszów – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin/Trójmiasto czy Białystok – Ełk – Olsztyn – Trójmiasto – Koszalin – Kołobrzeg – Szczecin.
Poprzednicy planowali kolejowe „szprychy” według nierealnych harmonogramów, nieuwzględniających wystarczających buforów czasowych i z niepełnym finansowaniem, np. w formie dotychczas niesprawdzonego w inwestycjach kolejowych w Polsce modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Ostatnie inwestycje z poprzedniej Koncepcji CPK miały zakończyć się dopiero po2040 r.
Od myślenia życzeniowego do liczb i danych
– Realizację Programu KDP w Polsce rozpoczynamy od budowy linii „Y”, która zgodnie z prognozami przewiezie nawet 20 proc. pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce (21 mlnze 111 mln w 2035 r.). Kiedy dodamy do tego 12,9 mln pasażerów pociągów regionalnych, będzie to stanowić 6 proc. wszystkich pasażerów kolei w Polsce, której liczba w r. 2035 wyniesie ponad 550 mln osób, z uwzględnieniem pasażerów kolei regionalnej. To pokazuje, że musimy skupić się na całej sieci kolejowej, czyli również tej istniejącej, która zapewnia codzienne dojazdy Polaków do pracy i szkoły także w mniejszych miastach.
– mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Nowe linie kolejowe CPK mają wpisać się w istniejącą sieć kolejową w Polsce, która sukcesywnie poddawana jest pracom utrzymaniowym i modernizacyjnym.
Jak podkreśla minister, „szprychy” to była koncepcja budowy systemu dla wybranych potrzeb transportowych, często o niskim potencjale.
– Obecne podejście polega na stworzeniu spójnego i kompleksowego systemu obsługującego wszystkie potrzeby transportowe. Nowe linie kolejowe mają wpisywać się w istniejącą sieć i być budowane tam, gdzie są potrzebne, a nie tam, gdzie się komuś wydaje, że są potrzebne. Jednocześnie nie zapominamy o liniach istniejących, które zamierzamy w krótkim czasie zmodernizować i wyremontować. Sukcesywna poprawa parametrów infrastruktury musi iść w parze z poprawą oferty przewozowej, co w krótkim czasie powinno doprowadzić do kolejnych rekordowych wzrostów na kolei
– mówi Piotr Malepszak.
Linia „Y” Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław liczy łącznie 480 km. Dla wszystkich odcinków wybrano warianty inwestorskie (czyli ostateczne przebiegi), trwają zaawansowane prace projektowe i uzyskiwanie uzgodnień. W przypadku odcinka Warszawa – Łódź odbywa się już wykup nieruchomości, a w Łodzi rozpoczęły się prace budowlane (gotowa jest komora startowa Retkinia, a wykonawca wszedł na teren budowy 4,6-kilometrowego tunelu dalekobieżnego). Program Wieloletni 2024-2032 zakłada zakończenie robót w tym okresie na 320 km linii „Y”.
CPK i PLK: współpraca daje korzyści
Po stronie CPK i PKP PLK skala inwestycji kolejowych będzie się zwiększać po zakończeniu trwających prac nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK).
Na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury prowadzi je spółka CPK we współpracy z PKP PLK i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR). Efektem tych działań mają być, pod koniec I kw. 2026 r., rekomendacje dla Rady Ministrów w zakresie określenia długofalowego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce, czyli planu inwestycji po zakończeniu budowy całej linii Y”– do realizacji od 2035 r.
Rozwój kolei musi być dostosowany do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. W ramach projektu ZSK uwzględnimy dane i analizy, w tym wskazywane potrzeby regionów. Takie podejście pozwoli ocenić zasadność i priorytety dalszych prac w sposób uporządkowany, analityczny i konsultacyjny. Dzięki temu powstanie spójny i stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej dla Polski
– mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK. ds. kolejowych.
Wcześniej spółki PLK SA i CPK realizowały własne programy inwestycyjne, nie współpracujące ze sobą. Ponad rok temu obraliśmy inny kurs: intensywnie pracujemy nad ZSK, ale też uzgadniamy rozwiązania projektowe dla inwestycji CPK, co pozwala na przyspieszenie ich realizacji
– mówi Maciej Kaczorek, członek zarządu PKP PLK ds. strategii i rozwoju.
Przykładem są uzgodnienia dokonane przez CPK i PLK dla stacji Łódź Retkinia, które pozwoliły uzyskać korzystniejsze rozwiązania techniczne, większą przepustowość i oszczędności szacowane na ok. 200 mln zł.
W wyniku przeprowadzonego w ramach ZSK dialogu z samorządami (z udziałem urzędów marszałkowskich we wszystkich 16 województwach), biznesem (branżą logistyczną i towarową) i wojskiem (infrastruktura dual-use) wyłania się policentryczny – czyli uwzględniający potrzeb wielu regionów Polski obraz potrzeb transportowych – zastępujący mityczny model„piasty i szprych”.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.