Strona główna>Biznes>S19 Miejsce Piastowe – Dukla. Koniec betonowania nawisowego na estakadzie.
Biznes
S19 Miejsce Piastowe – Dukla. Koniec betonowania nawisowego na estakadzie.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Dodano: 09.02.2025
FOTO: GDDKIA
Udostępnij
6 lutego 2025 r. na estakadzie ES-2/3 w m. Zboiska zabetonowany został ostatni segment jezdni prawej tzw. zwornik. Ten 2-metrowy element konstrukcji łączy ze sobą pozostałe segmenty wykonywane nawisowo z dwóch przeciwległych kierunków. Na jezdni lewej zwornik zabetonowano w październiku 2024 r.
Do wykonania ustroju nośnego estakady ES-2/3 zużyto m.in. ponad 800 ton stali zbrojeniowej i ponad 133 ton stali sprężającej. Dla przykładu, w pełni załadowany Airbus A380 waży prawie 600 ton. Użyto także ponad 3367 m3 betonu o wysokiej wytrzymałości C50/60. Dla zobrazowania to mniej więcej tyle co ok. 47 kontenerów morskich.
Po zabetonowaniu i sprężeniu zwornika, na estakadzie pozostaje jeszcze do wykonania ostatni element konstrukcji tj. element stacjonarny o długości ok. 14,5 m.
Estakada ES-2/3 w m. Zboiska to jeden z trzech tego typu obiektów inżynierskich, jakie budowane są na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla. Obiekt ten przeprowadza drogę ekspresową nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintegrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.
Obiekt budowany jest w technologii betonowania nawisowego. Konstrukcja nośna jezdni estakady składa się z 27 segmentów nawisowych, 2 segmentów tzw. startowych usytuowanych na podporach pośrednich – filarach i 2 segmentów wykonywanych metodą tradycyjną łączących pozostałe segmenty z przyczółkami czyli podporami skrajnymi.
Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintergrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.
Więcej informacji o parametrach technicznych estakady i metodzie betonowania nawisowego znajdziecie TUTAJ.
Zakres prac na budowie S19 Miejsce Piastowe – Dukla
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.
Na tym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.