Reklama

Biznes

Koniec produkcji elementów obudowy tunelu na trasie S19

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Dodano: 23.09.2025
Foto - Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Foto - Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Share
Udostępnij

Zakończyła się produkcja elementów obudowy tunelu, który powstaje na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica. W zakładzie prefabrykacji wyprodukowano łącznie 22 700 segmentów.

Elementy obudowy tunelu

Od marca 2023 roku w hali prefabrykacji trwała produkcja segmentów obudowy tunelu. W przypadku tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni – każdy z nich składa się z 10 prefabrykowanych elementów. Do ich wytworzenia zużyto około 118 tys. m³ betonu. Część wyprodukowanych pierścieni stanowi rezerwę.

Dzienna wydajność produkcji wynosiła 50 segmentów, czyli 5 pełnych pierścieni. Do ich wykonania zużywano średnio 270 m³ betonu dziennie, co odpowiada około 33 betonowozom („gruszkom”).

Waga jednego pierścienia to 132 tony, a pojedynczego segmentu – do 14 ton. Pierścienie wykonywano z betonu klasy C50/60, a w miejscach przejść poprzecznych – z betonu wyższej klasy C60/75. Do produkcji jednego pierścienia potrzeba 53 m³ betonu. Połączone segmenty tworzą cylindryczną obudowę tunelu z żelbetu.

Proces produkcji

Produkcja odbywała się w systemie jednozmianowym wydłużonym – 10 godzin dziennie. Na linii produkcyjnej pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się wytwarzaniem koszy zbrojeniowych. Cykl produkcyjny jednego prefabrykatu – od przygotowania formy po gotowy element – trwał około 8–9 godzin, wliczając dojrzewanie betonu. Tak krótki czas uzyskano dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której elementy przebywały przez 6–8 godzin.

Hala prefabrykacji

Hala produkcyjna zlokalizowana była w Lutoryżu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Obiekt o stalowej, ocynkowanej konstrukcji i dwuspadowym dachu miał wymiary:

  • długość: 126,24 m
  • szerokość: 43,90 m
  • kubatura: 50 199,68 m³

Hala została wyposażona w linię produkcyjną, 4 suwnice (największa o udźwigu 60 ton) oraz węzeł betoniarski. Uruchomienie produkcji wymagało uzyskania pozwoleń z Urzędu Dozoru Technicznego dla suwnic, instalacji pary wodnej oraz zasilania komory naparzania. Obok hali powstał plac składowy mieszczący 550 pierścieni, każdy złożony z 10 prefabrykowanych elementów.

Tunel i zakres prac

W ramach inwestycji powstaje nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym – po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zaplanowano również budowę węzła Babica (typu „trąbka”), zlokalizowanego w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.

Jednym z kluczowych elementów inwestycji jest tunel o długości 2255 metrów, który będzie składał się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie wyposażona w dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Do budowy tunelu wykorzystywana jest technologia mechanicznego drążenia z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy tarczy 15,2 m. Maszyna, dostarczona przez firmę Acciona – partnera Mostostalu Warszawa – jednocześnie drąży tunel i układa jego obudowę.

Zakres prac obejmuje również:

  • budowę 6 estakad,
  • 2 wiaduktów nad S19,
  • bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19,
  • 3 przejść dla zwierząt,
  • 1 przejazdu pod S19.

W ramach projektu powstanie także pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – jedno na MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów), drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy