Dlaczego jedne firmy zaskakują rozwiązaniami na skalę światową, poszerzają horyzonty, rozwijają sieć kontaktów, podczas gdy inne tkwią w miejscu? W dzisiejszym biznesie innowacyjność przedsiębiorstwa to coś więcej niż nowy towar czy usługa. To inna wizja zarządzania firmą, bazująca na nowoczesnych technologiach ułatwiających funkcjonowanie podmiotu oraz będących wsparciem także dla jego klientów, kontrahentów i partnerów.
Jeszcze kilkanaście lat temu małe i średnie firmy działały bez lub z minimalnym wsparciem narzędzi z zakresu IT. Dziś trudno sobie wyobrazić przedsiębiorstwo nie wspomagane przez technologie informatyczne, a te nie są przeznaczone wyłącznie dla wielkich firm o dużym budżecie.
Innowacyjne technologie tworzą nowe perspektywy rozwoju biznesu
Rewolucja informatyczna wywróciła do góry nogami dotychczasowe spojrzenie na biznes. Wprowadziła do niego nowe zasady gry, inne spojrzenie na kwestie zarządzania, sprzedaży czy promocji produktów. Dzisiaj sukces firmy to nie tylko otwartość na pomysły i wizjonerskie podejście do misji oraz celów przedsiębiorstwa. Coraz częściej za nim stoją innowacyjne technologie, umożliwiające bycie o krok od konkurencji. Wszystko po to, aby ulepszyć organizację pracy, zwiększyć efektywność działań, ale i ograniczyć niepotrzebne koszty.
Otwartość na nowe rozwiązania telekomunikacyjne powoduje, że coraz większa liczba polskich firm, także z sektora MŚP może konkurować z dużymi graczami, nierzadko wychodząc poza polski rynek. Nie tak dawno w Rzeszowie kwestie dotyczące nowych rozwiązań IT poruszone zostały podczas
Kongresu Profesjonalistów IT organizowanego przez
Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej.
Jakich rozwiązań potrzebują polskie firmy?
Obszarem działalności firmy, który można ulepszyć za pomocą rozwiązań IT jest komunikacja. Dobra strona internetowa, blog czy sprawnie prowadzony fanpage to nie wszystko. W relacjach z partnerami coraz większą rolę odgrywa Unified Communications, czyli zunifikowana komunikacja.
Wykorzystuje się w niej wszystkie dostępne kanały telekomunikacyjne, co pozwala pracownikom kontaktować się i współpracować w każdej chwili, niezależnie od miejsca ich pobytu. Wdrażanie takich nowoczesnych rozwiązań niejako wymusza na firmach zmianę stylu pracy. Spójny system komunikacji biznesowej podnosi efektywność nie tylko poszczególnych pracowników, ale i całej organizacji. Zdaniem specjalistów, wideokonferencje już wkrótce staną się na tyle powszechne, że przedsiębiorstw nie trzeba będzie przekonywać o ich wyższości nad tradycyjnymi formami kontaktu – tłumaczy Wojciech Materna, Prezes Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka.
Innym coraz chętniej stosowanym rozwiązaniem są narzędzia służące do elektronicznego obiegu dokumentów, czyli systemy informatyczne do zarządzania wymianą zadań oraz pism.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii IT jest odpowiedzią na pytanie, dlaczego początkowo dobrze prosperujące firmy, po fazie wzrostu, przeżywają kryzys i tracą dynamikę rozwoju. Firma nie może pozostać przy myśleniu, że jeśli kiedyś jej działania były skuteczne, a pomysł na biznes dobry to należy na tym poprzestać, bagatelizując nowe zjawiska, mechanizmy, trendy. Dziś na zmiany i rozwiązania poprawiające kondycję firmy trzeba reagować szybko – podsumowuje Wojciech Materna.
Jeśli przedsiębiorstwa pozostaną przy „tradycyjnych” rozwiązaniach, mogą nie poradzić sobie na zmodernizowanym, wysoko konkurencyjnym rynku. Dziś na zmiany poprawiające kondycję firmy trzeba reagować szybko. Pomóc jej mogą nowoczesne technologie informatyczne. Warto jednak pamiętać, że ta inwestycja nigdy się nie kończy.