Startup Koenigs z Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis” stworzył unikatowe oprogramowanie – plug-in, który wprowadza rewolucję przemysłową 4.0 do pracy inżynierów – pozwala zautomatyzować ich pracę na tyle, by z dwóch tygodni do dwóch dni skrócić czas modelowania konstrukcji w popularnym programie Catia V5. To automatyzacja już na poziomie projektowym. – Nasze programy, podobnie jak roboty na hali produkcyjnej, wyręczają konstruktorów w powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach. To daje więcej czasu na pracę twórczą i decyzyjną – mówi twórca programu.
Leszek Zalewski, autor pomysłu i założyciel firmy Koenigs, pracował wcześniej na stanowisku inżyniera zaawansowanych metod konstrukcyjnych w firmie BorgWarner w Jasionce, największej firmie branży automotive w Parku „Aeropolis”, oraz dla BMW jako Senior Specialist Tool Designer. – Podczas pracy dla BMW jednym z wyzwań w organizacji produkcji były specjalistyczne kontenery do transportu części samochodowych. Projektowanie różnego rodzaju ram z belek pochłaniało wiele godzin pracy inżynierów – tłumaczy Leszek Zalewski. – Samo wyprodukowanie kontenera trwało 2-3 dni, ale nad jego projektem inżynier spędzał 2 tygodnie. Stąd wziął się pomysł na zautomatyzowanie typowych, powtarzających się etapów projektowania, które skróci ten czas.
Postanowił wprowadzić automatyzację do programu Catia V5, który jest światowym liderem w dziedzinie wirtualnego projektowania i czołowym produktem firmy Dassault Systemes, wybranym m.in. przez marki Volkswagen i BMW.
– Pracując z tym oprogramowaniem, zacząłem od modeli parametrycznych, które można było dowolnie dostosowywać do zadanych specyfikacji. Następnie były makra, później wykorzystanie wbudowanej logiki programu Catia V5 – Knowledgeware, bo ona również pozwala na pewną automatyzację, a ostatni krok to stworzenie wtyczki – autorskiego programu Advanced Frame Builder. Współpracujący z programem Catia V5 plug-in, może być sprzedawany inżynierom i biurom projektowym. Pomaga zwiększyć wydajność i produktywność konstruktorów, projektujących różnego rodzaju ramy. Daliśmy konstruktorom narzędzie, które wyręcza ich w tym co powtarzalne, by mogli więcej czasu poświęcić pracy twórczej i decyzyjnej – opisuje założyciel Koenigs.
Advanced Frame Builder, co w tłumaczeniu na polski brzmi: Zaawansowany Budowniczy Ram, został pomyślany tak, by usprawniać projektowanie dla różnych branż. Służy do robienia ram, spawanych oraz składanych z elementów modułowych, profili i łączników – stalowych, aluminiowych, drewnianych i innych. Może być wykorzystywany w przemyśle, logistyce i transporcie. Z jego pomocą łatwo tworzyć specjalistyczne kontenery do przewożenia różnych części, szczególnie dla motoryzacji i lotnictwa, projektować wyposażenie przy pomocy systemów modułowych do zabudowy fabryk, a nawet budować statki.
– Pomaga zamodelować każdą konstrukcję, która składa się z belek – podkreśla Leszek Zalewski. – W przypadku fabryk jest to także całe wyposażenie związane z oprzyrządowaniem – regały, magazyny wysokiego składowania, ramy montowane na robotach, które przenoszą np. części samochodowe z jednego narzędzia spawalniczego na drugie. Firma, która kupuje robota i musi go włączyć w linię produkcyjną, dzięki naszej wtyczce do Catii zyskuje czas i pieniądze. Kupując Catię za kilkanaście tysięcy euro, za relatywnie niską cenę można dokupić plug-in, który znacznie zwiększa funkcjonalność podstawowej wersji. Inwestycja zwraca się już po miesiącu. To jedyna tego typu nakładka do Catii na świecie.
Zespół startupu z Aeropolis sprawdza swoje rozwiązania w praktyce. Projektuje dla innych firm, wykorzystując oprogramowanie Catia V5 i autorskie wtyczki. – Dzięki temu mamy dużą elastyczność i terminowość podczas przygotowania kompletnej dokumentacji konstrukcyjnej. Automatyzacja czyni ją również korzystniejszą cenowo – podkreślają w Koenigs.
Na programie Advanced Frame Builder nie poprzestają. Tworzą również plug-iny customizowane – robione pod konkretne i indywidualne wymagania danego klienta. – Mając dostęp do API Catii V5 i poprzez środowisko programistyczne możemy udoskonalić i zwiększyć jej funkcjonalność – podnieść z podstawowej na wyższą – poprzez stworzenie okien dialogowych z dodatkowymi funkcjami. Na takie rozwiązania zgadza się producent – zaznacza szef Koenigs.
Cel jest ten sam: plug-iny mają zautomatyzować powtarzalne, czasochłonne lub krytyczne procesy w toku projektowania, po to, by przyspieszyć, a także poprawić jakość pracy inżynierów konstruktorów.
Firma przygotowała się do wejścia na rynek z pomocą Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i programu Platformy Startowe Start in Podkarpackie. Na początku 2021 roku na komercjalizację autorskiego programu kompatybilnego z Catia V5 otrzymała prawie milion złotych dofinansowania z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Od marca ma siedzibę w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”, gdzie zatrudnia 5 osób.