S19 Rzeszów-Babica. Fot. GDDKiA/Oddział w Rzeszowie
Udostępnij
W Babicy – nad DW988 – pojawiły się stalowe belki. To ustrój nośny przyszłej estakady ES10 w ciągu S19. Całkowity ciężar konstrukcji będzie wynosił ok. 530 ton, czyli tyle, ile waży 88 dorosłych słoni afrykańskich.
Na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, powstaje trzynaście obiektów inżynierskich, w tym wspomniana estakada ES-10 nad DW988 w Babicy.
Estakada na S19 w Babicy
Dźwigary stalowe estakady dostarczane były na plac budowy w czterech segmentach każdy. Obecnie scalane są już na miejscu, na budowie na przygotowanych wcześniej podporach montażowych. Montaż dźwigarów na podporach montażowych nad DW988 oraz linią kolejową odbywał się w godzinach nocnych tak, aby w jak najmniejszym stopniu powodować utrudnienia w ruchu pojazdów na drodze wojewódzkiej. Rozpoczęto też roboty związane z deskowaniem płyty betonowej ustroju nośnego. Betonowanie płyty ustroju planowane jest w listopadzie tego roku.
– ES-10 to estakada o ustroju nośnym zespolonym stalowo-betonowym. To obiekt jednoprzęsłowy o rozpiętości teoretycznej 60,14 m jezdnia lewa oraz 61,64 jezdnia prawa. Długość całkowita płyty pomostu wynosi 62,64 m dla jezdni lewej w kierunku Rzeszowa oraz 64,14 m dla jezdni prawej w kierunku Barwinka. Szerokość całkowita 15,05 m dla jezdni lewej oraz 16,15 m dla jezdni prawej – mówi Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa GDDKiA/Oddział w Rzeszowie.
Dźwigary zaprojektowano jako stalowe skrzynkowe. Wysokość dźwigarów skrzynkowych wynosi odpowiednio 2,23 m dla nitki lewej i 2,33 m dla nitki prawej, szerokość wynosi 1,88 m. Dla każdej jezdni przewidziano po dwa dźwigary skrzynkowe stężone poprzecznicami. Grubość żelbetowej płyty pomostu jest zmienna i wynosi od 30 cm do 51 cm. Całkowity ciężar konstrukcji stalowej wynosi ok. 530 ton.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.