Wciąż trwają badania metanu wykrytego na początku września na budowie odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica, gdzie ma powstać ponad 2,2-km tunel. Wiertnica sprowadzona do jego drążenia jest już prawie gotowa do pracy, ale to, kiedy ruszy, zależy od wyników analiz. Dziś trudno określi, jak wykrycie metanu wpłynie na harmonogram budowy drogi. Zgodnie z umową ma się ona zakończyć w 2026 roku.
Na odcinku budowy szlaku Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica trwają prace we wszystkich branżach: drogowej, mostowej, tunelowej oraz branżowej, ale drążenia 2,2-kilometrowego tunelu, nie można jeszcze zacząć, chociaż planowane było na III kwartał br. Jego budowę opóźnia wykryty w tym miejscu metan.
Na portalu północnym tunelu wykonywano więc kotwy gruntowe oraz betonowanie oczepu. Natomiast w obrębie portalu południe prowadzone są badania i analizy w celu określenia zawartości i pochodzenia wykrytego gazu oraz określenia stopnia zagrożenia.
– Decyzja o rozpoczęciu drążenia tunelu zostanie podjęta po zakończeniu badań i analiz. Priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo osób realizujących inwestycję – przekazuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Dzisiaj ciężko jest wskazać, czy i w jaki ewentualnie sposób nowe okoliczności mogą wpłynąć na harmonogram prac. Warte podkreślenia jednak jest to, że prace w warunkach występowaniu gazu są możliwe do wykonania po przeprowadzeniu pełnego rozpoznania środowiska gazowego i odpowiedniego dostosowania technologii drążenia.
Wiertnica czeka
Maszyna TBM, która ma wiercić tunel, jest już zmontowana. Odbywa się przygotowanie placu do składowania i transport prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu, a na zakładzie prefabrykacji trwa produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu. Przygotowywane jest również stanowisko startowe oraz teren do drążenia.
– Poza tym trwa konserwacja oraz przygotowanie systemów TBM. Karpatka, zanim rozpocznie drążenie musi jeszcze przejść ostatnie odbiory i wstępny rozruch – informuje rzecznik GDDKiA, dodając, że jeśli po wynikach badań, zajdzie taka potrzeba, maszyna zostanie dodatkowo przystosowana do prowadzenia prac w warunkach lokalnego występowania metanu w górotworze.
86. tydzień robót na S19 Rzeszów Południe-Babica
Co do pozostałych odcinków tej budowy, prace przebiegają bez większych zakłóceń. Kontynuowane są m.in. wykopy na trasie głównej S19, nasypy, trwa humusowanie i wymiana gruntu. Wykonywane są warstwy ulepszonego podłoża, warstwa mrozoochronna, warstwa podbudowy pomocniczej. Wykonawca kontynuuje wykonywanie nasypów przeciążeniowych. Na drodze krajowej nr 19 w kierunku Rzeszowa prowadzono prace rozbiórkowe.
W branży mostowej na poszczególnych obiektach trwa betonowanie, zbrojenie, montaż łożysk. Wykonywano kanalizację deszczową, a także prace w branży odwodnieniowej, teletechnicznej i energetycznej.
Zaawansowanie robót na całym odcinku to ok. 30%.
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,23 mld zł brutto.