– Jakość, tradycja, regionalne i rodzinne receptury to wartości, którymi kierujemy się od 30 lat. Cieszymy się, że także poprzez godło programu Agro Polska możemy podkreślać pochodzenie naszych wyrobów. W oczach konsumentów znak promocyjny Agro Polska to dodatkowe uwierzytelnienie naszych działań, tym cenniejszy, że przyznany przez niezależnych ekspertów od lat związanych z sektorem spożywczym – mówi Krzysztof Dobrowolski, wiceprezes firmy Dobrowolscy, jednego z najbardziej cenionych producentów wędlin, która z Wadowic Górnych na Podkarpaciu wysyła swoje produkty do sklepów w całej Polsce i za granicę.
Historia firmy Dobrowolscy zaczęła się w 1990 roku, kiedy to Stanisław Dobrowolski wraz z synem Adamem, założyli niewielką masarnię w Wadowicach Górnych. W późniejszych latach dołączyli do nich pozostali synowie – Leszek i Krzysztof. Początkowo oferowała ona swoje produkty tylko na lokalnym rynku. Cała firma zajmowała wtedy powierzchnię ok. 200 mkw. Podstawowym celem firmy stało się dążenie do zapewnienia produktów najwyższej jakości, które nawiązują do smaku domowych, tradycyjnych wędlin. Do dziś dewizą marki jest hasło: „Łączymy smakiem pokolenia”.
Firma kiedyś i dziś. Fot. Dobrowolski
Obecnie firmą zarządzają dwaj bracia – Adam i Krzysztof, a marka Dobrowolscy znana jest w całej Polsce. Przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 600 wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy pracują w dwóch nowoczesnych budynkach zajmujących 21 tys. mkw. powierzchni produkcyjno-magazynowej. Pierwszy budynek to wydział produkcji mięs, na który składają się dział uboju trzody chlewnej oraz linie rozbiorowe dla mięsa czerwonego. W drugim budynku funkcjonuje wydział produkcji przetwórczej, gdzie mieści się produkcja, konfekcja i ekspedycja oraz magazyn wyrobów gotowych, skąd smaczne wędliny, kiełbasy, szynki i polędwice są wysyłane do sklepów w całej Polsce.
– Najważniejszym ogniwem firmy są jednak ludzie. Choć firma rozrosła się do sporych rozmiarów, dalej jesteśmy firmą rodzinną. Jedną wielką rodziną, gdzie każdy dba o to, od czego zaczęliśmy, czyli o najwyższą jakość polskich, tradycyjnych produktów – tłumaczy Krzysztof Dobrowolski, właściciel firmy.
Jak udało się zmienić małą masarnię w przedsiębiorstwo zatrudniające 600 osób? Tworzenie firmy wymaga stałej czujności i uwagi na wszystkie pojawiające się mniejsze lub większe problemy. Właściciele tworzyli firmę w czasach ogólnie trudnych dla gospodarki kraju. Postawili na własny kapitał, własną działkę i lokalnych pracowników. Dobre wyniki firmy i jej dynamiczny rozwój świadczą dziś o konsekwentnej realizacji założeń strategicznych.
– Na przestrzeni lat, które pozwoliły rozwinąć firmę do jej dzisiejszych rozmiarów, konieczne było podejmowanie niełatwych decyzji. Były one związane zarówno z inwestycjami, rozbudową zakładu produkcyjnego, budową hal uboju, rozbioru, własnej oczyszczalni ścieków jak i również z przeobrażeniami rynku. Patrząc z perspektywy tych 30 lat widzimy ogrom pracy i starań, jakie wraz z naszymi pracownikami wnieśliśmy, by z małej lokalnej masarni stanąć na pozycji firmy o ugruntowanej renomie i sporym zasięgu sprzedażowym – dodaje właściciel.
Fot. Dobrowolski
Przy dużej skali produkcji wyzwaniem staje się utrzymanie jakości wyrobów. Jednak, jak zapewniają właściciele, firma Dobrowolscy nadal kieruje się wartościami, które towarzyszyły założeniu działalności. Dysponuje znacznie bardziej rozwiniętą infrastrukturą i zupełnie innymi możliwościami technicznymi niż 30 lat temu, ale nadal zachowuje rodzinny charakter. – Bez drogi na skróty, trzymając się przyjętych przed 30 laty zasad, stawiając jakość na pierwszym miejscu. Staramy się od początku łączyć tradycję z aktualnymi, ciągle rosnącymi oczekiwaniami konsumentów – komentuje Krzysztof Dobrowolski, podkreślając, że kluczem do sukcesu firmy jest wnikliwa analiza rynku mięsnego oraz zmieniających się na nim trendów. Łączy ona zalety producenta regionalnego z możliwościami produkcyjnymi i dystrybucyjnymi na ogólnopolską skalę. Produkcji na poziomie 1500 ton wędlin miesięcznie towarzyszą takie standardy jakości i bezpieczeństwa jak m.in. BRC, IFS.
By dostosować się do potrzeb rynku i sprostać oczekiwaniom konsumentów, zakład również inwestuje w ciągły rozwój własnej infrastruktury, park maszynowy i załogę. Ważne jest pozyskanie dobrego surowca do uboju i rozbioru, bo to przekłada się na jakość gotowego produktu. Lokalizacja na czystym i ekologicznym Podkarpaciu również zobowiązuje. Stąd w zakładzie takie rozwiązania jak: elektrownie wiatrowe, instalacja fotowoltaiczna, kotłownie gazowo-parowe, czy własna oczyszczalna ścieków.
Marka Dobrowolscy w portfelu posiada 8 marek produktowych. Jest rozpoznawana i ceniona na rynku za dbałość o tradycję, rodzinny charakter i rzetelność. Klienci doceniają również sposób dystrybucji produktów. Dobrowolscy obsługują rynek w 90 proc. własną flotą transportową. Produkty firmy docierają również poza granice kraju, głównie na rynek europejski. Najchętniej wybieranymi markami produktowymi są: Polskie Rarytasy, Tradycyjnie Wędzone czy Bracia Dobrowolscy. Aby zapewnić wysoką jakość wędlin z półki premium, firma pozyskuje mięso z polskich hodowli, co dla klientów w całej Polsce jest niezwykle ważne. – Jakość, tradycja, regionalne i rodzinne receptury od zawsze były pielęgnowane w naszych działaniach. Sami klienci mówią, że to, co powstaje lokalnie jest bliższe naturze i ma w sobie więcej jakości i smaku. Ufają polskim, rodzinnym zakładom. Wiedzą, że pracują tam ludzie, którzy dbają o produkt. W końcu robią to dla swoich sąsiadów – dodaje właściciel firmy.
Jakość produktów spod szyldu Dobrowolscy corocznie potwierdzają nagrody przyznawane zarówno firmie jak i jej wyrobom. W tym całkiem pokaźnym gronie znajdą się wyróżnienia: Certyfikat Solidna Firma, Fair Play, Podkarpacka Nagroda Gospodarcza, Najlepszy produkt, Doceń polskie czy Perła Rynku. Są one potwierdzeniem rzetelności i wiarygodności firmy i jej produktów. O wielu lat firma szczyci się również godło Agro Polska. – Jesteśmy dumni z każdej nagrody, którą otrzymujemy – mówi Krzysztof Dobrowolski. – To dla nas ogromna nobilitacja i impuls do dalszego rozwoju. Czas nie stoi w miejscu: zmienia się zarówno sama branża, jak i podejście nabywców. Cieszymy się, że także poprzez godło programu Agro Polska możemy komunikować wyznawane przez nas wartości i podkreślać pochodzenie naszych wyrobów. W oczach konsumentów znak promocyjny Agro Polska to dodatkowe uwierzytelnienie naszych działań, tym cenniejszy, że przyznany przez niezależnych ekspertów od lat związanych z sektorem spożywczym.
Informacje o zdobytych nagrodach umieszczane są przede wszystkim na etykietach produktów, a dzięki temu klient już podczas zakupów wie, że sięga po produkt naprawdę wartościowy. Zdaniem firmy Dobrowolscy promowanie wartości polskich produktów, tych sprawdzonych oraz posiadających certyfikaty, ma ogromne znaczenie. – Niewątpliwie należy zaszczepić, zwłaszcza kolejnym pokoleniom, bogactwo rodzimych, regionalnych produktów licząc na to, że to co tradycyjne przetrwa. Polska słynie z bogatej tradycji wędliniarskiej, którą ogromnie szanujemy – podkreślają właściciele. – Firma Dobrowolscy to 100 proc. polskiego kapitału. Bardzo ważną kwestią jest dla nas komunikacja o korzeniach pochodzenia i jakości produktów tradycyjnych, bo „polskie” oznacza najlepsze. To konsument jest najważniejszy i to właśnie zaspokojenie jego potrzeb to nasz nadrzędny cel. Polacy coraz częściej doceniają to zaangażowanie, dlatego między innymi godło Agro Polska to dla nich gwarancja wyrobów sprawdzonych, o doskonałym smaku i wysokiej jakości. Nasze produkty idealnie wpisują się w ideę tego typu programów, jaką jest propagowanie polskich produktów spożywczych wysokiej jakości. To właśnie dzięki łączeniu tradycji ze zmieniającymi się gustami konsumentów, nasza firma osiąga sukcesy.
Logo Agro Polska znajduje się na tak lubianych produktach marki Bracia Dobrowolscy, jak: Krakowska sucha z Wadowic, Wiejska z Wadowic, czy Szynkowa tradycyjna z Wadowic.
W tym roku firma Dobrowolscy świętuje 30-lecie. – Wierzymy, że te trzydzieści lat to dopiero pierwszy etap w dalszym rozwoju firmy. Trzeba podążać za trendami i dostosowywać się do potrzeb konsumentów. Oferta i sposób funkcjonowania firmy może się zmieniać ale niezmienny pozostanie jej charakter – polski i rodzinny – podsumowuje wiceprezes firmy.
Ogólnopolski Program Promocji Polskich Produktów „Agro Polska” od ponad 25 lat wspomaga polskie firmy branży rolno-spożywczej w sprzedaży produktów. Umacnia ich pozycję rynkową i kształtuje pozytywny wizerunek. Znak jest też elementem szerszej strategii budowania konsumenckiego patriotyzmu. Wyroby z godłem Agro Polska to synonim zdrowia, dobrego smaku i sprawdzonych surowców. Łatwo je rozpoznać, bo w godle wykorzystano motyw biało-czerwonej flagi. Klienci chętniej sięgają po produkty oznaczone polskim znakiem jakości. Do tej pory w programie wzięło udział kilkaset przedsiębiorstw, którzy do oznaczenia godłem Agro Polska zgłosili ponad tysiąc wyrobów.
Kto otrzymuje prawo posługiwania się godłem? Polskie firmy branży rolno-spożywczej zgłaszają swoje produkty, a grono fachowców przyznaje licencję na używanie prestiżowego znaku Agro Polska wyrobom odznaczającym się tradycyjną metodą wytwarzania, szczególnymi walorami jakościowymi, smakowymi, zapachowymi i ekologicznymi, a zarazem estetycznie opakowanym i wyprodukowanym w Polsce. W ten sposób wzmacnia markę polskiej żywności i wspiera rozwój rynku produktów wysokiej jakości.
Na poziomie wojewódzkim jest to wyróżnienie w formie Nominacji Marszałka Województwa, bardzo cenionej przez przedsiębiorców działających na rynku lokalnym. Nominacja poprzedzona jest zwykle weryfikacją tego rynku przez właściwe wydziały Urzędów Marszałkowskich w Polsce. Nominacji udzielać może także organizator Programu firma MTR. Na poziomie krajowym, Nominaci poddają swoje wyroby ocenie niezależnej komisji ekspertów branżowych, która wyłania laureatów programu. Laureaci posiadający certyfikat ekologii otrzymują prawo do używania dodatkowego znaku Eco Agro Poland, a firmy wytwarzające wysokiej jakości produkty przeznaczone na eksport mogą posługiwać się godłem Agro Poland – Euro Quality. W obu przypadkach firmy są równocześnie uprawnione do posługiwania się znakiem Agro Polska. Otrzymają dyplomy oraz certyfikaty.