Specjalistyczne platformy internetowe dla wymagającego rynku medycznego zamierzają uruchomić dwa z czterech podkarpackich startupów, które w sierpniu zdobyły dotacje w konkursie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Oba mają siedzibę w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”. To kolejne młode firmy, które dzięki projektowi Platformy Startowe Start In Podkarpackie mają możliwość wprowadzenia swojego produktu i usługi na rynek. Wiele z nich – Czekamy na nowe pomysły – zachęca Jolanta Wiśniowska, wiceprezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. – Czwarty nabór trwa do końca sierpnia.
Spółka CBM 16, A&TS, Service Desk 2.0 i Smart4up to cztery podkarpackie startupy, które znalazły się na liście „zwycięzców” opublikowanej przez 7 sierpnia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Ich projekty zostały wybrane do dofinansowania w konkursie „Rozwój startupów w Polsce Wschodniej”. To już czwarta edycja konkursu o dotacje. Do złożenia wniosku młode firmy przygotowują się na platformie startowej Start In Podkarpackie, prowadzonej przez RARR S.A. Zyskać można pokaźną sumę na rozwój biznesu.
Jeden ze wspomnianych startupów – CBM 16 Sp. z o.o. – otrzyma niemal 1 mln zł. Jego współwłaścicielami są Rafał Tuziak i Mateusz Gawałkiewicz. Obaj od kilku lat zajmują się inwestycjami. Bogatsi o doświadczenie pracy dla innych, zdecydowali się na własny biznes. – Rozwijamy platformę zakupową dla stomatologii, umożliwiającą gabinetom i klinikom zapatrywanie się w materiały i narzędzia. Będzie to proces zautomatyzowany, pozwalający lekarzowi z poziomu komputera kompleksowo zrealizować zaopatrzenie dla całego gabinetu. Aplikację rozwijamy w takim kierunku, by gabinety nie musiały angażować czasu człowieka do ponawiania zamówień. Zajmą się tym odpowiednie aplikacje, które będą pilnowały, by wszystkie potrzebne materiały znajdowały się w gabinecie, a ich braki były na czas uzupełniane – tłumaczy Rafał Tuziak. – Obecnie lekarze poświęcają na to sporo czasu, który mogliby przeznaczyć na leczenie pacjentów czy edukację, która w tym zawodzie nigdy się nie kończy. Platforma pozwoli także lepiej kontrolować wydatki, taniej kupować i zaoszczędzić pieniądze. Ponad kilka tysięcy produktów, jasne i korzystne zasady, szybka dostawa i automatyzacja zamówień – w ten sposób przekonujemy lekarzy do korzystania z naszej platformy.
Rafał Tuziak. Fot. Archiwum RARR
Dentametr – jak nazwana została internetowa platforma – ma działać w formie brokerskiej platformy zakupowej. Dzięki wykorzystaniu bezpośredniej integracji z dystrybutorami i producentami materiałów stomatologicznych możliwe będzie złożenie zamówienia bez pośrednictwa przedstawiciela handlowego, w dodatku u kontrahenta, który może dany materiał dostarczyć najszybciej i najtaniej, co w efekcie znacząco obniży koszt funkcjonowania gabinetów stomatologicznych w Polsce.
Praca nad pomysłem rozpoczęła się ponad rok przed wejściem do projektu Platformy Startowe Start In Podkarpackie realizowanego przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. Jego autorzy zaangażowali do niego konsultantów medycznych i zespół IT. – Na platformę zakwalifikowani zostaliśmy pod koniec 2019 roku. Sama inkubacja, dzięki wcześniejszym przygotowaniom przebiegła szybko, trwała cztery miesiące. Skorzystaliśmy z usług, które platforma oferowała – doradztwa prawnego i księgowego, a także z pomocy HugeTech – partnera projektu, w stworzeniu prezentacji pomysłu i identyfikacji wizualnej. W przygotowaniu m.in. dokumentów aplikacyjnych do wniosku o dofinansowanie z PARP pomógł nam menedżer inkubacji – wymienia Rafał Tuziak i zdradza, że platforma Dentametr.pl zostanie udostępniona klientom na początku przyszłego roku.
Również w branży medycznej działa spółka A&TS Sp. z o.o., założona przez dwóch wspólników. Tomasz Krypel od kilkunastu lat specjalizuje się w przygotowywaniu i wdrażaniu projektów inwestycyjnych finansowanych z UE, a także grantów na innowacje oraz projektów badawczo-rozwojowych. Natomiast inżynier medyczny Adrian Mścisz posiada doświadczenie w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań w technologiach medycznych. I właśnie w tym obszarze startup rozwija nową usługę, Platformę Technologii Medycznych – MedoLogic.com, która umożliwi lekarzom prowadzącym prywatną praktykę, menedżerom przychodni, klinik i szpitali optymalizację kosztów i szybki dostęp do bazy urządzeń i technologii medycznych.
– Technologie medyczne charakteryzują się ciągłym przepływem innowacji. To wynika z wysokiego poziomu badań i rozwoju tej branży. Cykl życia produktów zazwyczaj wynosi tylko 18–24 miesięcy, kiedy pojawia się ulepszona wersja. Platforma odpowiada dynamice zmiany urządzeń, rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi medyczne i rosnącym kosztom utrzymania systemu opieki zdrowotnej – tłumaczy Tomasz Krypel. – Stworzona przez nas baza pozwoli uniknąć błędów podczas zakupu technologii, typować je pod względem procedur medycznych i odpowiednich ustaw. Platforma umożliwi także szybkie łączenie sprzętu medycznego w komplementarne technologie, np. zintegrowanie aparatu RTG, komputera i monitorów, systemu IT i sprzętu komputerowego do obsługi opisów i archiwizacji obrazów. Zamierzamy również pomóc polskim startupom w promowaniu ich rozwiązań w placówkach medycznych i ułatwić dostęp do inżynierów medycznych i serwisantów urządzeń medycznych.
Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – niemal 1 mln zł – startup przeznaczy na dopracowanie oprogramowania związanego z rozbudową platformy, a także na działania marketingowe. Pierwsza wersja platformy ma być udostępniona na początku 2021 roku. – Zanim wygraliśmy konkurs w PARP, na platformie Start In Podkarpackie udało się nam dopracować model biznesowy, przygotować dokumentację prawną dla spółki oraz dokumenty prawne dla użytkowników naszej platformy. Otrzymaliśmy także wsparcie w zakresie projektowania graficznego m.in. tworzenie nazwy, znaku firmowego i budowania marki – wymieniają twórcy MedoLogic.com.
Wśród młodych firm technologicznych z Podkarpacia pieniądze na rynkowy start w najbliższym czasie otrzyma także startup Service Desk 2.0 Sp. z o.o., który proponuje platformę internetową Service Desk 2.0, udoskonalającą proces obsługi klienta na rynku e-commerce, oraz startup Smart4up Sp. z o.o. na stworzenie systemu OnePower, usprawniającego zarządzanie zasobami ludzkimi, materiałem i sprzętem w firmie.
Od początku działania podkarpackiej platformy dla startupów, czyli od stycznia 2019 roku, do ubiegania się o dotację rekomendowano 77 startupów. 20 z nich już dofinansowanie zdobyło. Inni jeszcze przygotowują wnioski do PARP. Pod okiem menedżerów nad dopracowaniem innowacyjnych pomysłów pracują kolejne startupy. Wciąż jeszcze można zgłaszać się do projektu. Nabór do czwartej rundy inkubacji pomysłów na platformie dla startupów RARR S.A. przedłużył do końca sierpnia br. – Powód to problemy związanymi z COVID-19 oraz planowane wejście do projektu nowego partnera – Kieleckiego Parku Technologicznego – wyjaśnia Jolanta Wiśniowska. – Od 1 września rozpoczniemy ostatni, piąty nabór. Jego zakończenie planowane jest na 31 stycznia 2021 roku.
Jak dodaje wiceprezes RARR S.A., zainteresowanie platformą Start In Podkarpackie jest duże. – Do trwającej rundy wpłynęło już 219 wniosków i otrzymujemy wiele telefonów w sprawie konsultacji dotyczących składania wniosku inkubacyjnego – stwierdza wiceprezes RARR S.A. – Platforma od początku swojego istnienia budzi znaczne zainteresowanie. Okazało się, że na rynku istnieje sporo pomysłów wartych wsparcia. Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych wyników oraz z jakości przygotowywanych pomysłów. Nie spodziewaliśmy się tak wysokiego odsetku startupów, kończącego inkubacje z sukcesem.