Minister Infrastruktury zatwierdził programy inwestycji dla 3 nowych obwodnic na Podkarpaciu: Przemyśla w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 oraz Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9. Inwestycje o łącznej długości ok. 37 km powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W poniedziałek minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, gościł w Kolbuszowej i Nowej Dębie, gdzie potwierdził wszystkie 3 inwestycje.
Obwodnica Przemyśla o długości ok. 22 km powstanie w nowym śladzie DK 28/77 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po zachodniej stronie miasta. Celem budowy obwodnicy Przemyśla jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych nr 28 oraz nr 77. Nowa inwestycja ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 28 w kierunku polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medyce.
Obwodnica Przemyśla to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach lat 2026-2028.
Obwodnica Nowej Dęby
Obwodnica Nowej Dęby o długości ok. 7 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.
Nowa obwodnica ułatwi tranzyt w ciągu DK9 Rzeszów – Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (planowana jest również realizacja obwodnicy Kolbuszowej). Pierwszym etapem inwestycji będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026-2028.
Obwodnica Kolbuszowej
Obwodnica Kolbuszowej o długości ok. 8,5 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu. Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu DK9.
Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 9 Rzeszów – Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (oprócz tego przewidziana jest realizacja obwodnicy Nowej Dęby). Obwodnica Kolbuszowej to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami Koncepcji Programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026–2028.
– Przez wiele lat wschodnie regiony naszego kraju, w tym województwo podkarpackie, nie mogły doprosić się o potrzebne inwestycje. W ramach Programu budowy 100 obwodnic powstaną tu inwestycje, na które od dawna czekają mieszkańcy dużych i mniejszych miejscowości. To, czego niektórzy nie dostrzegają z perspektywy Warszawy, my uważamy za ważny interes lokalnych społeczności. Dzięki budowie tych obwodnic zwiększy się komfort życia w podkarpackich miastach oraz poziom bezpieczeństwa na tutejszych drogach – mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
W Programie budowy 100 obwodnic w Polsce znalazło się 8 obwodnic w województwie podkarpackim:
• Obwodnica Jasła w ciągu DK73,
• Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
• Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
• Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
• Obwodnica Pilzna w ciągu DK73,
• Obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77,
• Obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap).
Sam program zakłada, że do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic wyniesie około 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.