Reklama

Biznes

Do 2023 ma powstać nowy most na Sanie w Jarosławiu. Projekt wykona Promost

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 09.03.2020
50307_mostsan
Share
Udostępnij
Most ma mieć ponad 600 m długości i wybudowany zostanie wraz z odcinkami łączącymi go z drogami po obu stronach rzeki. Ma kosztować ok. 123 mln zł. Zaprojektuje go podkarpacka firma Promost Consulting, która zasłynęła m.in. budową mostów kompozytowych. Umowę na projekt z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich podpisano w piątek, 6 marca br. Jest to pierwsza inwestycja, która powstanie w ramach rządowego programu Mosty dla regionów.
 
Zgodnie z umową Promost ma opracować dokumentację projektową i uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla trzech zadań. Pierwsze z nich to projekt pod budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej 865 Jarosław – Bełżec wraz z budową mostu na Sanie w okolicy Muniny i Sobiecina. Inwestycja jest bardzo ważna dla powiatów jarosławskiego i lubaczowskiego oraz rozwoju województwa podkarpackiego. 
 
– Droga 865 jest dla nas strategiczna, chcemy ją rozwijać remontować  i jest dla nas priorytetem w nowej perspektywie finansowej budżetu Unii Europejskiej. Łączy ona drogę krajową nr 17 i autostradę A4. Łączy nas także z Lubelszczyzna i Roztoczem. Nowa droga i most otwierają także szanse dla terenów inwestycyjnych w powiecie jarosławskim oraz możliwości rozwoju dla powiatu lubaczowskiego – mówił marszałek Władysław Ortyl, uczestniczący w podpisaniu umowy między Promostem a Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich, który w imieniu samorządu województwa jest inwestorem. 
 
Nowy, prawie 2-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej 865 będzie się zaczynał na węźle drogowym „Jarosław-Munina” DK 94. Tu planowana jest budowa nowych łącznic i dwóch rond. Droga przed mostem prowadzona będzie w nasypie, natomiast za mostem w nasypie i po istniejącym terenie. Nad Sanem, wałem przeciwpowodziowym, drogą wewnętrzną oraz nad terenami zalewowymi ma powstać most o długości całkowitej 624 m, z czego 100 metrów nad nurtem wody. Koniec nowego odcinka drogi 865 zaprojektowano w formie ronda. 
 
Jest to pierwsza inwestycja, która powstanie w ramach ogłoszonego dwa lata temu, rządowego programu Mosty dla regionów.  Umowę na zaprojektowanie nowego mostu na Sanie podpisali Piotr Miąso dyrektor PZDW, oraz Tomasz Siwowski, prezes zarządu Promost Consulting. W wydarzeniu uczestniczyła Anna Schmidt–Rodziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Grzegorz Puda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, marszałek Władysław Ortyl, wicewojewoda Jolanta Sawicka oraz posłowie z Podkarpacia Teresa Pamuła i Tadeusz Chrzan.
 
– Bardzo się cieszę, że inżynierowie z Podkarpacia będą projektować most i drogi dla Podkarpacia. Proszę mieć pewność, że most będzie piękny, trwały, efektywny i będzie jednym z większych w regionie. Mam nadzieje, że kiedy powstanie stanie się wizytówką dla mieszkańców Jarosławia i Podkarpacia. To dla nas wielka duma i radość móc projektować u siebie i dla siebie – zaznaczał Tomasz Siwowski, prezes zarządu Promost Consulting.
 
 
Fot. Daniel Kozik/UMWP
 
– Wiele lat temu, kiedy zaczynałem zawodową drogę i brałem udział w planowaniu obwodnicy Jarosławia mówiliśmy, że niezbędne jest, aby miasto otworzyć na północ i teraz tak się stanie.  PZDW już przygotowuje dokumentacje dla różnych inwestycji, które będą miały szanse na finansowanie z nowej perspektywy finansowej – zaznaczył dyrektor PZDW Piotr Miąso.
 
Wstępny koszt budowy fragmentu drogi i mostu na Sanie oszacowany został na 123 mln złotych. – Chcielibyśmy, aby inwestycja była gotowa w 2023 roku – podkreślał marszałek Władysław Ortyl.
 
W ramach podpisanej umowy Promost Consulting zaprojektuje dwie kolejne powiązane inwestycje: na budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 865 Jarosław – Bełżec w miejscowościach Sobiecin i Koniaczów oraz na budowę nowego fragmentu drogi wojewódzkiej 870 Sieniawa – Jarosław w miejscowości Koniaczów i Szówsko.
 
Mapy do celów projektowych i opracowań geologicznych dla wszystkich zadań mają zostać wykonane do końca listopada 2020, natomiast projekt budowlany i wykonawczy wraz z uzyskaniem decyzji ZRID ma powstać do końca listopada 2021.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy