Sześć firm wystartowało do przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na ponad 10-kilometrowym odcinku od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Najniższą ofertę złożyła firm China Harbour Engineering Company LTD, która zaproponowała 1 198 082 115,00 zł. Najdroższa była oferta konsorcjum firm z liderem Porr SA i wyniosła aż 3 195 977 598,35 zł. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2025.
Odcinek od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy realizowany będzie w systemie „projektuj – buduj” co oznacza, że wykonawca będzie miał możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. W ramach projektowanego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich: tunelu o długości ok. 2 km, 5 estakad, 2 wiaduktów nad S19 oraz 3 przejść dla zwierząt i 1 przejazdu pod S19. Wykonany zostanie także węzeł Babica.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia. Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest ponad 54 km S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:
30,2 km – oddane do ruchu od w. Sokołów Młp. do w. Rzeszów Płd.
54,2 km – w realizacji systemem projektuj-buduj
85,2 km – w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej)
Fot. Archiwum GDDKiA oddział w Rzeszowie