Mieszkańcy Rzeszowa, którzy na swoich posesjach mają jeszcze wyroby zawierające szkodliwy dla zdrowia azbest, będą mogli otrzymać dotacje na jego usunięcie. Nabór wniosków, który rozpoczął się 20 stycznia, potrwa do końca miesiąca.
Mikroskopijne, niewidoczne włókna azbestowe są niebezpieczne dla zdrowia – wdychane z powietrzem gromadzą się w organizmie i nie są z niego wydalane. Mogą za to przyczynić się m.in. do raka płuc czy oskrzeli i międzybłonniaka opłucnej. Azbest po około 30 latach zaczyna ulegać erozji, wydzielając przy tym szkodliwy pył. Dlatego eksperci przestrzegają właścicieli przed próbami samodzielnego usuwania tego materiału. Powinny się tym zająć specjalistyczne firmy, które w bezpieczny sposób zdemontują i przewiozą odpady na składowiska.
Rzeszowianie, którzy planują w tym roku usunięcie azbestu, powinni zgłosić się do końca stycznia w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta Rzeszowa w godz. 7.30-15.30 (ul. Rynek 7, pok. nr 4). Pozyskane w ten sposób dane pozwolą urzędnikom przygotować wniosek o dotację. Jest o co walczyć, bo dofinansowanie wynosi 100 proc. kosztów.
– Dotacją objęte są w całości koszty związane z demontażem wyrobów zawierających azbest, przygotowaniem do transportu, samym transportem oraz unieszkodliwieniem odpadów na składowisku – mówi Agnieszka Siwak-Krzywonos z biura prasowego rzeszowskiego urzędu miasta.
Formularz wniosku o dotację dostępny jest w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa oraz w punktach informacyjnych Urzędu Miasta Rzeszowa. Można go też pobrać ze
strony internetowej.
Więcej informacji związanych z naborem wniosków można uzyskać pod numerem: 17 875-41-83 oraz 17 875-41-86.