Na stacji Rzeszów Główny praca wre. Kolejarze kończą roboty na pierwszym i drugim peronie – widać już nowe wiaty oraz elementy ledowego oświetlenia i czytelnego oznakowania. Pierwsze dalekobieżne pociągi odjadą stąd 25 stycznia. Wtedy też zostanie oddana do użytku część podziemnego przejścia, które zastąpi kultową kładkę nad torami i połączy dworzec z drugą stroną miasta.
Od 19 listopada podróżni w Rzeszowie mogą korzystać tylko z częściowo przebudowanego peronu pierwszego, sąsiadującego bezpośrednio z budynkiem dworca, z którego pociągi odjeżdżają w kierunku Jasła i Strzyżowa. Teraz obiekt o długości 300 metrów jest już prawie gotowy. Kolejarzom zostało jeszcze zamontowanie zabytkowej wiaty i ułożenie nowej, antypoślizgowej nawierzchni z liniami naprowadzającymi oraz wyższą platformą. Jak tłumaczy Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, takie rozwiązanie ułatwi przemieszczanie się osobom niewidomym i słabo widzącym. Podobnie jest w przypadku peronu drugiego, najdłuższego i najszerszego na stacji, gdzie trwają obecnie roboty wykończeniowe – montaż ledowego oświetlenia i czytelnego oznakowania. Tutaj rozkłady jazdy pociągów będą umieszczone w specjalnych gablotach, a dodatkową informację dla podróżujących zapewnią nowoczesne systemy nagłośnienia.
Odnowione perony zostaną oddane do użytku podróżnym 25 stycznia. Najprawdopodobniej tego samego dnia pracownicy PKP PLK otworzą również część podziemnego tunelu, dzięki któremu rzeszowianie bez problemu będą mogli dostać się do wybranego przez siebie pociągu. Betonowy tunel o długości 137 metrów zastąpi kultową kładkę nad torami i podobnie jak jego „poprzedniczka” połączy dworzec kolejowy i centrum miasta z os. 1000-lecia. Całość ma być gotowa w połowie 2020 roku. Na jego budowę pójdzie przeszło 3 tys. metrów sześciennych betonu i 267 kilometrów stalowych fragmentów – podobną długość liczy trasa kolejowa z Przemyśla do Krakowa.
– Przejście będzie miało na razie charakter tymczasowy, a o szczegółach kolejnych etapów prowadzonych robót będziemy informować w drugiej połowie stycznia – mówi Hamarnik. – Te głownie będą polegać na modernizacji peronu trzeciego i kontynuacji robót przy przedłużeniu przejścia podziemnego na drugą stronę magistrali kolejowej. Zasadnicze działania budowlane na stacji zakończą się w połowie tego roku – dodaje.
Co do peronu trzeciego, to ten ze wszystkich trzech na stacji jest najkrótszy, najwęższy i w najgorszym stanie. Nie ma zadaszenia ani jakichkolwiek elementów małej architektury, oprócz tablicy informacyjnej oczywiście. Po przebudowie, która rozpocznie się na przełomie stycznia i lutego, pojawi się na nim podwyższona platforma, jasne oświetlenie i odpowiednie oznakowanie.
Kompleksowa modernizacja stacji Rzeszów Główny zakończy się w 2021 roku. Jej przebudowa za 205 mln zł odbywa się w ramach Projektu Krajowego Programu Kolejowego „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych” i obejmuje trzy stacje: Szczecin Główny, Gdańsk Główny i Rzeszów Główny. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz zwiększy się komfort na stacjach i przystankach linii kolejowych m.in. z Rzeszowa do Przemyśla oraz na trasie do Jasła.