We wtorek, 7 stycznia, wykonawca obwodnicy Sanoka, będącej częścią drogi krajowej nr 28, złożył do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego wniosek o zezwolenie na użytkowanie inwestycji. Nie udało się tego zrobić przed świętami. Teraz pozostaje już tylko czekać na zezwolenie. Przepisy zobowiązują organ nadzoru do skontrolowania obiektu do 21 dni od złożenia wniosku i wydania zezwolenia bez zbędnej zwłoki. Chyba, że konieczne okażą się dodatkowe wyjaśnienia. To oznacza, że obwodnica Sanoka może zostać udostępniona kierowcom jeszcze w styczniu.
Pięć i pół roku minęło od ogłoszenia przez rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przetargu na projekt i budowę obwodnicy Sanoka. I niemal cztery lata – od podpisania z firmą Max Bögl Polska Sp. z o.o. kontraktu o wartości ponad 171 mln zł.
Pierwotnie, zgodnie z podpisaną umową na roboty projektowo-budowlane, wykonawca miał 33 miesięcy na zakończenie inwestycji. W trakcie budowy konieczne okazało się jednak zbadanie licznych stanowisk archeologicznych, a zakres wykopu w skale był dwukrotnie większy niż zakładano. Dlatego kontrakt przedłużono do 7 kwietnia 2020 roku i dofinansowano, zwiększając koszt inwestycji do 207 mln zł.
Wniosek o zezwolenie na użytkowanie inwestycji został już złożony, ponieważ Max Bögl Polska zakończy roboty zasadnicze. Na budowie trwają prace porządkowe oraz ostatnie prace wykończeniowe. W międzyczasie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego przystąpi do kontroli inwestycji oraz procedur związanych z rozpatrywaniem wniosku o zezwolenie na użytkowanie nowej drogi. Zostanie udostępniona do ruchu niezwłocznie po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
Obwodnica Sanoka znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator – Medyka i ma długość 6,7 km. Zaczyna się na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (droga krajowa nr 28). Koniec stanowi włączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego). Trasa główna posiada parametry techniczne drogi klasy GP o przekroju 2+1. Obwodnica zostanie połączona z innymi drogami za pomocą 4 skrzyżowań jednopoziomowych.
Kalendarium:
30 września 2014 r. – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Sanoka
9 lutego 2016 r. – podpisanie umowy z Wykonawcą (Wykonawca: firma Max Bögl Polska Sp. z o.o., wartość kontraktu: 171 581 454,27 PLN)
21 lipca 2017 r. – uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
31 lipca 2017 r. – przekazanie placu budowy
1 października 2018 r. – podpisanie umowy na dofinansowanie unijne projektu – (Umowa o Dofinansowanie Nr POIŚ.04.02.00-00-00-0049/18-00 ze środków Unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisana została pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych (Instytucja pośrednicząca), a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (Beneficjent). Całkowity koszt projektu: 207 180 936,44 PLN).
7 stycznia 2020 r. – złożenie do WINB wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie
7 kwietnia 2020 r. – data zakończenia wszystkich robót (zgodnie z podpisaną umową na roboty projektowo-budowlane, Wykonawca zobowiązany był do zakończenia umowy w terminie do 33 miesięcy. Jednakże z uwagi na napotkane w trakcie prowadzenia robót problemy: liczne stanowiska archeologiczne, dwukrotnie większy zakres wykopu w skale niż pierwotnie zakładano, kontrakt został finalnie przedłużony do 7 kwietnia 2020 r., jednak obwodnica zostanie udostępniona do ruchu niezwłocznie po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie).