Reklama

Biznes

Pociąg z Chin dotarł na Śląsk. Podkarpacie na Nowym Jedwabnym Szlaku

Alina Bosak
Dodano: 07.01.2020
48941_pkplhs
Share
Udostępnij
Pierwszy pociąg towarowy z Chin dotarł do Polski Nowym Jedwabnym Szlakiem, przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę. W niedzielę, 5 stycznia, przejechał przejście graniczne Izow-Hrubieszów i szerokim torem dotarł na stację Sławków niedaleko Katowic. Ta trasa wiedzie także przez Podkarpacie.
 
Szerokotorowa linia nr 65, która wiedzie od Hrubieszowa do Sławkowa także przez Podkarpacie (od Huty Deregowskiej, przez Nowosielec koło Niska, ze stacją w Woli Baranowskiej koło Baranowa Sandomierskiego), to najdalej wysunięta na zachód Europy trasa dla pociągów o rozstawie szyn 1520 mm,  która umożliwia transport kolejowy bez przeładunku z Chin. Europejski rozstaw szyn to 1435 mm, co utrudnia przewozy pasażerskie, jak i towarowe z Rosji i dawnych republik radzieckich. To też sprawia, że Linia Hutnicza Szerokotorowa nr 65, licząca 400 km od kolejowego przejścia granicznego w Hrubieszowie do stacji kolejowej Sławków Południowy LHS, będzie odgrywać ważną rolę na Nowym Jedwabnym Szlaku, którego ideę Chińczycy właśnie wprowadzają w życie.
 
Pomysł Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy przedstawiono w 2013 roku. Szlak kolejowy wiedzie z miasta Xi’an do Polski dwoma trasami – jedna wiedzie do terminala w Gdańsku (pierwszy pociąg dotarł tu w listopadzie 2019 roku), a druga do Sławkowa na Śląsku (pierwszy transport właśnie w styczniu 2020 roku). Z tych węzłów logistyczno-przeładunkowych towary będą wysyłane do kolejnych krajów Europy. 
 
Pierwszy pociąg intermodalny, składający się z 45 kontenerów, wyruszył szerokim torem z Xi’an w środkowych Chinach do polskiej stacji Sławków w wigilię świąt Bożego Narodzenia. Przejechał w sumie blisko 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Do pierwszej polskiej stacji Hrubieszów LHS, dotarł rankiem w niedzielę, 5 stycznia. Tego samego dnia był na stacji końcowej Sławków LHS. W „Euroterminalu Sławków” kontenery są przeładowywane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął 12 dni.
 
 – Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
 
Połączenie z Chin do Sławkowa jest efektem nawiązania współpracy PKP LHS z Xi’an  Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy. Pozwoli ona na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.
 
– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał „Euroterminala Sławków”. To  hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
 
Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej „Euroterminal Sławków” to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem,  Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech.
 
Xi’an liczy ok. 13 milionów mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Miasto jest również dawną stolicą Chin, to tutaj zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy