W najbliższych dniach wykonawca obwodnicy Sanoka złoży wniosek o pozwolenie na jej użytkowanie. Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego może takie pozwolenie wydać jeszcze przed Nowym Rokiem. – Szacujemy jednak ten termin na początek stycznia – zastrzega Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Pod warunkiem, że inspektor nie stwierdzi nieprawidłowości.
Rozpoczęta ponad trzy lata temu inwestycja jest już na finiszu. Zakończenie wszystkich prac ma nastąpić 7 kwietnia 2020 rok. Roboty drogowe i mostowe są już wykonane niemal w 100 procentach, dlatego w najbliższych dniach wykonawca, którym jest konsorcjum spółek: Max Bögl Polska Sp. z o. o. i Max Bögl Stiftung &Co. KG złoży wniosek w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego o pozwolenie na użytkowanie 7-kilometrowej trasy.
Obwodnica Sanoka, 3 grudnia 2019 roku. Fot. GDDKIA
– Wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe i porządkowe na trasie głównej obwodnicy. W ciągu najbliższych dni złoży wniosek do WINB o wydanie decyzji zezwalającej na użytkowanie inwestycji. Po kontroli i uzyskaniu decyzji, obwodnica zostanie udostępniona kierowcom, o czym będziemy na bieżąco informować. Szacujemy, że będzie to początek stycznia – mówi Joanna Rarus z GDDKiA Oddział w Rzeszowie.
Umowę na projekt i budowę obwodnicy Sanoka w ciągu Sanok w ciągu drogi krajowej nr 28, z Zatoru do Medyki podpisano 9 lutego 2016 roku. Zakończenie inwestycji pierwotnie planowano na maj 2019 rok. Jednak umowę dwukrotnie aneksowano przesuwając ten termin. Powód? – Napotkane w trakcie prowadzenia robót problemy: liczne stanowiska archeologiczne, dwukrotnie większy zakres wykopu w skale niż pierwotnie zakładano – tłumaczy Joanna Rarus.
Podczas prowadzenia robót ziemnych sukcesywnie pojawiały się nowe stanowiska archeologiczne. Do maja 2018 r. na terenie inwestycji przebadano 16 stanowisk archeologicznych, które łącznie zajmowały ok. 1516 arów. Wszystkie prace archeologiczne zakończyły się w czerwcu 2018 roku.
Zwiększył się także koszt inwestycji. Wartość umowy wynosiła 140 mln zł. – Ostatecznie koszty robót to ponad 171 mln zł. Jeśli dodamy do tego m.in. nadzór czy wykupy gruntów, to koszt możemy określić na poziomie 231 mln zł – informuje Joanna Rarus.
Fot. GDDKiA
Obwodnica przebiega po południowej części miasta na kierunku zachód-wschód. Początek trasy zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania drogi krajowej nr 28 i drogi wojewódzkiej nr 886. Trasa biegnie w kierunku południowo-wschodnim, przecinając linie kolejową nr 108 Stróże-Krościenko, a następnie rzekę Sanoczek. Dalej przez tereny przemysłowe gdzie krzyżuje się z drogą powiatową 2212R (ul. Okulickiego) i przez tereny rolnicze oraz nieużytki. Przecina prawy dopływ Potoku Płowieckiego, a następnie kieruje się bardziej na wschód i przecina teren ogródków działkowych. Po drodze krzyżuje się z drogą powiatową nr 2233R (ul. Konopnicka) z ul. Działkową i nr 2234R (ul. Stróżowska), przecina następnie tereny ogródków działkowych, dopływ Potoku Stróżowskiego i Potok Stróżowski i kończy swój bieg na włączeniu do drogi krajowej nr 84.
Powstało 12 obiektów inżynierskich, 4 obiektów na potokach górskich, 6 przejść dla zwierząt i przepustów pod obwodnicą oraz 8 przepustów ramowych pod drogami bocznymi.