Budowa ponad 15-kilometrowej obwodnicy Stalowej Woli i Niska idzie pełną parą. Już teraz pracownicy Mostostalu Warszawa wykonują wykopy i nasypy na trasie głównej, wymieniają także podłoże gruntowe oraz prowadzą roboty ziemne na jezdniach dodatkowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, droga zostanie oddana do użytku w kwietniu 2021 roku, a nie jak planowano – pod koniec 2022 roku.
Mostostal Warszawa w partnerstwie z Acciona Construcción SA za 200 mln zł buduje obwodnicę Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77. Jest to kolejna inwestycja w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Roboty rozpoczęły się w maju tego roku i wszystko wskazuje na to, że zakończą się szybciej – w kwietniu 2021 roku.
Droga obejmuje 15-kilometrowy odcinek, rozpoczynający się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ulicy Podskarpowej i Chopina (nieopodal galerii Vivo). Stąd obwodnica będzie przebiegać wzdłuż wałów rzeki San, czyli po północno-wschodniej granicy miasta Niska. Ponownie zostanie włączona w ciąg drogi krajowej nr 77 w miejscowości Przędzel przed węzłem Rudnik. Docelowo trasa połączy się również z drogą ekspresową S19 stanowiącą część międzynarodowego szlaku Via Carpatia.
Będzie to droga jednojezdniowa o nawierzchni odpornej na koleinowanie, ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi i dwupoziomowymi, dwoma łącznikami drogowymi, mostami, wiaduktami, przepustami, drogami obsługującymi przyległy teren, urządzeniami ochrony środowiska i wymaganą infrastrukturą towarzyszącą.
Fot. Archiwum GDDKiA
– W ramach inwestycji powstanie 4 ronda: czterowlotowe na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855; trzywlotowe na skrzyżowaniu z projektowaną drogą gminną (łącznikiem do istniejącej DK77); czterowlotowe na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i projektowaną ul. Modrzewiową, czterowlotowe na skrzyżowaniu z DK19 – czytamy na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Pracownicy Mostostalu wykonują teraz wykopy oraz nasypy na trasie głównej, wymieniają podłoże gruntowe oraz mury oporowe, a także prowadzą roboty ziemne na jezdniach dodatkowych.
Droga krajowa nr 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych na Podkarpaciu i w kraju. Prowadzi m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce przy południowo-wschodniej granicy Polski. Obecnie DK 77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie mieszkaniowej Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Do tego dochodzi również ograniczony ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum miasta Niska, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom. Planowana obwodnica usprawni komunikację drogową pomiędzy miejscowościami, zwiększy przepustowość pojazdów oraz rozkorkuje centra obu miast.
Fot. Archiwum GDDKiA