Reklama

Biznes

Budowa kolejnego odcinka S19 w stronę Lublina zaczyna się od mostu na Sanie

Alina Bosak
Dodano: 09.10.2019
47293_most
Share
Udostępnij
Rusza budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od Zdziar do Rudnika nad Sanem – pierwszego podkarpackiego odcinka trasy Via Carpatia między Sokołowem Młp. a granicą województw lubelskiego i podkarpackiego. W środę, 9 października, w Nowej Wsi koło Niska przedstawiciele podkarpackich władz uroczyście zainaugurowali budowę, wbijając pierwsze łopaty w działkę, którą pobiegnie droga. Wybuduje ją spółka Mosty Łódź S.A. Wartość inwestycji wraz z projektem to niemal 287 mln zł.
 
Ekspresówką z Rzeszowa do Lublina mamy pojechać w połowie 2022 roku. W województwie podkarpackim póki co oddany jest fragment „ekspresówki” do Sokołowa Małopolskiego. Pozostałe 130 km do Lublina jest na różnych etapach realizacji. Ale wszystkie już po przetargach i wyłonieniu wykonawców, których zadaniem jest wykonanie projektu i budowa drogi. S19 między Lublinem i Sokołowem Małopolskim podzielono na 12. odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. 4 października Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację pierwszego z tych sześciu odcinków – Zdziary-Rudnik nad Sanem, dwujezdniowej drogi o długości ok. 9 km. Na decyzje wojewody czekają jeszcze cztery odcinki, a dokumentacja jednego pozostałego jest jeszcze w przygotowaniu. 
 
Decyzja wojewody oznacza, że budowę można rozpoczynać. I właśnie w środę, 5 dni po uzyskaniu zezwolenia, uroczyście zainaugurowano prace na trasie między Zdziarami a Rudnikiem n. Sanem. Wykonawca, którym jest spółka Mosty Łódź SA, inwestycję rozpoczyna od budowy mostu na Sanie. Będzie miał on długość ok 392 m, a jego najdłuższe przęsło nurtowe, o długości 142 m, wybudowane zostanie metodą nawisową. Równocześnie prowadzone będą prace przygotowawcze związane z wycinką drzew, rozbiórką budynków oraz  przebudową kolidującej infrastruktury technicznej.
 
Zgodnie z podpisaną umową prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy, czyli do października 2021 r. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
 
Przebieg 9-kilometrowego odcinka

Ten odcinek drogi ekspresowej S19 rozpoczyna się za węzłem Zdziary. Droga przebiega przez las, nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 19. W rejonie Spokojnej trasa odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola – Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz, na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi ekspresowej S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo – zachodnim, równolegle do linii kolejowej LK65, dalej przecina rzekę San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem.
 
Mosty Łódź S.A. wybudują 9-kilometrową drogę dwujezdniową, wraz z obiektami inżynierskimi: mostem na rzece San, 8 wiaduktami (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem), 9 przepustami (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt). Wybudowane zostaną także drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych oraz urządzeń ochrony środowiska.
 
Via Carpatia – warto wiedzieć 

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku  jako główny priorytet inwestycyjny. 
 
Korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem jest droga ekspresowa S19 od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami.
 
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo dł. ok. 169 km.
 
Stan realizacji S19  w województwie podkarpackim przedstawia się następująco:

– 30,2 km – oddane do ruchu od w. Sokołów Młp. do w. Rzeszów Płd.
 
– 54,2 km – 6 odcinków w realizacji systemem projektuj-buduj (1 odc. – uzyskany ZRID, 4 odc. – złożone wnioski o ZRID, 1 odc. – przed złożeniem wniosku o ZRID)
 
– 85,2 km – 5 odcinków w przygotowaniu (1 odc. – przetarg na realizację P&B, 4 odc. – opracowanie Koncepcji Programowej)
 
Via Carpatia w Polsce – najważniejsze liczby

Via Carpatia to trasa której łączną długość szacuje się na około 710 km. Dokładne długości będą znane po wyborze wariantów drogi dla odcinków na północ od Białegostoku.
 
Obecnie w eksploatacji mamy fragmenty tej trasy o łącznej długości 88 km. Odcinki, dla których trwa faza realizacji to łącznie 148,8 km. Ostatni przygraniczny odcinek na północy kraju jest na etapie wyboru wykonawcy na kontynuację robót, a jego długość wynosi 24,2 km. Pozostałe odcinki są na różnym etapie przygotowania trasy do budowy i stanowią łącznie ok. 450 km (do tego wliczony jest odcinek przyszłej S16 ok. 67 km). 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy