W poniedziałek na dworcu Rzeszów Główny przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych S.A., PKP Polskich Linii Kolejowych i władz Rzeszowa podpisali porozumienie, dzięki któremu powstanie Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, czyli węzeł przesiadkowy, łączący kolej z komunikacją miejską. Inwestycja warta prawie 100 mln zł obejmie m.in. kompleksową modernizację dworcowego budynku oraz budowę parkingu podziemnego. Zaplanowano też udogodnienia dla rowerzystów i pasażerów taksówek.
Pierwsze dokumenty dotyczące budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego pojawiły się jeszcze w 2007 roku i były związane z przygotowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ten został uchwalony w 2013 roku. Rok później pojawił się pomysł na wybudowanie w Rzeszowie przystanku multimodalnego, na którym będzie można się przesiadać z pociągów na autobusy i inne środki transportu. Projekt inwestycji dotyczył trzech partnerów – miasta Rzeszów, Związku Gmin PKS i Polskich Kolei Państwowych, bo do tych podmiotów należały grunty pod RCK. Wstępna koncepcja inwestycji powstała w 2015 roku. Odbywały się kolejne spotkania między partnerami, ale nie wypracowano na nich wspólnego stanowiska. Rozmów nie ułatwiał istniejący od czasów poszerzania Rzeszowa konflikt między Ratuszem, a sąsiadującymi gminami, które nadzorują działalność PKS-u. Miasto postanowiło więc przygotować projekt oddzielnie i zająć się przebudową tylko tej części terenu centrum komunikacyjnego, która leży na jego działkach.
Od tego roku realizacja Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego ma stać się faktem. Miasto i kolej planują przeprowadzić wspólne postępowanie przetargowe, dzięki któremu zostanie wybrany wykonawca kompleksowej przebudowy dworca kolejowego w Rzeszowie oraz budowy miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. W poniedziałek, 16 września, na dworcu głównym, przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych, PKP Polskich Linii Kolejowych i Ratusza podpisali w tej sprawie porozumienie. Dokument dotyczy m.in. przekazania przez PKP na rzecz miasta terenu przydworcowego, na którym planowana jest budowa RCK.
– Ważne, aby został zrealizowany taki model obiektu, który umożliwi pasażerom korzystanie z różnych rodzajów komunikacji. Przyszły rok zostanie poświęcony na fazę projektowania tej inwestycji – mówiła Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.
W ramach RCK zostanie przebudowany plac przed dworcem kolejowym w Rzeszowie, powstanie także podziemny parking na ok. 300 miejsc oraz najprawdopodobniej podziemny postój taksówek. Obiekty będą połączone z dworcem PKP tunelem. Wybudowane zostanie również podziemne przejście od ul. Grottgera do ul. Kochanowskiego oraz skrzyżowanie między ul. Asnyka, ul. Grottgera i pl. Kilińskiego. Zmianie ulegnie układ komunikacyjny i dojazdy do parkingu przed dworcem. Powstanie przystanek multimodalny dla komunikacji międzynarodowej, autobusów MPK, taxi, rowerów. Niewykluczone, że znajdzie się również miejsce dla monoraila, czyli kolei jednoszynowej. Inwestycja ma kosztować 70 mln zł (ok. 85 proc. tej kwoty będzie pochodzić z funduszy unijnych) i będzie prowadzona równolegle z przebudową dworca kolejowego i stacji Rzeszów Główny.
Podpisanie porozumienia w sprawie budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego pomiędzy władzami Rzeszowa i przedstawicielami PKP PLK oraz PKP S.A. Fot. Natalia Chrapek
Budynek dworcowy też czekają zmiany. Zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zachowa z zewnątrz swój modernistyczny charakter. Wnętrze obiektu zostanie jednak przebudowane, tak, aby usprawnić podróżnym poruszanie się z dużymi bagażami, szczególnie osobom niepełnosprawnym i starszym. Mają powstać również nowoczesne systemy teleinformatyczne. Wszystko wzorowane na europejskich normach.
Prace PKP obejmą kompleksową modernizację budynku dworcowego oraz budowę podziemnego łącznika, który zapewni komunikację pomiędzy budynkiem dworca, parkingiem podziemnym oraz peronami podziemnego. Szacowana wartość przebudowy rzeszowskiego dworca to ok. 29 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2022 roku.
– Ta inwestycja uporządkuje ruch w centrum Rzeszowa, sama tego dzisiaj doświadczałam przyjeżdżając niestety samochodem na dworzec główny. Chcemy wprowadzić tu rozwiązania takie jak w innych większych miastach – przekonywała Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Władze Ratusza zobowiązują się natomiast do budowy parkingu wielopoziomowego i nowoczesnego zagospodarowania Placu Dworcowego, a także przebudowy sąsiadującego układu komunikacyjnego. Te prace mają potrwać o rok dłużej.
– To kolejna inwestycja, która upiększy i usprawni miasto – dodawał Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne ma pojawić się w stolicy Podkarpacia do 2023 roku. Niestety, nie obejmie ono dworca głównego PKS, ponieważ nie doszło do porozumienia między zarządem PKS, a władzami miasta. I wygląda na to, że Rzeszów będzie miał namiastkę tego, co Lublin, który za 190 mln zł buduje dworzec metropolitalny, gdzie pod jednym dachem znajdzie się wspólny węzeł komunikacyjny dla całego transportu publicznego województwa lubelskiego.