W poniedziałek ruszyły prace na dwóch odcinkach S19 na terenie województwa lubelskiego. Wykonawca obwodnicy Janowa Lubelskiego, firma Mota Engil Central Europe, prowadzi prace ziemne, natomiast na kolejnym odcinku do węzła Lasy Janowskie, firma Strabag, porządkuje teren po wycince drzew i wytycza przebieg przyszłej trasy w terenie. Z pierwszych odcinków nowej drogi S19 między Lublinem a Sokołowem Małopolskim kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r. Z całej trasy między oboma miastami w połowie 2022 r.
W realizacji, w trybie projektuj i buduj, jest blisko 130 km odcinek S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12. odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla czterech odcinków w woj. lubelskim wydano już decyzje ZRID, kolejne dwie spodziewane są wkrótce. Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu są cztery wnioski o wydanie ZRID, a dla dwóch odcinków przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku.
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r. a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r.
Decyzję ZRID wydano już dla odcinków:
Lublin Węglin – Niedrzwica Duża, długość ok. 12 km, wartość umowy na realizację ok. 312,2 mln zł,
Kraśnik – Janów Lubelski, długość ok. 18 km, wartość umowy na realizację ok. 390 mln zł,
Obwodnica Janowa Lubelskiego, długość ok. 7 km, wartość umowy na realizację ok. 148,5 mln zł,
Janów Lubelski – Lasy Janowskie, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 183,6 mln zł.
Wojewoda Lubelski prowadzi procedurę dla odcinków:
Niedrzwica Duża – Kraśnik Północ, długość ok. 20 km, wartość umowy na realizację ok. 498 mln zł,
Obwodnica Kraśnika, długość ok. 10 km, wartość umowy na realizację ok. 319,5 mln zł
Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinków:
Lasy Janowskie – Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł,
Zdziary – Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł,
Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł,
Podgórze – Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł,
W przygotowaniu dokumentacja do złożenia wniosków o ZRID dla odcinków:
Nisko Południe – Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł,
Kamień – Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.
Z Warszawy do Rzeszowa w niespełna 3 godziny
Obecnie kierowcy jadący z Lublina do Rzeszowa korzystają z odcinków S19 na obwodnicy Lublina (ok. 10 km pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik) oraz ok. 19 km pomiędzy Sokołowem Małopolskim a węzłem Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu z autostradą A4.
Po ukończeniu realizowanych obecnie odcinków blisko 160 km trasy pomiędzy węzłami Rzeszów Wschód i Lublin Sławinek będzie można przejechać zgodnie z przepisami w około 90 minut. Kolejne 80 minut potrwa przejazd ok. 140 km S17 do węzła Zakręt pod Warszawą.