Reklama

Biznes

Początek elektryfikacji linii kolejowej Ocice-Rzeszów. Będą nowe kursy pociągów

Natalia Chrapek
Dodano: 08.09.2019
47059_pociag
Share
Udostępnij
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły elektryfikację 67-kilometrowej linii Ocice-Rzeszów. Prace prowadzone są nocami i zakończą się w 2021 roku. Warta ponad  67 mln zł inwestycja ma umożliwić nowe połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz – Skarżysko-Kamienną i Radom oraz Tarnobrzeg-Stalową Wolę i Lublin.  
 
Na trasie nr 71 Ocice – Rzeszów, o długości 67 kilometrów roboty elektryfikacyjne już się rozpoczęły i prowadzone są nocą. Uwzględniają kursy pociągów regionalnych z Rzeszowa do Stalowej Woli i Lublina. Prace obejmują budowę fundamentów pod słupy trakcyjne. To właśnie na nich zostanie zawieszona sieć. Pierwsze konstrukcje stoją już obok toru. Wykonawca wykorzystuje specjalistyczny sprzęt – m.in. palownice. 
 
– Do tej pory wbito ok. 50 fundamentów palowych. Do końca roku planujemy zabudowę ponad tysiąca pali wraz z montażem słupów – informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
 
Elektryfikacja linii kolejowej Ocice-Rzeszów zwiększy jej przepustowość oraz skróci czas przejazdu, m.in. dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Z kolei nowoczesny tabor elektryczny zapewni cichsze kursy oraz ograniczy emisję spalin. Inwestycja ma zakończyć się w 2021 roku.
 
 – PLK zrealizowały już prace przygotowawcze wokół linii. W maju br. zakończono budowę „mijanki” w Majdanie Królewskim za ponad 16 mln zł. Teraz dwa tory umożliwiają mijanie się pociągów. Dzięki czemu istnieje możliwość uruchomienia większej liczby pociągów, co mogą już uwzględniać przewoźnicy w planowaniu połączeń kolejowych – dodaje Dorota Szalacha.  
 
 
Wyjazd z Ocic w kierunku Rzeszowa przed modernizacją. Fot. Wikipedia
 
W ramach inwestycji zawarto także 5 umów przyłączeniowych o łącznej wartości 37,5 mln zł. Rozpoczęła się  budowa kolejnych podstacji dla zasilania trasy energią elektryczną w Nowej Dębie i w Cmolasie. Na ukończeniu jest budowa podstacji w Chmielowie.

PKP PLK przekonują, że gdy realizacja zadania wartego ponad 67 mln zł dobiegnie końca, pojawią się także nowe połączenia między Rzeszowem, a Warszawą przez Sandomierz – Skarżysko-Kamienną i Radom, oraz przez Tarnobrzeg – Stalową Wolę i Lublin. 

– Istotną korzyścią będą także sprawniejsze przewozy towarowe. Więcej ładunków przewożonych na szynach pozwoli odciążyć drogi i zwiększy bezpieczeństwo.
 
 
Elektryfikacja podkarpackiej linii finansowana jest ze środków budżetowych. Wykonawcą inwestycji jest PKP Energetyka S.A.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy