Sierpień został zarezerwowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na prace przy konstrukcji nowego przejścia podziemnego na stacji Rzeszów Główny. Betonowy tunel o długości 137 metrów zastąpi kultową kładkę nad torami i podobnie jak jego „poprzedniczka” połączy dworzec kolejowy i centrum miasta z os. 1000-lecia. Ma być gotowy w połowie 2020 roku. Na jego budowę pójdzie przeszło 3 tys. metrów sześciennych betonu i 267 kilometrów stalowych fragmentów – podobną długość liczy trasa kolejowa z Przemyśla do Krakowa.
Trwa kompleksowa modernizacja kolei w Rzeszowie. Nowa stacja PKP ma być gotowa w 2021 roku. Prace budowlane realizowane są etapami. Ten ostatni, obejmujący demontaż kładki nad torami i budowę zastępującego ją przejścia podziemnego, rozpoczął się tego lata. Na czas przebudowy zapewniono podróżnym alternatywne przejścia, dodatkowy peron i specjalne zejście ze starej kładki.
– 1 sierpnia, po zabezpieczeniu terenu, zdjęto dwa przęsła kładki od strony ul. Kochanowskiego. Zapewniliśmy już bezpieczną drogę do centrum miasta, wydzieloną przejściem tymczasowym i pozostałą częścią kładki. Rozbiórka pozostałych fragmentów obiektu nastąpi po wybudowaniu tunelu podziemnego pod torami. Ten ma służyć mieszkańcom i podróżnym od drugiej połowy 2020 roku – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
Prace nad tunelem ruszyły w sierpniu br. Na stacji przebudowywane są teraz sieci podziemne pod obiekt. Codziennie pracuje przy nich kilkadziesiąt osób, korzystając z palownic, dźwigów i wiertnic. Nowe przejście pochłonie ogromne ilości materiałów: 3,2 tys. metrów sześciennych betonu i 267 kilometrów stali – prawie tyle samo, ile liczy trasa kolejowa z Przemyśla do Krakowa.
Dzięki nowemu przejściu podróżni mają zyskać wygodną i bezpieczną drogę na perony. A co czeka zabytkową kładkę, która przez stulecia służyła mieszkańcom, ułatwiając komunikację w centrum miasta? Zostanie odnowiona i, jak zapewnia PKP PLK, przeniesiona w inne lokalizacje. Szersza jej część wróci na swoje historyczne miejsce jako łącznik ul. Grunwaldzkiej z ul. Sienkiewicza, natomiast węższa trafi na stację Rzeszów Staroniwa.
Ostatnie trzy fragmenty kładki nad torami w Rzeszowie zostaną zdemontowane w połowie 2020 roku. Fot. Natalia Chrapek
Prace przy budowie tunelu idą w parze z montowaniem ścianek przy 1 i 2 peronie. Wcześniej rozebrano tam stare tory i sieć trakcyjną. Widoczne są już krawędzie dwóch przebudowanych 300 i 400-metrowych obiektów. Peron 3 wciąż służy podróżnym. Aby ułatwić im jednak poruszanie się po stacji, która przypomina teraz jeden wielki plac budowy, powstał dodatkowy, ale tymczasowy peron nr 4.
Po przebudowie na peronach pojawią się trzy podwyższone platformy, dzięki którym wsiadanie do pociągów stanie się bardziej komfortowe. Nowością będzie również ledowe oświetlenie oraz 5 wind i tyle samo ruchomych schodów.
Od 2 września zakres prac na stacji kolejowej w Rzeszowie zwiększy się o rozbiórkę i przebudowę 150-letniego wiaduktu przy ul. Batorego. Za prace rozbiórkowe oraz wykonanie lekkiej, żelbetowej konstrukcji odpowiedzialne będą PKP Polskie Linie Kolejowe. Z kolei miasto ma poszerzyć znajdującą się pod wiaduktem jezdnię. Dodatkowego pasa ruchu nie da się wybudować pod obecnie istniejącym obiektem, dlatego konieczne jest wyburzenie betonowych ścian, podtrzymujących całą konstrukcję. Długo wyczekiwana inwestycja ma rozładować korki, sięgające w godzinach szczytu ul. Kosynierów, Siemieńskiego, Warszawskiej i Placu Głowackiego. Na czas remontu zapowiadają się jednak duże utrudnienia.
– Od poniedziałku, 2 września, ulica pod starym wiaduktem na Batorego będzie nieprzejezdna. Remont potrwa około roku – tłumaczy Andrzej Świder, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.
Od lat pod wiaduktem obowiązuje ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną, co w godzinach szczytu znacznie utrudnia kierowcom dojazd do pobliskich ulic. Gdy wspomniany odcinek drogi zostanie wyłączony z ruchu, miastu będą grozić potężne korki, szczególnie po rozpoczęciu roku szkolnego. Na utrudnienia muszą się przygotować także pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej. W związku z przebudową wiaduktu powstanie tymczasowa pętla autobusowa, na której będą zawracać jadące w obu kierunkach autobusy linii nr 5, 9, 12, 29, 59 i N1. Wszystkie pojadą przez ul. Gen. Maczka.
Wiadukt na Batorego przy skrzyżowania ul. Żółkiewskiego i Chocimskiej. Fot. Natalia Chrapek