Reklama

Biznes

S19 od Lublina do Sokołowa Małopolskiego już w budowie

Opracowanie Natalia Chrapek
Dodano: 24.08.2019
46932_budowa
Share
Udostępnij
Ruszyły prace przy budowie S19 między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. To pierwszy z dwunastu odcinków, na jakie podzielono drogę ekspresową od Lublina do Sokołowa Małopolskiego. Wykonawca wytycza już przyszłą trasę, wycina drzewa, prowadzi rozpoznanie saperskie i gromadzi kruszywo. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończy inwestycję w pierwszej połowie 2021 roku. 
 
W tym tygodniu ruszyła budowa pierwszego, 18-kilometrowego fragmentu przyszłej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Wykonawca tej części inwestycji, czyli europejska spółka budowlana Strabag wytycza już drogę od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ. Wycina też drzewa, prowadzi pierwsze roboty ziemne i rozpoznanie saperskie oraz gromadzi kruszywo i potrzebne materiały. 
 
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z pierwszych odcinków S19 pomiędzy Lublinem, a Sokołowem Małopolskim, kierowcy będą mogli skorzystać już w pierwszej połowie 2021 roku.
 
Podkarpacki odcinek drogi S19 połączy województwa na wschodniej ścianie Polski i będzie częścią transeuropejskiego szlaku drogowego Via Carpatia. Ułatwi ludziom z mniej uprzemysłowionych rejonów dojazd pracy w Rzeszowie i zapewni szybkie połączenie z Lublinem oraz Warszawą. Prawie 160-kilometrowa trasa została podzielona na trzy główne odcinki: Lublin-Rzeszów (157,5 km), węzeł Rzeszów Południe-węzeł Babica (10,3 km) oraz węzeł Babica-Barwinek (74,9 km). Do tej pory zrealizowano ponad 30-kilometrową drogę – od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe wartą 1,2 mld zł. Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia to aż 12 mld zł. 
 
Teraz przyszedł czas na największy i najdroższy etap inwestycji, czyli  połączenie Rzeszowa z Lublinem. Budowę nowej trasy podzielono na 12 odcinków, po 6 w województwie podkarpackim i lubelskim. 
 
– Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano w październiku 2017 roku, a  na ostatni – w grudniu 2018 roku. Dla czterech odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), kolejne dwie spodziewane są wkrótce. Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu są cztery wnioski o wydanie ZRID, a dla dwóch pozostałych odcinków przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
 
Z kolei oddanie do ruchu pozostałych fragmentów drogi zaplanowano na koniec 2022 roku. Wtedy Rzeszów połączy się poprzez Lublin drogą ekspresową z Warszawą. Jak zapowiada GDDKiA, nowa trasa skróci czas podróży z Podkarpacia do stolicy nawet do 3 godzin.
 
– W ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19, od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego. Ich łączna długość to 54,2 kilometry. Realizowane są systemem „projektuj i buduj”. Aktualnie trwa etap projektowania – mówił w wywiadzie dla magazynu VIP Biznes&Styl Bogdan Tarnawski, dyrektor Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
 
Fot. Archiwum GDDKiA
 
Decyzję ZRID wydano już dla odcinków: 
 
Lublin Węglin – Niedrzwica Duża, długość ok. 12 km, wartość umowy na realizację ok. 312,2 mln zł
Kraśnik – Janów Lubelski, długość ok. 18 km, wartość umowy na realizację ok. 390 mln zł
Obwodnica Janowa Lubelskiego, długość ok. 7 km, wartość umowy na realizację ok. 148,5 mln zł
Janów Lubelski – Lasy Janowskie, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 183,6 mln zł
 
Wojewoda Lubelski prowadzi  procedurę dla odcinków: 
 
Niedrzwica Duża – Kraśnik Północ, długość ok. 20 km, wartość umowy na realizację ok. 498 mln zł
Obwodnica Kraśnika, długość ok. 10 km, wartość umowy na realizację ok. 319,5 mln zł
 
Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinków:
 
Lasy Janowskie – Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł
Zdziary – Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł
Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł
Podgórze – Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł
 
W przygotowaniu dokumentacja do złożenia wniosków o ZRID dla odcinków:
 
Nisko Południe – Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł
Kamień – Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy