W poniedziałek oficjalnie otwarta została obwodnica Czudca. W jej ramach rozbudowano prawie 2 km drogi, od nowa wybudowano kolejnych 2,5 km, a także dwa wiadukty nad linią kolejową nr 106 Rzeszów – Jasło i drogą powiatową nr 1917R oraz linią kolejowej nr 106 i obszarem chronionym Natura 2000. Wykonawcą była firma Budimex S.A.
Cały projekt kosztował ponad 85 mln zł. Z tej kwoty, niemal 73 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich (Program Operacyjny Polska Wschodnia).
W ramach projektu rozbudowano drogę wojewódzką nr 988 od skrzyżowania z drogą krajową nr 19 w Babicy do początku obwodnicy Czudca. Obwodnicę budowano od podstaw. Zaczyna i kończy się ona nowo wybudowanymi rondami. Rozbudowano także drogę od końca obwodnicy do granicy Czudca aż do Zaborowa. Wykonawca, firma Budimex S.A. wybudowała m.in. most na potoku Wola, dwie estakady, a także ronda i skrzyżowania z istniejącymi drogami.
Budowa obwodnicy Czudca trwała od września 2018 do sierpnia 2019 roku. Pod koniec 2019 roku ma być gotowa obwodnica Strzyżowa, a to oznacza, że podróż z Rzeszowa do Krosna i Jasna będzie nie tylko szybsza, ale i bezpieczniejsza.
Fot. Michał Mielniczuk/Samorząd Województwa Podkarpackiego
– Ciągle wierzymy, że do końca 2019 roku uda się puścić ruch samochodowy na obwodnicy Strzyżowa, choć jest to dużo bardziej skomplikowana inwestycja niż obwodnica Czudca – mówi Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. – Droga powstaje na trudnym terenie geologicznym, gdzie występują osuwiska. Ma mieć ponad 6 kilometrów długości, gdzie stanie aż 6 mostów i kosztować będzie 106 mln zł.
Wiosną 2020 roku przy obwodnicy Strzyżowa trwałyby jeszcze prace wykończeniowe, ale ruch samochodowy odbywałby się bez przeszkód.