Trwa kompleksowa modernizacja kolei w Rzeszowie. Nowa stacja PKP ma być gotowa w 2021 roku. Prace budowlane realizowane są etapami. Ostatni z nich obejmuje przebudowę wiaduktu przy ul. Batorego i rozbiórkę dotychczasowej kładki nad torami, łączącej dworzec główny PKP i centrum Rzeszowa z osiedlem 1000-lecia. Zastąpi ją podziemne przejście. Jak informuje PKP PLK, kładka zostanie zdemontowana, odnowiona i podzielona na fragmenty, które zostaną wykorzystane na rzeszowskich ulicach, m.in. w rejonie stacji kolejowej Rzeszów Staroniwa.
Po 161 latach istnienia kolei w Rzeszowie, PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły kompleksową przebudowę stacji Rzeszów Główny i towarzyszącej jej infrastruktury. Prace budowlane realizowane są etapami i obejmują: przebudowę stacji Rzeszów Główny, przebudowę trzech mostów przy al. Wyzwolenia i wiaduktu przy ul. Batorego oraz przejazdu w rejonie ul. Marii Konopnickiej. Wykonawcą inwestycji wartej 205 mln zł jest konsorcjum składające się z 4 firm: Track Tec Construction Sp. z o.o., Inżynieria Rzeszów S.A., INTOP WARSZAWA Sp. z o.o. oraz INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. k. Modernizacja ma zwiększyć komfort obsługi pasażerów, zapewnić lepszy dostęp do pociągów osobom niepełnosprawnym i usprawnić komunikację.
Zmiany w rzeszowskiej kolei nie ominą także kultowej kładki nad torami, łączącej dworzec główny PKP i centrum Rzeszowa z osiedlem 1000-lecia. Obiekt czeka dwuetapowa rozbiórka. W najbliższym czasie znikną dwa pierwsze przęsła, ale najpierw wykonawca inwestycji musi przygotować przejście zastępcze dla podróżnych, które zostanie poprowadzone na poziomie torów.
Fot. Natalia Chrapek
– Ostatnie trzy fragmenty będą demontowane w połowie 2020 roku. Wtedy też powinien zostać otwarty podziemny tunel dla podróżnych. Najważniejsze, że w trakcie prac budowlanych przejście dla pieszych będzie cały czas dostępne – mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PKL.
Budowę zabytkowej już kładki nad torami rozpoczęto w 1908 roku. Przez stulecie służyła mieszkańcom Rzeszowa, ułatwiając komunikację w centrum miasta. Po rozbiórce zostanie odnowiona i, jak zapewnia PKP PLK, przeniesiona w inne lokalizacje. Szersza część kładki wróci na swoje historyczne miejsce jako łącznik ul. Grunwaldzkiej z ul. Sienkiewicza, natomiast węższa część ze swojej pierwotnej lokalizacji przy Dworcu Głównym trafi na stację Rzeszów Staroniwa.
– Jedno przęsło trafi w okolice rzeki Strug i zostanie zamontowane na połączeniu ul. Miłosza i Doliny Strugu. Kolejne, w ciągu ul. Jachowicza, Podmiejskiej i Koło. Trzy pozostałe staną przy stacji kolejowej Rzeszów Staroniwa, na połączeniu ulic: Pułaskiego i Wyspiańskiego – dodaje Piotr Hamarnik.
Fot. Tadeusz Poźniak