PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają przebudowę centralnej części stacji Rzeszów Główny. Dla podróżnych przygotowano zastępczą komunikację autobusową obejmującą 10 pociągów kursujących między Rzeszowem, a Jasłem i Boguchwałą. Zmiany w organizacji ruchu, które zaczną obowiązywać od 25 czerwca i potrwają do 24 listopada, uwzględniono w obecnym rozkładzie jazdy.
W 2021 roku mieszkańcy oraz podróżni skorzystają z przebudowanej stacji kolejowej w Rzeszowie. Pojawią się nowe perony z nowoczesnym systemem informacji, a także ruchome schody i windy. Dotychczasową kładkę nad torami, łączącą dworzec główny PKP i centrum Rzeszowa z Osiedlem 1000-lecia, zastąpi tunel. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. warta 205 mln zł ma zwiększyć komfort obsługi pasażerów, zapewnić lepszy dostęp do pociągów osobom niepełnosprawnym i usprawnić komunikację.
– Szeroki zakres prac na torach i peronach wymaga wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Rzeszów Główny – Rzeszów Staroniwa. Ta obejmie 10 pociągów Przewozów Regionalnych kursujących między Rzeszowem a Jasłem oraz do i z Boguchwały. Zmiany będą obowiązywać od 25 czerwca do 24 listopada 2019 roku. Uwzględniono je w obecnym rozkładzie jazdy – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Na stacji Rzeszów Główny od 1 lipca podróżni będą korzystać także z peronu nr 3 oraz dodatkowego, tymczasowego peronu nr 4 (od strony budynku dworca, na ul. Łącznej).
W związku z rozpoczynającymi się pracami, zostanie zamontowane specjalne oznakowanie nowej organizacji ruchu. Wygłaszane komunikaty głosowe, plakaty oraz ulotki mają pomóc mieszkańcom i podróżnym w komunikacji i ułatwić orientację na stacji.
W lipcu rusza przebudowa torów oraz sieci trakcyjnej od strony rzeszowskiego budynku dworcowego. Prace obejmą wszystkie perony, które po remoncie zyskają nowe wiaty, ławki, czytelne oznakowanie i nowoczesne tablice informacyjne. Nie zabraknie też linii naprowadzających dla osób niewidomych. Lepszą komunikację zapewnią również windy i schody ruchome.
Dotychczasową kładkę nad torami, łączącą dworzec główny PKP i centrum Rzeszowa z Osiedlem 1000-lecia, zastąpi tunel. Na lipiec PKP PLK zaplanowały demontaż dwóch pierwszych przęseł kładki od strony ul. Kochanowskiego. Na czas prac rozbiórkowych zostanie przygotowane tymczasowe dojście do peronów pod obiektem.
Tego samego miesiąca ruszy również przebudowa 150-letniego wiaduktu między ul. Batorego i Siemieńskiego. PLK zajmą się rozbiórką istniejącego już obiektu i budową nowego. Miasto poszerzy oraz pogłębi jednopasmowy przejazd pod wiaduktem, na którym od lat odbywa się ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną. Jest szansa, że ponad 4-milionowa inwestycja rozładuje korki, sięgające w godzinach szczytu ul. Siemieńskiego, Kosynierów i placu Głowackiego, ale nie wcześniej niż w połowie 2020 roku.