Reklama

Biznes

Rzeszowska Politechnika wykształci kolejarzy? Inwestycje i plany PKP

Natalia Chrapek
Dodano: 30.04.2019
45486_7k7a9119
Share
Udostępnij
– Trzeba otworzyć kierunek kolejowy na Politechnice Rzeszowskiej, aby kolejarze mogli kształcić się w Rzeszowie. W najbliższym czasie podejmiemy odpowiednie działania i podpiszemy porozumienie z rektorem uczelni.  Być może jeszcze jesienią rozpocznie się nabór na kierunki szeroko rozumianego transportu, w tym kolejowego – powiedział we wtorek, 30 kwietnia Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.  Podczas briefingu prasowego padły też deklaracje o wznowieniu produkcji wagonów towarowych w Gniewczynie oraz planowanym na czerwiec oddaniu do użytku przystanku Rzeszów Zachodni. 
 
Ponad 2 mld zł. Tyle ma wystarczyć na nowoczesną stację Rzeszów Główny, komfortowe połączenia Mielec – Dębica oraz Podkarpacie – Lubelszczyzna, zrewitalizowane perony dla podróżnych i wygodniejszy dostęp do pociągów. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych mają zwiększyć komfort obsługi pasażerów, zapewnić lepszy dostęp do pociągów osobom niepełnosprawnym i usprawnić komunikację. 
 
– Podkarpacie zyskuje coraz więcej nowoczesnych, dostępnych dla każdego peronów. Na trasie Kraków – Rzeszów – Przemyśl, pasażerowie korzystają już z 34 zmodernizowanych stacji i przystanków. W maju oddamy do użytku kolejny, odnowiony przystanek w Sośnicy w powiecie jarosławskim. W tym roku rozpoczną się również prace budowlane na stacji Radymno  – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. 
 
Kolejowy plac budowy
 
Modernizacja kolei na Podkarpaciu nie omija Rzeszowa. Zarówno mieszkańcy miasta, jak i podróżni już od kilkudziesięciu lat czekają na rewitalizację stacji kolejowej oraz wybranych linii kolejowych. Po 161 latach istnienia kolei w Rzeszowie, PLK rozpoczęły kompleksową przebudowę stacji Rzeszów Główny i towarzyszącej jej infrastruktury. Prace budowlane realizowane są etapami i obejmują: przebudowę stacji Rzeszów Główny, budowę dodatkowego przystanku Rzeszów Zachodni, który ma być oddany do użytku jeszcze w czerwcu br., przebudowę trzech mostów przy al. Wyzwolenia i wiaduktu przy ul. Batorego oraz przejazdu w rejonie ul. Marii Konopnickiej. Wykonawcą inwestycji wartej 205 mln zł jest konsorcjum składające się z 4 firm: Track Tec Construction Sp. z o.o., Inżynieria Rzeszów S.A., Intop Warszawa Sp. z o.o. oraz Infrakol Sp. z o.o. Sp. k. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, podróżni już w pierwszej połowie 2021 roku będą mogli korzystać nie tylko z nowej stacji PKP, ale też nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych w centrum miasta. 
 
– Transport kolejowy będzie traktowany jeszcze bardziej priorytetowo niż dotychczas. Chcemy rozwinąć kolej i zachęcić do niej podróżnych – tłumaczył Ireneusz Merchel.
 

Przystanek Rzeszów Zachodni. Fot. Archiwum PKP Polskich Linii Kolejowych
 
Nowa spółka PKP i drugie życie wagonów w Gniewczynie

Rada nadzorcza PKP Cargo podjęła decyzję o utworzeniu kolejnej spółki o nazwie PKP Terminale z siedzibą najprawdopodobniej w Medyce. Miejsce nie jest przypadkowe. Tutaj, w pobliżu przejścia granicznego Medyka-Mościska, znajduje się również centrum logistyczne Medyka-Żurawica, które pozwala na przeładunek, wyładunek i załadunek towarów w transporcie kolejowym i samochodowym. 
 
– Zalecenia unijne są takie, aby transport towarowy przenieść z dróg na kolej. Musimy się do tego przygotować – dodawał Bogdan Rzońca. – Nowa spółka przyczyni się do jeszcze większej efektywności i wydajności przeładunków na Podkarpaciu. 
 
25 kwietnia br. PKP Cargo podpisało także list intencyjny w sprawie współpracy przy produkcji wagonów towarowych. Dokument, jako miejsce, w którym mogłaby zostać wznowiona produkcja, wskazuje nieczynną Fabrykę Wagonów „Gniewczyna” koło Przeworska. Biznesplan inwestycji ma być gotowy do końca roku. Sytuację komplikuje fakt, że fabryka wciąż należy do słowackiego właściciela. Negocjacje w sprawie kupna trwają od miesięcy i póki co nie przyniosły żadnego efektu. Jeśli zakończą się fiaskiem, produkcja będzie uruchamiana gdzie indziej. 

W Rzeszowie będą kształcić kolejarzy?!
 
Zdaniem Ireneusza Merchela, wyższe szkolnictwo powinno edukować także w specjalnościach aktualnie najbardziej przydatnych gospodarce kraju i poszczególnych regionów. Podczas wtorkowej konferencji, która odbyła się na Politechnice Rzeszowskiej, prezes zarządu PLK przekonywał, że kolejarstwo to przyszłość dla młodych ludzi. 
 
– Trzeba otworzyć kierunek kolejowy na Politechnice Rzeszowskiej, aby kolejarze mogli kształcić się w Rzeszowie. W najbliższym czasie podejmiemy odpowiednie działania i podpiszemy porozumienie z rektorem uczelni. Być może jeszcze jesienią rozpocznie się nabór na kierunki szeroko rozumianego transportu, w tym kolejowego – zapowiadał. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy