Jeszcze przed końcem 2020 roku planowane jest oddanie kompleksu Capital Towers składającego się z 25-pietrowego wieżowca i dwóch sąsiadujących z nim budynków przy skrzyżowaniu ul. Kopisto i Cegielnianej, tuż nad Wisłokiem. Gdy wszystkie lokale się zapełnią, ruch na ulicy Cegielnianej gwałtownie wzrośnie. Dopóki nie zostanie przebudowana, miastu grożą spore korki.
Inwestycja, która teren pomiędzy Mostem Zamkowym i Wisłokiem, a ul. Podwisłocze zamieniła w gigantyczny plac budowy, obejmuje dwa niższe, 7-kondygnacyjne budynki wielorodzinne oraz 25-piętrowy wieżowiec. W pobliżu znajduje się centrum handlowe Millenium Hall, hala Podpromie i Filharmonia Podkarpacka. Niedaleko stąd również do Rynku. Pierwsze obiekty kompleksu Capital Towers zaczęto stawiać osiem lat temu, w 2011 roku. Powstał wtedy m.in. 18-piętrowy apartamentowiec.
Budowa drugiej wieży i dwóch sąsiadujących z nią budynków wielorodzinnych, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostanie ukończona jeszcze przed końcem 2020 roku.
– Aktualnie jesteśmy na 4. etapie budowy. Ściany niższych, 7-piętrowych budynków są już właściwie skończone. Z kolei ścianki działowe stawiamy obecnie na 3 piętrach budynków. Na parterze zamontowaliśmy już okna i niedługo będziemy wchodzić z instalacjami oraz wylewkami – mówi Patrycja Gibała z biura Capital Towers.
Realizacja inwestycji znanej jako „Capital Towers” obejmuje budowę dwóch budynków 7-kondygnacyjnych (B1 i B2) z częścią usługową zlokalizowaną na parterze jednego z nich oraz ok. 85-metrowego wieżowca.
– Niewątpliwą zaletą kompleksu jest niespotykana bryła budynku „C” oraz fakt, że to największy tego typu obiekt w regionie i jednocześnie najwyższy budynek wielorodzinny w tej części kraju – tłumaczy Patrycja Gibała.
Na pierwszej kondygnacji budynku zostanie ulokowana recepcja z ochroną. Nowo powstałe osiedle będzie monitorowane.
Do wyboru, do koloru
Powierzchnia mieszkalna niższego budynku B1 to ponad 8 tys. m kw. i zmieszczą się w nim 163 mieszkania. W obiekcie B2, też niższym zaprojektowano 97 lokali o łącznej powierzchni ok. 6 tys. m kw. W ostatnim, najwyższym budynku liczącym 25 pięter, usytuowano 202 mieszkania na przeszło 13 tys. m kw. Największe tarasy przy niektórych mieszkaniach zajmą powierzchnię ok. 60 m kw.
Budowa kompleksu Capital Towers. Fot. Natalia Chrapek
Układ mieszkań ma być bardzo zróżnicowany. Przyszli lokatorzy w dużych apartamentach będą mogli sami zaaranżować drugą kondygnację i przekształcić ją np. w pokój kąpielowy lub ogród zimowy. Powierzchnie lokali mieszkalnych mają od 27 do 170 m kw.
– Oddajemy do dyspozycji kawalarki, 2 i 3-pokojowe mieszkania oraz nowoczesne przeszklone lokale i apartamenty dwukondygnacyjne na najwyższych piętrach z tarasami – dodaje.
Na pierwszej kondygnacji niższych budynków powstaną lokale usługowe. W planach inwestora jest otworzenie m.in. „Kawiarni nad Wisłokiem”. W kompleksie zaplanowano także miejsce dla gabinetów lekarskich, kancelarii prawnych i sklepu spożywczego.
Powstające budynki o konstrukcji żelbetowej są wypełniane ścianami zewnętrznymi murowanymi, ocieplane styropianem oraz będą wykańczane tynkiem cienkowarstwowym. Wzbogacą je okna z PCV, spełniające wymagania wentylacji pomieszczeń. Dachy w blokach będą płaskie, pokryte membraną dachową, a instalacja grzewcza i wodociągowa zostanie połączona bezpośrednio z siecią miejską.
Czy ul. Cegielniana udźwignie nową inwestycję Capital Towers?
Do dyspozycji przyszłych lokatorów kompleksu zostanie oddany parking wybudowany na jednej z kondygnacji podziemnej oraz w przyziemiu. Deweloper gwarantuje 446 miejsc postojowych oraz 280 na zewnątrz budynku, co w sumie daje 746 samochodów cyklicznie wyjeżdżających w kierunku Mostu Zamkowego, al. Rejtana czy Podwisłocza. Jeśli dodać do tego „ślepą” w tej chwili ul. Cegielnianą, do której można dojechać tylko od strony Mostu Zamkowego otrzymamy spore korki, żeby nie powiedzieć paraliż komunikacyjny w godzinach szczytu.
– Rosną tutaj nowe budynki, a więc przyjdą nowi ludzie. To musi jakoś funkcjonować – mówi Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.
Jedynym sposobem na rozwiązanie tej sytuacji wydaje się być przebudowa ul. Cegielnianej tak, aby można było nią przejechać od skrzyżowania al. Kopisto i ul. Podwisłocze do ul. Wierzbowej i Warzywnej. Nowa droga usprawniłaby komunikację między osiedlami Nowe Miasto i Śródmieściem, rozładowując korki i odciążając Most Zamkowy, szczególnie po wybudowaniu kompleksu Capital Towers.
Projekt przebudowy ul. Cegielnianej jest już w realizacji. Ma kosztować miasto 200 tys. zł i będzie gotowy do końca sierpnia 2019 roku. Po jego wykonaniu zostanie oszacowany koszt budowy.
W założeniach Ratusza, najlepszym rozwiązaniem będzie przedłużenie ul. Cegielnianej i połączenie jej z ul. Wierzbową na wysokości Sanepidu. Nowy odcinek o długości ponad pół kilometra, ma mieć 7 metrów szerokości, po jednym pasie ruchu w każdym z kierunków. Przy nim będą chodniki o szerokości od 1,5 do 2 m oraz ścieżka rowerowa. Droga będzie włączać się do ul. Wierzbowej przy moście Narutowicza. Wybudowana zostanie tam również sygnalizacja świetlna. Sam projekt oprotestowali już mieszkańcy bloków przy ulicy Cegielnianej.