W drugiej połowie br. rozpoczną się prace związane z przebudową i elektryfikacją linii kolejowej nr 71, na trasie Rzeszów-Ocice-Rzeszów. Jednotorowy 67-kilometrowy odcinek zostanie wyposażony w sieć trakcyjną, dzięki czemu umożliwi kursowanie elektrycznych składów. Nowoczesny tabor zapewni nie tylko bardziej ciche przejazdy czy ograniczy emisję spalin, ale skróci czas przejazdu między Rzeszowem a Warszawą, przez Sandomierz Skarżysko, Kamienną i Radom oraz Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Lublin. W 2023 roku przejazd z Rzeszowa do Warszawy może wynieść około 3 godzin. Koszt inwestycji, finansowanej przez budżet państwa to 121 mln zł.
Na jednotorowej trasie nr 71 Ocice – Rzeszów, o długości 67 km, pojawi się sieć trakcyjna – linia zostanie zelektryfikowana, co zwiększy jej przepustowość i usprawni ruch kolejowy. Skróci także czas przejazdu, m.in. dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe.
Z kolei, nowoczesny tabor elektryczny zapewni bardziej ciche przejazdy oraz ograniczy emisję spalin. Istotną korzyścią będzie także możliwość uruchomienia połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz-Skarżysko-Kamienną i Radom oraz Tarnobrzeg-Stalową Wolę i Lublin. Przepustowość trasy zwiększy dodatkowo budowa mijanki w Majdanie Królewskim, w lokalizacji istniejącego przystanku osobowego Majdan Królewski. PLK mają zrealizować to zadanie już wkrótce. Wybudowany zostanie kilometr toru i zamontowane cztery rozjazdy. Powstanie nowy peron wyspowy, który zapewni sprawniejszą obsługę pociągów na dwóch torach.
Obecnie trwa przygotowanie do inwestycji, czyli przebudowa i zabezpieczenie istniejących sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych (usuwanie tzw. kolizji). Roboty budowlane ruszą „pełną parą” najprawdopodobniej za niecałe pół roku. Zakres prac obejmie budowę nowych peronów wyspowych z wyższymi wejściami, antypoślizgowych nawierzchni, linii naprowadzających, wind oraz pochylni mających ułatwić podróżowanie osobom starszym i niepełnosprawnym, a także wymianę torów, przebudowę wiaduktów czy zamontowanie rozjazdów.
– Ta inwestycja poprawi komfort obsługi pasażerów, ułatwi dostęp do pociągów osób z ograniczoną mobilnością. Efektem przedsięwzięcia będzie także wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego oraz sprawniejsza komunikacja w aglomeracji i w regionie – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
Przebudowa i rewitalizacja linii z Rzeszowa przez Ocice, Radom do Warszawy ma nie tylko usprawnić kursowanie pociągów, ale też zmniejszyć czas przejazdu z Podkarpacia do stolicy, który do najkrótszych nie należy. Chociaż w linii prostej dzieli nas 253 km, to pociągiem trasa wydłuża się prawie do 300 km, co daje w przeliczeniu niekiedy ponad 5 godzin spędzonych w drodze.
W 2023 roku pojedziemy do Warszawy szybciej, wygodniej i co najważniejsze – około 3 godzin, co stwierdził w wypowiedzi dla Polskiego Radia Rzeszów, Bogdan Rzońca, poseł PiS i przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. Przebudowa oraz rewitalizacja linii kolejowej na trasie Rzeszów-Ocice-Radom-Warszawa, pozwoli na sprawniejsze i bezpieczniejsze kursowanie pociągów, które będą mogły rozwinąć większą prędkość, ze względu na poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej.
Przebudowa linii kolejowej z Rzeszowa przez Ocice, Radom do Warszawy to 121 mln zł, które w całości pokryje budżet państwa.
Fot. PKP SA
Polskie Linie Kolejowe kontynuują też inne inwestycje na Podkarpaciu, m.in. na trasie Rzeszów – Przemyśl – Medyka. Dzięki temu mają sprawniej dojeżdżać na wschód pociągi dalekobieżne z innych województw. Trwają też prace na magistrali z Rzeszowa do Przemyśla, tak by pociągi mogły jeździć z prędkością 120 km/h.
– O efektach dotychczasowych prac świadczą między innymi komfortowe stacje i przystanki. Lepsze warunki obsługi zapewniają podróżnym od grudnia 2018 r. zmodernizowane przystanki Niziny i Walawa. Wyższy standard jest już na 16 stacjach i przystankach między Rzeszowem a Przemyślem. W tym roku poprawi się również poziom obsługi podróżnych w Sośnicy Jarosławskiej oraz w Radymnie. W latach 2020 – 2021 planowane są dalsze prace na stacjach: Żurawica, Munina i Hurko – dodaje Dorota Szalacha.
Prace na trasie Rzeszów – Przemyśl realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Osobowy – Medyka i nr 92 Przemyśl – Medyka, odcinek Rzeszów – granica państwa”. Od 2016 roku PLK zrealizowały inwestycje na trasie Rzeszów – Przemyśl za blisko 76 mln zł.