Ponad połowa prac przy budowie obwodnicy Strzyżowa została już wykonana. Są gotowe konstrukcje nośne trzech mostów na Wisłoku i nasypy. Jednak podawany termin zakończenia budowy to już nie październik, a koniec roku. Obwodnica Strzyżowa jest najdroższą inwestycją samorządu podkarpackiego realizowaną z unijnych funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego. 6 kilometrów obwodnicy ma kosztować 106 mln zł. Na drogę, dzięki której międzynarodowy tranzyt ominie centrum, miasteczko czekało 50 lat.
Budowa rozpoczęła się w maju ubiegłego roku i szybko postępuje, chociaż Grupa Mostostal Warszawa musi wykonać wiele wiaduktów, mostów i skrzyżowań. – Ponad połowa zaplanowanych prac została już wykonana. Prowadzone są roboty przy wszystkich obiektach. Te największe, jak mosty na Wisłoku, posiadają już ustrój nośny. Roboty ziemne, czyli nasypy i wykopy, wykonano praktycznie w całości. Pozostały dojazdy do obiektów i odcinki z nasypami przeciążeniowymi. Praktycznie na całej długości trasy jest już gotowa podbudowa z kruszywa, a na około półkilometrowym odcinku położono warstwę wiążącą nawierzchni. Do wykonania pozostały m.in. skrzyżowania – w tym 3 ronda, drogi serwisowe, zjazdy, roboty nawierzchniowe i wykończeniowe na obiektach, oznakowanie – informuje Ewa Sudoł-Sikora z Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, dodając, że planowany termin zakończenia robót budowlanych to koniec tego roku. Wcześniej planowano, że będzie to październik.
Obwodnica ma mieć ponad 6- kilometrów długości i 2 pasy ruchu po 3,5 m każdy. Droga klasy G zostanie poprowadzona nowym śladem po południowej stronie Strzyżowa, aż do połączenia z istniejącą drogą wojewódzką nr 988 Babica – Strzyżów – Warzyce. Obwodnica będzie przecinała m.in. ul. Zadworze, Modrzewiową, Południową i Ogrodową. Taki przebieg pozwoli przede wszystkim na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum Strzyżowa oraz usprawni ruch drogowy na odcinku Babica – Twierdza.
W ramach zadania przewidziana jest budowa skrzyżowań z drogami i linią kolejową zarówno jednopoziomowych typu rondo, jak i dwupoziomowych m.in. w formie wiaduktów. Lokalnie w strefie skrzyżowań pojawią się dodatkowe pasy lewoskrętów, włączeń i wyłączeń. W sumie ma powstać aż kilkanaście obiektów inżynierskich mosty (m. in. 3 przeprawy na Wisłoku), wiadukty i przepusty.
Inwestycja obejmuje również budowę dróg dojazdowych tzw. serwisówek, chodników w obrębie skrzyżowań, zatok autobusowych, urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.
Budowa obwodnicy to największa pod względem finansowym inwestycja realizowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Ma kosztować ponad 106 mln zł, z czego ponad 90 mln to unijne dofinansowanie.