Prace nad budową Podkarpackiego Centrum Nauki nabierają tempa. W ciągu najbliższych miesięcy rozpocznie się procedura wyboru generalnego wykonawcy budynku i wykonawców ekspozycji. W piątek w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie podpisano także porozumienie o współpracy z Kuratorium Oświaty oraz inaugurowano program „System szkół partnerskich podkarpackiego centrum nauki”. Około 100 szkół partnerskich już na etapie budowy zostanie zaproszonych do konsultacji nad wystawą i ofertą podkarpackiego „Kopernika”.
Ma zaspokajać ciekawość świata i jego zjawisk oraz budzić chęć do nauki w dzieciach, ale i dorosłych. Owocować odkrywcami i wynalazcami.
„Łukasiewicz”, jak wielu chce, by nazwano Podkarpackie Centrum Nauki, ma być odpowiednikiem warszawskiego Centrum Nauki Kopernik i powstanie w sąsiedztwie Centrum Wystawienniczo-Kongresowego G2A Arena w Jasionce k. Rzeszowa. Samorząd województwa planuje otwarcie w trzecim kwartale 2022 roku. Już teraz natomiast tworzy sieć szkół partnerskich, które będą wspierać działania Podkarpackiego Centrum Nauki, a w zamian będą mogły liczyć na szczególne traktowanie np. przy rezerwacji terminów czy korzystaniu z infrastruktury centrum.
Umowa dotycząca utworzenia systemu szkół partnerskich Podkarpackiego Centrum Nauki „Łukasiewicz” podpisana została w piątek, 18 stycznia 2019 r., między Wojewódzkim Domem Kultury a Podkarpackim Kuratorium Oświaty. Sygnatariuszami byli: Małgorzata Rauch, Podkarpacki Kurator Oświaty oraz Tomasz Michalski, zastępca dyr. WDK ds. Podkarpackiego Centrum Nauki. Umowę podpisał również partnerujący projektowi marszałek Władysław Ortyl.
– Przy tworzeniu tego Centrum ważna jest współpraca ludzi i instytucji, którzy będą je budować i wzbogacać. Wejście w ten system jednostek oświatowych szkół jest ważnym elementem edukacji naszych dzieci w kierunku politechnicznym. Pomogą, byśmy na Podkarpaciu mieli więcej wynalazców i odkrywców, ludzi otwartych na innowacje i nowoczesność – mówił marszałek podkarpacki przed podpisaniem umowy, a Małgorzata Rauch podkreśliła, że taka edukacja uzupełnia edukację systemową, budzi zainteresowanie nauką, która dziś potrzebuje dobrej promocji. W rozpowszechnianiu tej idei mają właśnie pomóc partnerskie szkoły.
– Przyjęliśmy, że w programie będzie uczestniczyć do 100 placówek oświatowych, w tym przynajmniej 3 z każdego powiatu. W tej chwili mamy 75 deklaracji pisemnych, ale wkrótce będzie ich ponad 80 – poinformował Tomasz Michalski. – Do programu można przystąpić w dowolnym okresie i nie niesie to ze sobą żadnych zobowiązań finansowych dla szkoły.
Pisemną deklarację podpisaną przez dyrektora szkoły należy przesłać mailowo na adres pcn@podkarpackie.pl lub tradycyjną pocztą na adres Wojewódzkiego Domu Kultury. WDK jako jednostka samorządu województwa jest odpowiedzialny za budowę centrum nauki. Będzie ona kosztować ok. 83 mln zł, z czego wkład własny województwa podkarpackiego to ok. 15% reszta pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
Podkarpackie Centrum Nauki – terminy i koncepcje
Harmonogram prac przy budowie Podkarpackiego Centrum Nauki, przestawia się następująco:
• Przygotowanie dokumentacji budowlanej i wykonawczej dla obiektu ośrodka: III kw. 2018-I kw. 2020
• Budowa i zagospodarowanie terenu: I kw. 2020 – IV kw. 2021
• Wybór wykonawców ekspozycji: II kw. 2019 – I kw. 2020
• Zaprojektowanie i wykonanie ekspozycji: I kw. 2020 – IV kw. 2021
• Dostawy, montaż i uruchomienie ekspozycji: I kw. 2022 – III kw. 2022
• Otwarcie ośrodka: IV kw. 2022.
Budynek będzie miał cztery kondygnacje i ponad 6,5 tys. mkw. powierzchni, z czego ponad 3 tys. mkw. będzie przeznaczone na ekspozycję, ok. 600 mkw. na warsztaty i laboratoria (m.in. ponad 160-metrową pracownię warsztatową, w której odbywać będą się zajęcia politechniczne związane z konstruowaniem, budowaniem urządzeń, przyrządów, modelarstwem i majsterkowaniem). Do tego doliczyć trzeba jeszcze zaplecze techniczne, pomieszczenia biurowe, magazyny, strefę wejściową, rekreacyjną, sanitariaty, sklep, bar, szatnie.
Centrum będzie zasilane odnawialnymi źródłami energii. Jest już gotowa koncepcja i pierwsze wizualizacje przygotowane przez Pracownię Projektową F11 z Krakowa.
Ludzie uczą się, kiedy chcą
Szkoły partnerskie będą też miały za zadanie propagować i wspierać nowe formy działalności centrum nauki w ramach Klubów Młodego Odkrywcy. Z takim współpracuje warszawskie Centrum Nauki Kopernik. O tej współpracy opowiedziała także w piątek zaproszona na podpisanie umowy Anna Dziama, zca dyr. programowego ds. edukacji z „Kopernika”. – To, co najważniejszego wynieśliśmy po 10 latach działania naszego Centrum, to przekonanie, że wszyscy ludzie są ciekawi. Tylko, im jesteśmy starsi, tym trudniej nam tę ciekawość okazać, przyznać się, że czegoś nie wiemy, a chcemy się dowiedzieć. Ludzie są z natury ciekawi. A druga prawda jest taka, że ludzie uczą się, kiedy chcą. Dlatego nie należy tłumić młodzieńczego buntu. Niedawno jeden z nauczycieli podzielił się doświadczeniem, że jego uczniowie niczym się nie interesowali. Ponieważ wszyscy tak bardzo oczekujemy dobrych wyników i ocen, zabieramy dziecku szansę powiedzenia: „To mnie interesuje bardziej”. Skoro coś interesuje je bardziej, to oznacza, że coś interesuje je mniej. Przez to potem mamy bardzo słabych studentów i bardzo słabych specjalistów.
Dziś Centrum Nauki Kopernik koncentruje się na badaniach nad procesem uczenia się, by móc go udoskonalać i liczy, że w te proces włączy się także podkarpacki „Łukasiewicz”.