W piątek, 21 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę ostatniego, 8-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ. Oznacza to, że szlak Via Carpatia od Lublina do Sokołowa Małopolskiego o dł. ponad 131 km jest w realizacji.
– Podpisujemy dzisiaj ostatnią umowę na realizację S19 na północ od Rzeszowa. Via Carpatia jest dla nas priorytetem infrastrukturalnym, a dzięki determinacji wielu osób, dla których jest to przedsięwzięcie strategiczne, udaje nam się realizować ten ważny szlak komunikacyjny – podkreślił obecny podczas podpisania umowy minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Odcinek od węzła Kamień (z węzłem) do węzła Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) zrealizuje firma Budimex S.A. za kwotę brutto ponad 286 mln zł brutto. Ma go wybudować w 34 miesięcy.
– Zadaniem wykonawcy prowadzącego inwestycję w systemie „projektuj i buduj” będzie zaprojektowanie tego odcinka drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie – tłumaczy Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział Rezszów. – Okresy zimowe, tj. od 15 grudnia do 15 marca, będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.
Odcinek, o którym mowa, zlokalizowany jest w powiecie: rzeszowskim, na terenie miasta i gminy Sokołów Małopolski oraz gminy Kamień. Dostępność drogi dla użytkowników będzie zapewniona poprzez węzły drogowe: Kamień i Sokołów Małopolski Północ, natomiast ruch lokalny będzie się odbywał za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z drogą ekspresową).
Inwestycja swym zakresem obejmuje budowę m.in.:
– dwujezdniowej drogi ekspresowej o dł. ok. 8 km,
– węzłów drogowych: Kamień (węzeł typu WB o kształcie pół karo i pół półkoniczyny. DK19 będzie krzyżować się z S19 w sposób bezkolizyjny poprzez wiadukt; węzeł zapewni wszystkie relacje skrętne DK19 z S19) i Sokołów Małopolski Północ (węzeł typu WB o kształcie półkoniczyny z łącznicami w ćwiartkach przeciwległych oraz dwoma rondami na DK19. DK19 będzie krzyżować się z S19 i będzie przebiegać nad nią w sposób bezkolizyjny poprzez wiadukt. Węzeł zapewni wszystkie relacje skrętne DK19 z S19),
– Miejsc Obsługi Podróżnych MOP I „Górno wschód” i MOP I „Górno zachód”,
– Obwodu Utrzymania Drogowego na terenie węzła Sokołów Małopolski Północ,
– 10 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad drogą ekspresową – wiadukty w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, 1 przejście górne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla średnich zwierząt, 2 przepusty do celów ekologicznych),
– dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego,
– infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, ekrany chroniące nietoperze siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).
Fot. GDDKiA
Via Carpatia – warto wiedzieć
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Na Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km. Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie.
S19 na terenie woj. podkarpackiego
30,1 km – w użytkowaniu
85,1 km – koncepcja programowa w opracowaniu
54,2 km – w realizacji w trybie projektuj – buduj
W ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać Wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Oznacza to, że już cały odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości 54,2 km jest w realizacji systemem projektuj i buduj. Aktualnie trwa etap projektowania a Wykonawcy pracują nad dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID rozpoczną budowę.
W przygotowaniu jest także cały ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od w. Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Rozwiązania projektowe Koncepcji Programowych dla 5 odcinków, nad którymi pracują obecnie Wykonawcy, pozwolą na opracowanie Programów Funkcjonalno – Użytkowych, w oparciu o które zostaną wyłonieni przyszli Wykonawcy drogi ekspresowej S19.
Warto również zaznaczyć, że w realizacji systemem P&B jest także 77 km S19 od Lublina do granicy woj. lubelskiego i podkarpackiego. Dla odcinka Kraśnik- granica woj. lubelskiego/podkarpackiego (35 km) Wykonawcy złożyli już wnioski o wydanie decyzji ZRID. Jeszcze w grudniu planowane jest złożenie wniosków o wydanie ZRID dla odcinka od Lublina do Kraśnika (42 km).