– W poniedziałek została wybrana najkorzystniejsza oferta na wykonanie koncepcji programowej ostatniego odcinka S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, to po wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania, umowa zostanie podpisana jeszcze w grudniu – mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
W poniedziałek, 19 listopada rozstrzygnięty został przetarg na budowę ostatniego odcinka ekspresówki S19. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex S.A. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, wybuduje ona ok. 8 km drogi między Kamieniem a Sokołowem Małopolskim (Północ).
Na S19 Nisko-Podgórze umowa już podpisana
Kilka dni temu, 14 listopada zawarto umowę na wykonanie kolejnego odcinka S19. Podpisały ją firmy Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A. w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad umowę na wykonanie. Za 272,5 mln zł konsorcjum zrealizuje Koncepcję Programową dla ekspresówki od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze o długości 11,5 km. Ma na to 34 miesiące.
Realizowany odcinek jest kolejną na Podkarpaciu częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Ma połączyć kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Trasa będzie przebiegać przez Kłapejdy, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik. Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie blisko 700 km, z kolei podkarpacki odcinek to łącznie 169 km. Obecnie kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19.
Jak podkreślił obecny przy podpisaniu kontraktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Via Carpatia jest priorytetową inwestycją dla polskiego rządu, ważną dla transportu międzynarodowego na kierunku północ-południe.
Inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca oprócz wykonania projektu będzie musiał uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji oraz wybudować drogę wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą. Zadaniem konsorcjum będzie też opracowanie dokumentacji podwykonawczej i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie
Zakres prac podczas budowy, to, m.in.: wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca pod trzeci pas ruchu oraz budowa dróg poprzecznych i dojazdowych, które umożliwią połączenie z istniejącą siecią dróg.
Planowana inwestycja ma przebiegać przez teren wymagający budowy obiektów inżynieryjnych: estakad i wiaduktów. W ramach podpisanej umowy ma powstać 5 wiaduktów drogowych, po 3 przejścia dla zwierząt górą i dołem oraz 9 przepustów o funkcji ekologicznej. Wykonawcy zobowiązują się także do instalacji ekranów akustycznych, ogrodzeń i urządzeń podczyszczania wód opadowych.
Podpisany kontrakt przewiduje budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych: MOP typu II Jeżowe po stronie lewej i MOP typu III Kamień po stronie prawej.
Zakończenie wszystkich prac i udostępnienie kierowcom drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem planowane jest w 2021 roku.