– W poniedziałek została wybrana najkorzystniejsza oferta na wykonanie koncepcji programowej ostatniego odcinka S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, to po wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania, umowa zostanie podpisana jeszcze w grudniu – mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
W poniedziałek, 19 listopada rozstrzygnięty został przetarg na budowę ostatniego odcinka ekspresówki S19. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex S.A. Jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, wybuduje ona ok. 8 km drogi między Kamieniem a Sokołowem Małopolskim (Północ).
Na S19 Nisko-Podgórze umowa już podpisana
Kilka dni temu, 14 listopada zawarto umowę na wykonanie kolejnego odcinka S19. Podpisały ją firmy Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A. w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad umowę na wykonanie. Za 272,5 mln zł konsorcjum zrealizuje Koncepcję Programową dla ekspresówki od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze o długości 11,5 km. Ma na to 34 miesiące.
Realizowany odcinek jest kolejną na Podkarpaciu częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Ma połączyć kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Trasa będzie przebiegać przez Kłapejdy, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik. Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie blisko 700 km, z kolei podkarpacki odcinek to łącznie 169 km. Obecnie kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19.
![](http://www.biznesistyl.pl/pliki/mapka.jpg)
Jak podkreślił obecny przy podpisaniu kontraktu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Via Carpatia jest priorytetową inwestycją dla polskiego rządu, ważną dla transportu międzynarodowego na kierunku północ-południe.
Inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca oprócz wykonania projektu będzie musiał uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji oraz wybudować drogę wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą. Zadaniem konsorcjum będzie też opracowanie dokumentacji podwykonawczej i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie
Zakres prac podczas budowy, to, m.in.: wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca pod trzeci pas ruchu oraz budowa dróg poprzecznych i dojazdowych, które umożliwią połączenie z istniejącą siecią dróg.
Planowana inwestycja ma przebiegać przez teren wymagający budowy obiektów inżynieryjnych: estakad i wiaduktów. W ramach podpisanej umowy ma powstać 5 wiaduktów drogowych, po 3 przejścia dla zwierząt górą i dołem oraz 9 przepustów o funkcji ekologicznej. Wykonawcy zobowiązują się także do instalacji ekranów akustycznych, ogrodzeń i urządzeń podczyszczania wód opadowych.
Podpisany kontrakt przewiduje budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych: MOP typu II Jeżowe po stronie lewej i MOP typu III Kamień po stronie prawej.
Zakończenie wszystkich prac i udostępnienie kierowcom drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem planowane jest w 2021 roku.