Reklama

Biznes

3 lata na projekt i budowę. Rusza realizacja kolejnego odcinka S19

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 09.08.2018
40346_gl
Share
Udostępnij

W czwartek, 9 sierpnia, podpisana została umowa na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 od Podgórza do Kamienia, o długości ok. 10,5 km. Firma Budimex zaprojektuje i wybuduje go za ponad 333 mln zł w ciągu trzech lat. Odcinek będzie stanowił część szlaku Via Carpatia łączącego nie tylko północną i południową granicę Polski, ale również kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. 

– Dzisiaj rozpoczynamy realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19. Każda podpisana umowa przybliża nas do podróżowania bezpiecznie i komfortowo na kierunku północ – południe – powiedział wiceminister infrastruktury, Marek Chodkiewicz. Warto dodać, że S19 na samym Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km i cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie.

Zadaniem firmy Budimex, która wygrała przetarg na budowę odcinka od Pogórza do Kamienia, będzie zaprojektowanie odcinka drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Ma na to 34 miesiące, przy czym okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.

 Odcinek S19 Podgórze – Kamień, jest częścią dużego przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 Nisko Południe – Sokołów Małopolski Północ. Ten 30-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy zadania realizacyjne:

– Zadanie A – Nisko Południe – Podgórze (dł. ok. 11,5 km)

– Zadanie B – Podgórze – Kamień (dł. ok. 10,5 km)

– Zadanie C – Kamień – Sokołów Małopolski Północ (dł. ok. 7,9 km)

Opis przebiegu odcinka na Zadaniu B:

Początek odcinka S-19 przyjęto przed węzłem Podgórze przecinającego trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką DW861.  

Następnie trasa drogi ekspresowej omija kompleks leśny od strony wschodniej, zmienia kierunek na południowo-zachodni i na granicy trzech powiatów tj. niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego przecina drogę powiatową nr DP 1084 R w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska tworząc węzeł Nowy Kamień. Następnie biegnąc w kierunku zachodnim, przecina istniejąca drogę nr 19 i tworzy węzeł Kamień, przed którym kończy się Zadanie B.      

Zakres inwestycji:

Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, wraz z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni dogęszczającej.

Obiekty inżynierskie:

Planuje się budowę:

– 5 mostów

– 8 wiaduktów  (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem)

– 1przejście dla zwierząt górą

– 5 przepustów o funkcji ekologicznej

Fot. GDDKiA

Węzły:

Na przedmiotowym odcinku drogi przewidywana jest budowa dwóch węzłów drogowych:

– Podgórze typu karo z jednym centralnym rondem 

– Nowy Kamień typu karo z dwoma rondami.  

Wraz z niezbędnym przełożeniem/przebudową dróg dochodzących do w/w węzłów

Bezpieczeństwo:

Bezpieczeństwo ruchu zagwarantowane zostanie poprzez właściwy dobór rozwiązań geometrycznych trasy zarówno w planie jak i wysokościowych z uwzględnieniem zakładanej prędkości projektowej. Docelowo zostaną wykonane urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie jak:

– bariery ochronne – rozdzielające ruch i osłonowe,

– przejazdy awaryjne,

– wjazdy awaryjne,

– oznakowanie pionowe i poziome,

– ogrodzenie drogi ekspresowej;

– system zarzadzania ruchem.

Realizacja S19 na Podkarpaciu

30,1 km – w użytkowaniu

85,1 km – koncepcja programowa w opracowaniu

34,8 km – w realizacji w trybie projektuj – buduj

19,4 km – w przetargu

Zakończenie wszystkich prac i udostępnienie kierowcom do ruchu drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem planowane jest w 2021 r. Odcinki, które będą realizowane przewidziane są do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy