Polska S19 połączona zostanie ze słowacką drogą ekspresową R4 w rejonie miejscowości Barwinek i Vyšný Komárnik. Umowę o miejscu połączenia dróg w międzynarodowy szlak Via Carpatia podpisali w poniedziałek, 16 lipca br., na przejściu granicznym w Barwinku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Ersek.
– Polska i Słowacja ściśle współpracują przy modernizacji infrastruktury wspólnych połączeń transgranicznych. Celem naszych działań jest utworzenie dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej, zarówno w transporcie drogowym, jak i na kolei – powiedział minister Andrzej Adamczyk podczas spotkania z ministrem Arpadem Ersekiem.
Umowa podpisana między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej w poniedziałek na przejściu granicznym Barwinek i Vyšný Komárnik, dotyczy połączenia w tym rejonie dwóch dróg ekspresowych – S19 i R4, stanowiących część międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia.
– Rozmawialiśmy już o tych umowach kilkukrotnie przy okazji spotkań u nas czy u państwa. Dzisiaj sfinalizowaliśmy te rozmowy podpisaniem umów, które mam nadzieję będą nam dobrze służyć – powiedział Arpad Ersek. – Wspominaliśmy o Via Carpatia, która będzie nas łączyć i zapewni nam możliwość transportu i dotarcia do wielu miejsc. To nasza priorytetowa budowa, dlatego tak troszczyliśmy się o finalizację tej umowy. Via Carpatia jest dla nas dobra, gdyż ograniczy migrację zarobkową oraz poprawi bezpieczeństwo na drogach. O to musimy dbać szczególnie, bo potrzebujemy ruchu towarowego. Myślę, że jeszcze nie jeden projekt przed nami – mówił przedstawiciel słowackiego rządu.
Słowacki odcinek Via Carpatia ma liczyć 127 km i prowadzi od granicy z Polską w Barwinku do granicy z Węgrami (Milhorst). R4 też nie jest jeszcze gotowa. Znajduje się w fazie projektowej. Do tej pory wybudowano odcinki w okolicach Svidníka (ok. 5 km), pomiędzy Preszowem a Koszycami (ok. 35 km) oraz Koszycami a granicą z Węgrami (ok. 15 km).
W Polsce Via Carpatia ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku przez Augustów do Ełku, dalej trasą S16 do Knyszyna, stamtąd trasą S19 przez Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – do węzła Lublin Rudnik, następnie S12 przez Lublin Sławinek, dalej przez Nisko do węzła Rzeszów Wschód, przez A4 do węzła Rzeszów Zachód, stamtąd przez Barwinek do granicy ze Słowacją. Najbardziej jest zaawansowana budowa odcinków Via Carpatia w województwie podkarpackim i lubelskim.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo dł. ok. 169 km. Równolegle prace nad realizacją S19 prowadzone są także na terenie woj. lubelskiego.
Stan realizacji S19 w obu województwach przedstawia się następująco:
granica woj. mazowieckiego i lubelskiego – w. Lubartów Północ: KP w realizacji
-
Lubartów Północ – Lublin: KP w realizacji
Lublin – Kraśnik: w realizacji systemem P&B (projektuj i buduj)
Kraśnik – w. Lasy Janowskie (granica woj. lubelskiego i podkarpackiego): w realizacji systemem P&B
Lasy Janowskie (granica woj. lubelskiego i podkarpackiego) – Nisko Płd. (3 odc., 24,3 km): w realizacji systemem P&B
Nisko Płd. – Sokołów Młp. Północ (3 odc., 29,9 km): w toku przetarg na realizację P&B
Sokołów Młp. Północ – Rzeszów Południe (30,1 km): oddany do ruchu
Rzeszów Południe – Barwinek (gr. państwa) (85,1 km): KP w realizacji
Zakończenie wszystkich prac i udostępnienie kierowcom do ruchu drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem planowane jest w 2021 r. Odcinki, które będą realizowane przewidziane są do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku Via Carpatia jako priorytet inwestycyjny.
Cała Via Carpatia ma liczyć 7700 km i przebiegać z Kłajpedy na Litwie, przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię do Grecji.