Pod koniec kwietnia ma rozpocząć się budowa obwodnicy Strzyżowa. Prawie 100-milionowa inwestycja będzie dla wykonawcy wyzwaniem: dolina Wisłoka jest terenem zalewowym, są też miejsca zagrożone osuwiskami. Sześciokilometrowa obwodnica ma być gotowa do końca października 2019 roku.
W czwartek, 29 marca br. została wydana decyzja o zezwoleniu na realizację obwodnicy. Roboty ruszą najprawdopodobniej pod koniec kwietnia. Budowa obwodnicy Strzyżowa to największe wartościowo zadanie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Teren zalewowy i osuwiskowy
Wykonawcą blisko 100-milionowej inwestycji jest Grupa Mostostal Warszawa. Poza imponującą liczbą obiektów inżynierskich, jakie wykonawca będzie musiał wybudować w niedługim czasie, wyzwanie może stanowić teren samej inwestycji. Dolina Wisłoka to tereny zalewowe, skomplikowana i zróżnicowana budowa geologiczna, a także miejsca zagrożone osuwiskami.
Ponad 6- kilometrowa jednojezdniowa (2 pasy ruchu po 3,5 m każdy) trasa klasy G zostanie poprowadzona nowym śladem po południowej stronie Strzyżowa, aż do połączenia z istniejącą drogą wojewódzką nr 988 Babica – Strzyżów – Warzyce. Obwodnica będzie przecinała m.in. ul. Zadworze, Modrzewiową, Południową i Ogrodową. Taki przebieg pozwali przede wszystkim na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum Strzyżowa oraz usprawnienie ruchu drogowego na odcinku Babica – Twierdza.
Fot. Strzyżowski.pl
Obwodnica będzie spełniać ważną funkcję ponadlokalną: usprawni komunikację nie tylko pomiędzy stolicą województwa a południowymi powiatami regionu, ale także powiatami wschodniej Małopolski oraz w kierunku Słowacji i południowej Europy.
Powstanie kilkadziesiąt obiektów inżynierskich
Przewidziana jest budowa zarówno jednopoziomowych (typu rondo, skanalizowanych i zwykłych) jak i dwupoziomowych (m.in. w formie wiaduktów) skrzyżowań z drogami i linią kolejową. Lokalnie w strefie skrzyżowań pojawią się dodatkowe pasy lewoskrętów, włączeń i wyłączeń. W sumie ma powstać kilkadziesiąt obiektów inżynierskich, w tym: 5 mostów (3 na Wisłoku i po jednym obiekcie przez rzekę Stobnica i potok Różanka), wiadukty drogowe i przepusty. Inwestycja będzie obejmowała również budowę dróg dojazdowych tzw. serwisówek, chodników w obrębie skrzyżowań, zatok autobusowych, urządzeń ochrony środowiska czy bezpieczeństwa ruchu.
Planowany termin zakończenia robót budowlanych to koniec października przyszłego roku. Władze Strzyżowa o budowę obwodnicy zabiegały od lat siedemdziesiątych XX wieku.