Niemal 235 mln zł zaproponowało konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A. za projekt i budowę 7,9 km odcinka S19 od węzła „Kamień” do węzła „Sokołów Małopolski Północ”. To najkorzystniejsza oferta w przetargu i jeśli dalsza procedura zakończy się pozytywnie umowa zostanie podpisana, a odcinek wybudowany w 34 miesiące.
Dokładna kwota, jaką zaoferowało konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A. to 234 491 646,18 zł. Firmy deklarują, że w 34 miesiące zaprojektują i wybudują drogę ekspresową S19 na odcinku od węzła „Kamień” do węzła „Sokołów Małopolski Północ”. Na drogę dają 10 lat gwarancji. To najkorzystniejsza oferta w przetargu. Brak odwołań od wyboru oraz pozytywny wynik kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych umożliwią podpisanie umowy na realizację inwestycji.
Odcinek S19 od węzła „Kamień ” (z węzłem) do węzła „Sokołów Małopolski Północ” (z węzłem), będący częścią trasy Via Carpatia, realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie odcinka drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.
Odcinek S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ, jest częścią dużego przetargu obejmującego swym zakresem zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła „Nisko Południe” (bez węzła) do węzła „Sokołów Małopolski Północ” (z węzłem). Cały odcinek został podzielony na trzy zadania realizacyjne:
– Zadanie A – Nisko Południe – Podgórze (dł. ok. 11,5 km)
– Zadanie B – Podgórze – Kamień (dł. ok. 10,5 km)
– Zadanie C – Kamień – Sokołów Małopolski Północ (dł. ok. 7,9 km)
Dzisiaj dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty na Zadanie C. Oferty na kolejne dwa odcinki wybrane zostaną w najbliższym czasie.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Na samym Podkarpaciu będzie mieć długość 169 km. Cały przebieg ma zapewnione finansowanie.
S19 na Podkarpaciu w realizacji:
30,1 km – w użytkowaniu
66,85 km – koncepcja programowa w opracowaniu
54,2 km – w przetargu w trybie „projektuj i buduj” (6 odcinków z czego dla 4 wybrano najkorzystniejszą ofertę)
18,3 km – w przetargu na opracowanie koncepcji programowej (przed wyborem najkorzystniejszej oferty)