Niemal 300 mln zł jest już zarezerwowane na budowę Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, która połączy Rzeszów z Jasionką. Projekt uzyskał dofinansowanie unijne i wreszcie jego realizacja ruszy. Cała inwestycja ma jednak kosztować ponad pół miliarda i samorząd województwa czeka na rozstrzygnięcie drugiego konkursu, z którego ma pochodzić reszta potrzebnych środków. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, cała infrastruktura powstanie do 2022 roku!
Dobre wieści o planowanej już od dekady linii kolejowej z Rzeszowa do portu lotniczego w Jasionce pojawiły się w tym miesiącu. Na początku lutego Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiło listę projektów, które otrzymają dofinansowanie na rozwój transportu kolejowego poza TEN-T. Wartość 10 projektów, które znalazły się na liście, to aż 3 mld zł, a jeden z nich zrealizuje Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego. Projekt Podkarpacia pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego” wart jest niemal 300 mln zł i otrzymał 50 proc. dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Teraz samorząd województwa czeka na rozstrzygnięcie drugiego konkursu. do którego złożył wniosek o dofinansowanie projektu, obejmującego poprawę infrastruktury przystankowej, dworców i dojazdów do przystanków. Ta część inwestycji warta jest ok. 250 mln zł.
Podmiejska Kolej Aglomeracyjna jest obszarowi metropolitalnemu Rzeszowa bardzo potrzebna. Nie chodzi jedynie o połączenie miasta z Portem Lotniczym Rzeszów-Jasionka, ale także o wygodny dojazd tysięcy osób zatrudnionych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, jaka zlokalizowana jest okolicach lotniska. Według projektu pociągi Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej kursowałyby w godzinach szczytu komunikacyjnego – co 30 minut, a poza szczytem co godzinę, w dni wolne od pracy co dwie godziny.
Ile na to trzeba poczekać? Nowa linia ma być budowana w latach 2019–2022. Będzie prowadzona 5-kilometrową trasą. W Zaczerniu będzie odgałęziać się od linii 71 Rzeszów–Kolbuszowa w kierunku Jasionki. Ostateczna trasa zostanie wskazana w projekcie, który powstanie. Istniejąca koncepcja zakłada, że tory będą biegły równolegle do drogi Jasionka–Rudna.
Wartość całego projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej to ok. 580 mln zł.