W czwartek, 1 marca, firma IVIA podpisała w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dwie umowy na wykonanie koncepcji programowych dla dwóch odcinków S19. Zajmie się opracowaniem rozwiązań dla 33 km ekspresówki od Domaradza do Dukli. W przetargu jest jeszcze tylko opracowanie koncepcji na 18 km do Barwinka i cała S19 na południe od Rzeszowa będzie w przygotowaniu.
1 marca 2018 podpisano umowy na wykonanie koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 o łącznej długości 33,1 km. Wykonawcą zadania będzie firma IVIA S.A. Za 9,3 mln zł zrealizuje ona Koncepcję Programową dla odcinka Domaradz – Miejsce Piastowe o długości 22,7 km w ciągu 22 miesięcy, natomiast dla odcinka Miejsce Piastowe – Dukla o długości 10,4 km – w ciągu 19 miesięcy za kwotę 4,5 mln zł.
W ramach podpisanych z GDDKiA umów IVIA przygotuje m. in. analizę i prognozę ruchu, wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi, dokumentację bezpieczeństwa tunelu, plan działań ratowniczych dla stadium koncepcji programowej, opracowania ekonomiczno-finansowe, analizę zagrożenia powodziowego, organizację i bezpieczeństwo ruchu oraz analizę wielokryterialną.
Ponadto, wykona kompleksowe rozpoznanie geologiczne w tym m.in. opracuje opinię geotechniczną, dokumentację hydrogeologiczną, dokumentacje geologiczno – inżynierską, dokumentację badań podłoża gruntowego oraz będzie prowadził monitoring występujących na tym odcinku osuwisk i monitoring hydrogeologiczny.
Wstępne założenia projektowe dla S19 przygotowała GDDKiA. IVIA dopracuje je teraz w koncepcji programowej i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Na ich podstawie GDDKiA określi wymogi dotyczące rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji. Powstanie program funkcjonalno-użytkowy, w oparciu o który zostanie wyłoniony przyszły Wykonawca drogi ekspresowej S19.
Odcinki drogi ekspresowej S19 od węzła Domaradz przez węzeł Miasto Piastowe do węzła Dukla o łącznej długości 33,1 km, stanowiące część szlaku Via Carpatia, przewidziane są do realizacji w systemie „projektuj-buduj”. Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przebieg S19 będzie zgodny z wariantem, dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska 6 listopada 2015 roku wydał decyzję środowiskową.
Trwa jeszcze procedura wyboru najkorzystniejszej oferty na wykonanie koncepcji programowej dla ostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła „Dukla” do Barwinka (granica państwa) o długości ok. 18 km.
Zaawansowanie prac dotyczących realizacji S19 na Podkarpaciu na dziś przedstawia się następująco: 30,1 km S19 jest już w użytkowaniu, dla 66,85 km opracowywana jest koncepcja programowa, kolejne 54,2 km jest w przetargu w trybie „projektuj i buduj” (6 odcinków z czego dla 3 wybrano najkorzystniejszą ofertę). I pozostało jeszcze wspomniane wyżej 18,3 km w przetargu na opracowanie koncepcji programowej.