W pierwszej dziesiątce polskich firm motoryzacyjnych najliczniej reprezentowane jest Podkarpacie. Są tu Sanok Rubber Company, Bury i Autopart. W sumie do zestawienia TOP30, przygotowanego przez Bank Zachodni WBK, Bisnode i Polską Izbę Motoryzacji trafiło pięć podkarpackich firm, dając województwu trzecie miejsce w Polsce.
Siła podkarpackiego przemysłu motoryzacyjnego jest coraz częściej doceniana. Motoryzacja od ubiegłego roku jest jedną z inteligentnych specjalizacji regionu, a siły firm tworzących podkarpacki automotive nie sposób już ignorować. Przyznają to autorzy listy TOP30, czyli zestawienia 30-stu firm motoryzacyjnych z większościowym polskim kapitałem.
– Sprawozdania pokazują, że biznes tych firm pędzi szybko: średni wzrost rocznych przychodów podmiotów z TOP30 sięgnął 14% – piszą autorzy listy. Najwięcej firm z zestawienia TOP30 zlokalizowanych jest na terenie województwa śląskiego (8), w wielkopolskim (6), podkarpackim (5) oraz mazowieckim (4). O miejscu na liście decydowały przychody ze sprzedaży za rok 2016 lub 2015.
Podkarpacki automotive reprezentują: Sanok Rubber Company. Firma z przychodem 516 mln zł (wyodrębnione przychody z segmentu motoryzacyjnego) zajęła, podobnie jak w poprzedniej edycji TOP30, miejsce czwarte.
W pierwszej dziesiątce znalazły się dwie podkarpackie firmy, obie z Mielca, których wcześniej w zestawieniu nie było. Na 6. miejscu marka Bury, produkująca systemy komunikacyjne, nawigacyjne i sterujące dla motoryzacji, a na 7. – Autopart, firma specjalizująca się w przemysłowej produkcji wysokiej jakości akumulatorów do wszystkich typów pojazdów samochodowych, ciągników i maszyn rolniczych oraz do łodzi czy kamperów. Bury Sp. zo.o. w ciągu 9 miesięcy 2016 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 372 mln zł. Na jej sukces pracuje dziś ok. 1700 pracowników. Z kolei Autopart S.A. chwali się rocznymi przychodami na poziomie 354 mln zł.
Na liście TOP30 są jeszcze dwie podkarpackie firmy – na miejscu 19. Splast Sp. z o.o. z Krosna (115 mln zł), będący jednym z najnowocześniejszych zakładów przetwórstwa tworzyw sztucznych w Polsce oraz kluczowym dostawcą m.in. dla branży motoryzacyjnej, a na 23. Geyer&Hosaja Sp. z o.o (103 mln zł),producent gumy, którego główna siedziba mieści się w Radomyślu Wielkim.
W porównaniu do pierwszego zestawienia, opublikowanego rok temu, w nowym TOP30 zaszło sporo zmian. – Co prawda skład ścisłej czołówki pozostał niezmieniony (Grupa Boryszew, Solaris Bus&Coach, Wielton i Sanok Rubber Company), ale dalej jest ciekawie, bo pojawiło się aż 5 nowych podmiotów – mówi Wojciech Żuk, dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacyjnego w Banku Zachodnim WBK. BOCAR, producent samochodów pożarniczych na różnych typach podwozi renomowanych marek wszedł do zestawienia dzięki dużemu wzrostowi sprzedaży (aż o 47% r/r). Cztery pozostałe firmy pojawiły się dzięki informacjom i współpracy z Polską Grupą Motoryzacyjną. Są to podmioty sklasyfikowane poza PKD29 a tym samym trudne do zidentyfikowania, ponieważ produkują nie tylko na potrzeby automotive, ale również innych branż. Tylko dzięki wiedzy organizacji branżowych takich jak PIM czy PGM możliwe było ustalenie że większość produkcji tych firm jest kierowana do sektora motoryzacyjnego i włączenie tych firm do zestawienia. Są to podmioty sklasyfikowane poza PKD29 czyli teoretycznie poza motoryzacją. Jednak ponieważ ich produkcja jest w dużej mierze „zasysana” przez branżę automotive, autorzy raportu włączyli je do zestawienia. Te firmy: Bury (systemy telekomunikacyjne, nawigacyjne i sterujące do samochodów, np. urządzenia głośnomówiące, ładowanie i systemy uchwytów, nawigacja, piloty radiowe, anteny, wzmacniacze, mikrofony), Kuźnia Polska (odkuwki do samochodów osobowych i ciężarowych), SPLAST (detale techniczne z tworzyw konstrukcyjnych) oraz Geyer & Hosaja (dywaniki gumowe i opony do samochodów ciężarowych, autobusów, naczep i przyczep). – Debiutanci na liście TOP30 i cała 2. edycja tego zestawienia, pokazują, że polski sektor automotive jest jeszcze bardziej zaawansowany i różnorodny a jego specjalizacja jest jeszcze mocniejsza niż wydaje się na pierwszy rzut oka – podkreśla Wojciech Żuk.
———–
O rankingu
2. edycja zestawienia TOP30 firm motoryzacyjnych z większościowym polskim kapitałem po raz pierwszy została zaprezentowana podczas XIII konferencji przemysłu motoryzacyjnego AutoEvent organizowanej przez Polską Izbę Motoryzacji w dniach 20-22 czerwca 2017 r. w Rawie Mazowieckiej.
Miejsca w rankingu zostały przydzielone według wielkości rocznych przychodów ze sprzedaży za ostatni dostępny okres. Informacje o przychodach ze sprzedaży powyższych firm są danymi publicznymi, pochodzącymi z legalnych i ogólnodostępnych źródeł, m.in. sądów gospodarczych i monitora gospodarczego, gromadzonymi w bazach danych przez Bisnode Polska. Z zestawienia zostały wyeliminowane firmy, które mają dominujący kapitał zagraniczny.
Przy przygotowaniu listy uwzględniono:
-
Firmy wyselekcjonowane wg PKD29 produkujące: pojazdy samochodowe, silniki do tych pojazdów, jak również nadwozia do pojazdów silnikowych, przyczepy i naczepy a także części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli),
-
Firmy wyselekcjonowane z innych działów PKD (w których najczęściej występują firmy produkujące wyroby dla przemysłu motoryzacyjnego np. produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych, produkcja akumulatorów, itp.), gdyż część z tych firm prowadzi produkcję także dla innych branż niż motoryzacyjna,
-
Przeprowadzono dodatkową weryfikację w oparciu o wiedzę posiadaną przez Polską Izbę Motoryzacji, Bisnode oraz Polską Grupę Motoryzacyjną.
(Źródło: www.bzwbk.pl)